woensdag 22 januari 2014

Wijs op woensdag: bespaartip



Om de week op woensdag vereert Pennie Wijs ons met een bijdrage. Deze week heeft ze voor ons de ultieme bespaartip:

Zijn jullie ook altijd zo onder de indruk van de bespaartips van Spaarcentje? Vaak zit ik met open mond van verbazing achter mijn beeldscherm. Hoe kómt ze erop? En ook al die andere bloggers hoor! Ik lees ze allemaal met plezier. Toch kan ik niet zoveel met die tips. Het is me meestal te gedetailleerd, teveel gedoe op de vierkante centimeter. Ik ben meer van de grote lijn: zorgen dat er minder uitgaat dan erin komt en dat is het dan wel zo’n beetje. Ja, daar ben je gauw over uitgekletst, ik zou nog geen A4’tje met tips kunnen vullen, al verdiende ik er duizend euro mee. En tóch heb ik nu ook eens een leuke tip voor jullie. Komtie.

Afgelopen jaar stond bij mij in het teken van meer bewegen en afvallen, dit alles om de basis te leggen voor een gezonde en appetijtelijke oude dag. Van dat meer bewegen kreeg ik pijn in mijn knieën, maar afvallen ho maar. Er moest dus nog iets gebeuren, maar wat? Al decennialang at ik gezond, ik had dan ook altijd een stabiel gewicht. Ik kwam gemiddeld slechts 0,4 gram per dag aan! Dat kan geen zoden aan de dijk zetten, toch? Totdat ik na vijfendertig jaar weer eens op de weegschaal ging staan. Ja, maak het rekensommetje maar even met me mee: uiteindelijk bleek ik vijf kilo zwaarder dan toen ik in de huwelijksboot stapte. Om die boot drijvende te houden moesten ze er beslist weer af, want mijn echtgenoot houdt niet van dikke dames. Ik trouwens ook niet, vooral niet als het mijzelf betreft.

Afijn, goede raad was duur. Snoepen deed ik al nooit, dus op dat punt viel niets te verbeteren. Dan heb je nog de vermijdingsdiëten die tegenwoordig zo in zwang zijn: geen koolhydraten, geen gluten, geen zuivel, geen suiker, geen vlees, gék word je ervan. Suiker en vlees gebruik ik al bijna niet. Honderd procent schrappen heb ik een jaar volgehouden. Het was misschien gezond voor mijn lichaam, voor mijn geest was het dat niet. Mens, wat werd ik daar chagrijnig van. Ik heb me toen voorgenomen om nooit meer iets definitief van mijn boodschappenlijstje te schrappen – behalve als een ernstige ziekte dat noodzakelijk zou maken natuurlijk.

Toen bedacht ik iets doodsimpels. Ik bleef alles gewoon eten, maar wel een beetje minder. ’s Middags maximaal twee boterhammen. Slechts één glaasje wijn bij het avondeten. ’s Avonds géén stukje kaas, alleen een miniflintertje voor de smaak. Enzovoort enzoverder. De eerste maand gebeurde er niets. De maand erop leek mijn broekriem iets minder te knellen. Om een lang verhaal kort te maken: in de loop van het jaar viel ik langzaam maar zeker af en op oudejaarsdag was ik vijf kilo kwijt. Hoera!

Maar vóór die datum merkte ik al snel iets anders. Ik hield geld over. Hoe kon dat nou? Dat ‘lijnen’ van mij mocht immers nauwelijks naam hebben. Tot ik alles eens goed op een rijtje ging zetten. Van twee flessen wijn per week terug naar één. Een pond kaas per week minder. Enzovoort enzoverder. Echt waar, je merkt het in je portemonnee! Dus hier is mijn gouden tip: wil je afvallen en/of besparen op je boodschappenbudget? Maak het niet te ingewikkeld. Schrap geen producten waar je aan gehecht bent en die je in de loop van de tijd intens gaat missen. De kans dat je dat volhoudt is minimaal. Blijf gewoon normaal doen. Maar neem van alles een beetje minder.

PS: Vergeet ik nog te zeggen dat ik ook minder douchegel gebruik. Door het gewichtsverlies is immers de omtrek van mijn lichaam afgenomen. Dat betekent dat het aantal vierkante centimeters huidoppervlak ook is verminderd. Denk maar aan de formule om de oppervlakte van een bol uit te rekenen: 4 pi r 2. Of misschien heeft je lichaam eerder de vorm van een cilinder, in dat geval: 2 pi r h + 2 pi r 2. Nou ja, kijk maar, jullie komen er wel uit hè?

PPS: Daar schiet me nóg iets te binnen. Eigenlijk ben ik milieutechnisch gezien ook heel goed bezig. Al het voedsel en doucheschuim dat ik niet koop, hoeft niet geproduceerd, verpakt en vervoerd te worden en komt uiteindelijk ook niet in het riool terecht. Minder vervuiling en belasting van de aardbol dus. Tel daarbij nog op: minder eten, is minder brandstof voor het lichaam, is minder verbranding, is minder uitstoot van CO2.

Hoe dik of dun ben je en wat voor effect heeft dat op je portemonnee?
En hoe dik wil je je maken over deze kwestie?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...