vrijdag 29 maart 2013

kluspasen

Als het goed is, zijn we na dit weekend klaar met de Grote Kamerwissel. Eén kamer is nu klaar, één kamer is leeg en één keer geverfd en één kamer is een zwijnestal en daar slapen we tijdelijk met zijn 3tjes. Ons bed staat daar, het bed van Zoon en al zijn spullen. In en uit bed klimmen gaat nog net maar verder is er weinig mogelijk in die kamer.

Met het schilderen hadden we een kleine tegenslag. Meneer Spaarcentje schilderde de ene wand en toen deden we van oh en ah, dat was mooi. Toen ging hij met een andere kleur verder met de andere wand, ook die kleur was mooi. Alleen bij elkaar staat het niet mooi. Met de kleurenwaaier leek het bij elkaar te passen maar zo op de muren is het geen pan. Meneer Spaarcentje wou er eerst niet aan en mijn commentaar gaf wat frictie. Want mijn bijdrage aan het klussen is nihil, ik duw er wat eten en drinken in en verder probeer ik mijn iets te snel geprikkelde zenuwstelsel zo kalm mogelijk te houden. Niet de handen uit de mouwen steken en wel commentaar leveren, dat valt natuurlijk niet zo goed bij de ander.

Uiteindelijk zag Meneer Spaarcentje toch ook wel dat het niet zo mooi uitpakte, dus kocht hij nog een pot verf, we gaan nu voor twee wanden met dezelfde kleur, ijsblauw. Dan nog één wand met behang met een bloempluisje (kan t niet anders omschrijven). De andere wand is een kastenwand, daar verandert niets aan.

Dit weekend wordt er dus verder geschilderd, worden de kamers hopelijk afgemaakt (met hulp van Schoonouders) en bak ik wat lekkers omdat het Pasen is. Niet dat wij iets vieren maar de mannen verwachten toch lekkere dingen. Ik kocht wat chocolade en ik bak - in het kader van gezond eten - een raw cheesecake (zonder cheese) naar dit recept. En verder houd ik me zo rustig mogelijk. Ik weet nu weer precies waar ik sta en wat voor rek er is. Na een verjaarspartijtje en een verbouwing is die er uit. Dus Spaarcentje is 'dicht' dit weekend. Maandag kunnen jullie weer een aflosverhaal lezen, dit keer van Maarten.

Fijn weekend allemaal!

donderdag 28 maart 2013

Duik in je administratie!

Wie grip wil krijgen op zijn uitgaven, doet er goed aan zich in de administratie te verdiepen. Een administratie die op orde is, vergt weinig onderhoud. Nu ben ik zelf niet roomser dan de paus en heb ik vorige week mappen leeggehaald met rekeningafschriften van 15 jaar oud. Ik heb die mappen ooit naar zolder gedaan en daar stonden ze te verstoffen.

De huidige administratie is wel op orde. Sinds een jaar of vier past alles hier in 4 mappen (misschien nog best veel maar de map huis/hypotheek/woekerpolis puilt dan ook uit) en één keer per jaar schoon ik de mappen op. Dan gaat alles eruit wat verouderd is. Het bijhouden zelf kost me weinig tijd. De truc die bij mij het beste werkt is post die binnen komt meteen te lezen en vervolgens neem ik een besluit: iets mee doen? Wegmieteren? Bewaren? In geval van bewaren stop ik het meteen in de map. Dat heeft voor- en nadelen. Het nadeel is dat je zo vaker met je administratie bezig bent dan je misschien wilt. Het voordeel is dat dit hooguit 15 seconden per keer kost.

Zaken afhandelen doe ik één keer in de week. Dan doe ik een 'rondje rekeningen', werk het kasboek bij, regel betalingen als die er zijn (het meeste wordt automatisch afgeschreven). Dit kost ongeveer een kwartiertje.

Zo is de situatie niet altijd geweest. Ik kom uit een situatie van 10 keer verhuizen in niet al te lange tijd, een organisatietalent dat niet kwam aanwaaien en een idee dat alle papieren in een doos een prima manier was van overzicht houden. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat mijn telefoon werd afgesloten of het gas en licht, omdat ik niet betaalde. Niet omdat er geen geld was, maar omdat er geen overzicht was. En daar zat ik niet eens zo erg mee. Het was zoals het was.

Dat veranderde toen ik door een combinatie van pech en stompzinnigheid ongeveer 15 jaar geleden in een stroomversnelling van heftige gebeurtenissen terecht kwam en ik allerlei papieren moest laten zien aan de belastingdienst en het U.WV waarover ik niet beschikte. Die ene doos met administratie was inmiddels uitgegroeid tot meerdere dozen, blikken en tassen. De stress die ik toen kreeg, is heel nuttig geweest. Voor mij geen rood staan meer, geen administratie van alle jaren door elkaar, geen rekeningen meer die moeten worden betaald maar automatische afschrijvingen.

