woensdag 1 januari 2014

Een 2014 met rek en veerkracht

Dag lief mens. Was het afgelopen jaar financieel zwaar? Had je tegenvallers? Viel het tegen? Een nieuw jaar is als een open boek. Je kunt weer opnieuw beginnen, ook al slaat dat natuurlijk nergens op als je erover nadenkt. De wereld is nog precies hetzelfde als gisteren, maar toch voelt het alsof je vandaag met een schone lei kunt beginnen,

Vroeger was ik altijd van de goede voornemens en de lijstjes. Totdat ik erachter kwam dat ik in de tweede week van januari altijd al weer rookte en het lijstje uit het zicht was gelegd. Goede voornemens werken meestal niet bij mij. Ze maken het leven zwaar, met meer kans op falen. Want nooit meer roken, nooit meer snoepen, nooit meer iets kopen wat je niet nodig hebt, klinkt heel heftig. Veel beter voor mij werkt de methode van kleine stapjes. Je kunt elke dag opnieuw beginnen, om het even met waar je opnieuw mee wilt beginnen. Elke dag is een schone lei. Ook dit jaar ga je vast weer onderuit maar daar gaat het niet om. Het gaat om het weer overeind krabbelen na het vallen. Het gaat erom dat je geen conclusies verbindt aan een uitglijder. Kijk alleen achterom om te leren van de weg die je nam, niet om jezelf af te straffen.

Mijn wens voor 2014 is een jaar vol vertraging, rust, ruimte, ontspanning en zinloos nietsdoen zodat ik grote stappen kan zetten in mijn herstel. Mijn wens voor jou, lieve lezer van dit blog, is dat je voldoende voorstellingsvermogen hebt om van 2014 een prachtjaar te maken, ook al zijn de omstandigheden waarschijnlijk niet zoals je kiest en haalt het leven vervelende fratsen uit. Stap over hobbels, veer mee met tegenslag en maak van flexibel zijn je beste eigenschap. Uiteindelijk bepaal jij hoe je met dingen omgaat en hoeveel ruimte je geeft aan teleurstelling.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...