dinsdag 7 januari 2014

Dol op puzzelen

Wat levert een begroting je op? Niets, als je er  niet zo veel mee doet. Het is natuurlijk zaak wat je bedenkt, te vergelijken met wat je doet. Dus maak ik al jaren een jaar- en maandbegroting en houd ik mijn uitgaven bij. Als de maand voorbij is, kijk ik hoe we het deden en of wat we bedenken klopt met wat we doen. En natuurlijk is de werkelijkheid altijd anders. Er komt altijd wel een onverwachte uitgave voorbij, een kat die pilletjes nodig heeft, een schuurmachine die de geest geeft als er geschuurd moet worden.

Wat me nu super handig lijkt, is bij te kunnen sturen terwijl de maand nog loopt. Dus de pech kunnen invoeren en zien welke gevolgen dit heeft. Dan kan ik gerichter anticiperen. Deze maand hadden we toch al weer wat uitgaven die ik echt niet had voorzien (onze boekhoudkundige maand begint op de 23e...). Na vooral veel uren werk (hele begroting moest worden aangepast), kan ik nu meteen zien dat we hierdoor deze maand € 57 tekort komen. Ik kan nu meteen hier en daar wat schuiven met uitgaven die nog gaan komen om te kijken of ik zo dat tekort kan oplossen. Heel fijn.

Concreet: ik heb een begroting voor januari en in de kolom ernaast houd ik de uitgaven bij. Aan het eind van de maand zie je wat afwijkt en wat niet. Nu heb ik er nog een kolom aan toegevoegd die identiek is aan de begroting, alleen de overschrijdingen worden daarin gezet. Zo zie ik meteen onder aan de streep het effect. Heel fijn, het geeft me meer gevoel van controle. Misschien wat suf dat ik dit nu pas doe, maar ik ben niet zo'n exel wonder dus elke stap kost me uren.

Natuurlijk kun je ook 'gewoon rekenen' en dat deed ik voorheen ook wel maar dat was veel gedoe. Nu zie ik meteen onderaan de streep een getal verschijnen. Het was even flink wat werk maar nu kan ik dan weer even vooruit!

Hoe houd jij grip op de uitgaven?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...