Waar moet je beginnen als jouw administratie een rotzooi is? Gewoon bij het begin. Wijs een plek aan in huis die je tijdelijk bombardeert tot reanimatie-administratiecentrum en pak je probleem met kleine stapjes aan. Zorg dat die plek niet telkens opgeruimd hoeft te worden, laat alle papieren tussentijds liggen (en zorg er voor dat er geen katten op kunnen rollen) En dan?
  • Een kwartier per dag papieren uitzoeken is prima, bijna nog beter dan 3 uur achter elkaar en dan helemaal gefrustreerd zijn omdat het nog niet op orde is
  • Gooi eerst alles weg wat zo oud is dat je er toch niets mee aan hebt: garanties van telefoons die je al 3 jaar niet meer hebt, bankafschriften ouder dan 5 jaar, polisbladen van verzekeringen die je al jaren niet meer hebt. Gewoon weg knallen
  • Wat bewaar je wel? 
    • je arbeidscontract en uitdraaien van functioneringsgesprekken
    • loonstrookjes of uitkeringsgegevens
    • bonnen, rekeningen en garantiebewijzen van apparaten die je nog wel hebt of van werkzaamheden die je hebt laten uitvoeren
    • belastingpapieren
    • alle papieren die met je huis te maken hebben zoals hypotheek/koopakte/huurcontract/kadastrale gegevens
    • verzekeringspolissen
    • aangifte geboorte van je kinderen/erkenning vaderschap/trouwpapieren/gegevens burgerservicenummer
    • financiële gegevens: aandelen, beleggingen, waardepapieren
    • testament, gegevens erfenis ouders
    • contracten van abonnementen (telefoon, leningen)
    • bankafschriften (die je overigens ook digitaal kunt ontvangen, papier hoeft niet)
    • brieven en overzichten waar nog actie van je wordt verwacht (bijv. doorgeven meterstanden)
    • diploma's
  • Verdeel de uitgezochte papieren in twee stapels. Eén voor wat in mappen gestopt kan worden en één voor te ondernemen actie of uitzoekwerk
  • Je gaat eerst aan de slag met dat wat in mappen gestopt kan worden
  • Regel 3 lege mappen en zorg dat je tabbladen hebt. Maak een overzichtelijke indeling die jij begrijpt en logisch vindt. Ik stop bijvoorbeeld alle verzekeringen bij elkaar, maar misschien wil jij de polisbladen van de autoverzekering wel achter het tabblad vervoer. Tabbladen die je bijvoorbeeld kunt maken zijn: Inkomen/Vervoer/Verzekeringen/Pensioen/Belastingen/Gemeente en heffingen/Energie & water/ Wonen/Telefonie-internet/Persoonlijk/Lenen & schulden/Contributies & abonnementen/School-Studie/Kinderopvang
  • Verdeel nu alle papieren die je na je opruimactie over hebt gehouden in stapels die corresponderen met de tabbladen. Dus een stapel auto, belasting, inkomen etc. Is alles verdeeld over de stapels, leg dan de papieren van elke stapel in de juiste volgorde
  • Doe alles in de mappen
  • Nu je toch bezig bent: zoek meteen uit wanneer contracten en abonnementen die je hebt aflopen. Noteer dat en zet een herinnering in je (digitale) agenda of telefoon. Zo kun je tijdig uitzoeken of er een goedkoper alternatief is...
  • Ook via je mailbox komt van alles binnen dat een administratie nodig heeft. Maak in je mail of elders op de computer mapjes aan voor bijvoorbeeld rekeningen die je digitaal ontvangt, overzichten, contacten met verzekeraars, de belastingaangifte
Hoe lang moet je papieren bewaren?
  • salarisoverzichten moet je 2 jaar bewaren
  • jaaropgaven moet je 5 jaar bewaren
  • jaarafrekeningen van gas, water en licht bewaar je 3 jaar
  • bankafschriften moet je 5 jaar bewaren. Je kan dat ook digitaal doen door je afschriften te downloaden en op te slaan
  • correspondentie van je huidige verzekeraar bewaar je, polisbladen kun je vervangen zodra je een nieuwe ontvangt
  • kopieën van declaraties van zorg bewaar je tot dit door de verzekeraar is afgehandeld
  • zorgrekeningen die je declareert bij de Belastingdienst dien je 5 jaar te bewaren.
  • contracten bewaar je voor de termijn van het contract
  • In geval van twijfel: bewaren. Door voortschrijdend inzicht leer je vanzelf wat weg kan en wat niet
  • Gebruik voor tijdelijke projecten (verhuizing, regelen van een bruiloft, etc.) een aparte map 
  • In geval van langdurige ziekte/arbeidsongeschiktheid: vraag kopieën van onderzoeken en verslagen op en bewaar dit bij elkaar. Dat komt van pas bij een evt. UWV traject of als je moet procederen

