dinsdag 28 januari 2014

Kinderen en afspraken gebruik mobiele telefoon

Zo, we zijn weer een heleboel geld lichter. Als laatste in zijn klas kreeg S. een smartphone. Eigenlijk is hij pas 3 maart jarig maar ik zag nu een mooie aanbieding.

Hoewel ik het me een jaar geleden niet kon voorstellen, begrijp ik nu dat veel communicatie - ook straks op de middelbare school door bijvoorbeeld leraren over lesuitval - via de whats app gaat. Om hem hier mee te leren omgaan, leek het ons handig ruim voor aanvang van het nieuwe schooljaar er een aan te schaffen. Met wennen bedoel ik niet zozeer qua techniek - hij had sneller door dan ik hoe alles werkt - maar wel qua beheersing, omgaan met de druk van het hebben van een apparaat wat bliept en piept en aandacht vraagt.  Straks is alles al nieuw in de brugklas, maar dan is de smartphone al vertrouwd.

Om een lijntje met hem te hebben heb ik nu ook een smartphone en maakten we meteen een gezinsapp aan, ook voor als M. in de toekomt zich bij ons aansluit. Wel zijn er verschillen tussen de smartphone van die van S. en mij. We kochten voor hem een redelijk duur ding (Nokia Lumia 520) waarbij ik hartelijk moest lachen om de omschrijvingen en reviews. Wat wij duur vinden (€ 139) staat in de rest van de wereld bekend als een goeie budgetsmartphone. Dat het veel goedkoper kan, bewees ik met mijn Nokia Asha 210, die geen touch screen heeft en daardoor voor de fijne prijs van € 75 in mijn  bezit kwam. Mijn snel overprikkelde geest heeft meer baat bij gewoon tikken in plaats van vegen, waarbij je met een te snelle veeg altijd daar komt waar je net niet wilt zijn.....

In tegenstelling tot wat ik dacht dat we zouden gaan doen, sloten we geen pre-paidabonnement af maar een gewoon abonnement met 300 belminuten, 100 smsjes en geen internet. Whatsappen kan gratis via de wifi thuis en op school. Diverse providers bieden een speciaal kinderabonnement waarbij er een bellimiet wordt ingesteld. Komt het kind boven dat limiet dan kan er nog maar naar drie vooraf ingestelde nummers worden gebeld. Om wat meer informatie te verzamelen belde ik met een provider hierover. En werd vervolgens zo belabberd geholpen dat dit me, in combinatie met de belachelijk hoge gevraagde aansluit- en administratiekosten, meteen wegjoeg naar T.elfort, waar M. en ik zelf al zitten. Nu hebben we geen speciaal kinderabonnement en moeten we zelf goed alert blijven op belstatussen.

De wereld is wel meteen grondig veranderd want hij had laatst tussen het moment van uitloggen omdat hij ging slapen en voor vertrek naar school 99 whats-appjes ontvangen. Dat was meteen een mooie aanleiding om een goed gesprek te voeren en afspraken te maken. Want een kind moet leren om te gaan met een mobiel. Hij moet beseffen dat veel zaken geld kosten, ook al is dat niet meteen duidelijk. Ook is het handig om af te spreken wanneer hij wel (voor ons altijd) en wanneer hij niet bereikbaar is (aan tafel/slapen). En wat doen we als hij zijn belminuten overschrijdt, hoe voorkomen we dat? Tijd voor een Smartcontract:


Hoera je hebt een telefoon! Die ga je natuurlijk niet altijd en overal gebruiken.

Wanneer wel?
  • Om ons te laten weten waar je bent en wat je plannen zijn
  • Om bereikbaar te zijn voor ons als je niet thuis bent
  • Om ons even te bellen als je van plan bent naar iemand toe te gaan (óf je stuurt een whats app/sms). Tip: stuur een app als je ergens bent waar wifi is, dat is gratis, mits je je hebt aangemeld.
Wanneer niet?
  • Tijdens het eten
  • Op de WC
  • Als je huiswerk maakt
  • Als er in 'het gewone leven' tegen je gepraat wordt
  • Als je gaat slapen (de telefoon gaat niet mee naar boven)
  • Na 20 uur in de avond op doordeweekse dagen 
  • Na 21.30 uur in het weekend
  • Op de fiets, in het verkeer
     
Wat nog meer?
  • Je hebt elke maand 300 belminuten en 100 smsjes
  • Elke zondag bekijken we je beltegoed via de site van je provider
  • Als je meer belt dan je tegoed hebt, dan kun je kiezen
    • of je betaalt het verschil bij
    • of je levert je telefoon in tot de nieuwe maand begint (dan moet je ons op een andere manier op de hoogte zien te houden van je plannen, bijvoorbeeld uit school eerst naar huis komen)
  • Je leent je mobiel nooit uit aan anderen behalve in noodgevallen
  • Je bergt je mobiel altijd goed op als je op school bent
  • Je zet je mobiel uit of op 'stil' als je op school bent en weer aan als school uit is
  • Opladers laat je niet in huis slingeren maar berg je op een vaste plek op
  • Je kijkt elke dag rond het avondeten of je telefoon moet worden opgeladen om te voorkomen dat je de volgende dag met een lege telefoon zit
  • Je gebruikt je mobiel niet om anderen zonder toestemming te filmen en/of te fotograferen.
  • Als wij bellen neem je op of laat je zo snel mogelijk iets van je horen
  • Downloaden kost vaak geld. Als je ringtones of apps wilt downloaden, overleg je dat eerst met ons
  • Na een half jaar bekijken we de gemaakte afspraken op nieuw. Dan kunnen we eventueel aanpassingen doorvoeren in belminuten en/of internet op je mobiel toe
Heb jij ook afspraken gemaakt met je kind over het gebruik van een mobiel?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...