vrijdag 31 januari 2014

Financiële opvoeding: kleding

Met ingang van 1 januari betrek ik S. bij wat we uitgeven aan zijn kleding. Hij wordt over 2 maanden 12 jaar. Binnen nu en een paar jaar zal hij zelf de verantwoordelijkheid krijgen over een kledingbudget. Om hem hierop voor te bereiden, bespreek ik nu met hem vooraf de uitgaven voor zijn kleding en probeer hem duidelijk te maken wat voor keuzes we maken en waarom we ze maken.

Na de kledinguitgaven van voorgaande jaren te hebben bekeken, besloot ik tot een budget van € 50 per maand. Dit is ruim genomen, want tot nu toe zaten we hier altijd onder. Maar hij groeit wel natuurlijk en meer meters stof en grotere voeten betekent ook meer geld uitgeven. Elke drie maanden stort ik - na ontvangst van de kinderbijslag - het geld op een apart kledingrekening. Er stond nog wat op, dus na storting van de kinderbijslag van januari, was het saldo € 217,-.

Meestal kopen wij in januari een nieuwe winterjas voor hem, die bedoeld is voor het winterseizoen van volgend jaar en die dus een maat te groot is. Dit doen we nu drie jaar achter elkaar en dat bevalt goed. Zo profiteren we van de uitverkoop en lukt het om mooie stevige wintersportjassen van goede kwaliteit te kopen met aanzienlijke korting.

Ook dit jaar gingen we zoeken. Maar nu gingen we hem meer betrekken bij het besluitproces. Niet alleen 'wat vind je leuk' was relevant, maar ook 'wat gaat dat je kosten'. Zijn eerste voorkeur ging uit naar een jas van € 89. Toegegeven, het was een mooie jas maar wel € 30 meer dan wat ik in mijn hoofd had (en wat we voorgaande jaren er aan uitgaven). Ik probeerde hem enthousiast te maken voor 'die mooie knaloranje jas van € 69', maar nee het moest de andere zijn. Totdat ik hem erop wees dat het van zijn eigen kledingbudget af ging. Vond hij de duurdere jas echt zoveel meer waard dat het hem niet uitmaakt dat hij € 20 duurder was dan de ander?

Je zag bij wijze van spreken die gloeilamp meteen boven zijn hoofd verschijnen. Beide jassen werden afgekeurd en we werden vriendelijk verzocht verder te zoeken. Tien minuten later was daar dé jas, mooi kleuren, goede kwaliteit en flink afgeprijsd. Toch nog voor € 50 geslaagd. En een mooi leermoment voor hem.

Hoe maak jij je kind financieel alert?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...