donderdag 30 januari 2014

Het bedrijf als flappentap voor het hogere management

Stel, ik ben enorm succesvol en gevierd. Ik treed in dienst bij een bedrijf als dé grote baas. Na 27 dagen blijkt dit bedrijf echter te worden overgenomen (alsof ik dat niet heb zien aankomen) en ik geef aan in dat geval op te willen stappen, want dit was niet wat ik wilde. Mijn ambitie is om een onafhankelijk bedrijf te leiden. In plaats van een illusie armer, ben ik na die 27 dagen  4,7 miljoen rijker. En o ja, bij een ander bedrijf mag ik al weer in maart beginnen. Misschien kan ik daar dan ook de kas plunderen.

Dit gebeurt nog steeds! De nieuwe Ziggotopman René Obermann kwam begin januari binnen bij Ziggo, liep wat rond, gaf aan te willen vertrekken toen de overname door Liberty Global wel erg concreet werd en mag 4,7 miljoen euro in zijn zakken proppen. Dat was nog even stressen, want waar laat je zoveel geld in je zakken! Even snel omgerekend verdient deze meneer € 25.000,- per uur. Volgens de cijfers van De Volkskrant van 29 januari jl. dan. In andere kranten kwam ik andere bedragen tegen, maar elk genoemd bedrag liep in de miljoenen.

Oberman is niet de enige die profiteert. Alle bobo's van Ziggo kunnen de vlag uitvangen. Het gewone werkvolk daarentegen - de mensen die daadwerkelijk het werk verrichten om te zorgen dat jij en ik TV kunnen kijken en met elkaar kunnen bellen - moet maar afwachten of ze hun baan houden, want de eerste ontslagen zijn al aangekondigd. Die mensen krijgen per gewerkt jaar maar een half maandsalaris mee.

Waarom kan dit nog steeds? Het verschil tussen die paar mensen die nu zo veel geld verdienen en de rest die nu het schip in gaat, is belachelijk groot. En welke werkzaamheden rechtvaardigen een torenhoge oprotbonus voor het management? Waarom mogen bestuurders nog steeds in deze crisistijd een bedrijf naar de beurs brengen, aandelen vangen en enorm cashen als het bedrijf vervolgens verkocht wordt? Een bedrijf is toch meer dan alleen een flappentap voor het management? Aandelen uitgeven aan het management werkt korte termijn politiek in de hand en doet mensen alleen maar werken voor eigen belang, in plaats van een goed gezond florerend bedrijf neer te zetten. Ik kan hier zó kwaad om worden en ik vind het bovendien onetisch. Graaiers zijn het! En dan zitten wij ook nog bij Ziggo ook! Hoog tijd om op te stappen!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...