woensdag 15 januari 2014

Besparen voor grootverbruikers: op de kleintjes letten

De afgelopen jaren is de grootste besparing bij ons bereikt door te stoppen met ondoordacht geld uit te geven op die gebieden waar de uitgaven niet vast liggen, de variabele lasten dus. Als ik kijk naar onze overzichten sinds 2007 dan zie ik (omdat ik alle eindbedragen in een overzicht heb gepropt) in één oogopslag dat deze kosten dramatisch zijn gedaald. Volgens mij schreef ik het al eens eerder hier: in 2007 gaven wij in de categorie 'divers' € 4400 uit, dat is € 366 per maand! En dan presteerde ik het ook nog om wakker te liggen van een inkomensdaling in 2009, omdat ik niet wist of we de hypotheek wel konden betalen. Wat die uitgaven waren? Geen flauw idee. De post 'divers' is bij mij alles wat echt niet in een andere categorie valt of wat ik vergeten ben te noteren. Misschien vertekent het dat ik het jaar 2007 achteraf heb ingevoerd (in 2009) in mijn zoektocht naar leermomenten.

Niet alleen de post 'divers' springt eruit. Ook 'huishouden' en 'recreatie & ontspanning' (vakantie/cadeaus/feestdagen) bereikten ongekende hoogten. Best curieus dat ik een categorie 'ontspanning' noem en dat de ingevoerde bedragen me nu, jaren later, alsnog in een kramp doen schieten die niets met ontspanning te maken heeft.

Mensen die altijd krap hebben gezeten, zullen mijn besparingen misschien wel lachwekkend vinden. Lekker makkelijk besparen Spaarcentje als je altijd zoveel met geld smeet! Maar toch, je moet het maar net zien. Het valt mij op dat mensen met hogere inkomens niet altijd de voordelen zien van hier een tientje en daar een tientje besparen. Ze denken vaak in grotere bedragen. Dus mijn suggestie laatst in een gesprek met iemand dat misschien de krant kan worden opgezegd, leverde bijna hoongelach op. Want wat maakt die € 30 nu uit op een schuld van tienduizenden euro's die moet worden afgelost? Nou, best veel eigenlijk. De door ons uitgegeven € 4400 in 2007 was het resultaat van een continu stroom uitgegeven tientjes, zag ik op de afschriften.

Goed uitkomen met je geld als je inkomen minder wordt, betekent in veel gevallen helemaal niet dat je op een houtje moet gaan bijten. Stoppen met ondoordacht geld uitgeven en zien dat vele kleintjes het verschil uitmaken, kan soms al voldoende zijn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...