Je hebt nu alles wat bewaard kon worden opgeborgen. Nu is er één stapel overgebleven: die waar actie op moet worden ondernomen. Leg de papieren in de juiste volgorde zodat het meest urgente bovenop ligt en noteer voor welke data je alles moet hebben afgehandeld. Ga nu stap voor stap door deze stapel heen door bijvoorbeeld elke dag één ding af te handelen. Ben jij van het soort dat ervan  houdt zich ergens in vast te bijten, stort je dan als een dolle op de stapel en werk je er in één keer doorheen. Kijk wel uit. Grote kans dat je het halverwege zat bent en er verder nooit meer iets mee gebeurt....

Wen je zelf aan om vanaf nu post meteen te openen, reclame en aanbiedingen weg te gooien (een nee-sticker op de deur helpt met consuminderen!) en wat bewaard moet worden, meteen op te bergen in een map. Wat actie vraagt, leg je opzij als je het niet meteen kunt afhandelen. Doe dit afhandelen op een vast en rustig moment in de week (dus niet als de kinderen honger hebben en de was eigenlijk moet worden opgehangen). Voorkom onnodig werk door alle belangrijke betalingen en afschrijvingen automatisch te laten doen.

Mijn voorkeur gaat uit naar werken met gewone ordners Met een perforator knal ik overal gaten in en berg ik alles op. Maar er zijn meer opbergsystemen. Misschien vind jij het wel veel logischer of prettiger om te werken met hangmappen of harmonicamappen. Ook zijn er mensen die in plaats van ordenen op thema, liever orderen op jaar. Denk daarover na voordat je als een dolle stier op je administratie afstormt.

Hoe ziet jouw administratie er uit?

woensdag 27 maart 2013

Kinderen en armoede

Armoede wat is dat? Volgens de meeste definities is er sprake van armoede als er niet kan worden voorzien in de eerste levensbehoeften. Maar zo simpel is het niet. Al eerder hebben we discussies gehad op dit blog en was de mening van veel lezers dat onder armoede ook sociale uitsluiting valt. Niet mee kunnen doen met anderen, kan een enorme impact hebben. En dan heb ik het niet zozeer over het niet kunnen betalen van de paardrijles van je kind als wel je kind niet naar verjaarspartijtjes laten gaan, omdat er geen geld is om een cadeautje te kopen voor de jarige job. Iedereen zal zich kunnen voorstellen dat dit enorme impact heeft. Op de ouder die het cadeautje niet kan betalen maar vooral ook op het kind, dat niet mee kan doen met de rest.

Het Nibud deed 2 weken geleden melding van de situatie van gezinnen die leven van  de bijstand. Na aftrek van de vaste lasten houden deze gezinnen € 5 ,- per maand over voor cadeaus, sporten en uitgaan. Het normbedrag voor een gezin om mee te kunnen doen aan sociale participatie, zoals dat zo mooi heet, is € 244,- per maand. Op dit moment zijn er 37.000 gezinnen die moeten rondkomen van een bijstandsuitkering en waarvoor deelname aan het sociale leven niet mogelijk is.

En nu niet allemaal gaan mailen dat je mensen kent die in de bijstand zitten en die de boel belazeren of waarvan de moeder wel naar de Voedselbank gaat en toch twee pakjes per dag rookt. Nee, doe je ogen eens dicht en stel je eens voor. Eén op de negen kinderen - en dan hebben we het over 377.000 kinderen in totaal - groeit in Nederland op in armoede en kan nooit naar een partijtje van een klasgenoot, kan geen verjaarspartijtje zelf vieren, kan niet meegaan als er een uitnodiging is om naar het zwembad te gaan, kan niet als de ijssalon open is na de winter met klasgenoten een ijsje gaan halen, heeft regelmatig honger, kan zich door die honger soms niet goed concentreren op school, kan niet op sport en kan na de vakantie niet meepraten over reizen en uitjes ....wat doet dit met een kind? En met zijn sociale contacten? We weten allemaal hoe hard kinderen naar elkaar toe kunnen zijn. Het ene kind klapt dicht en het andere kind gaat liegen over zogenaamde vakanties.

Kinderombudsman Marc Dullaert onderzoekt wat de gevolgen zijn voor kinderen die in armoede leven.  Sociale uitsluiting is vaak maar één deel van het probleem waarmee deze kinderen worden geconfronteerd. Op 12 februari opende de Kinderombudsman een meldpunt over armoede en sindsdien zijn er 500 meldingen binnen gekomen. In Eén Vandaag vertelde de ombudsman enorm geschrokken zijn. Kinderen 'vertellen dat er niet voldoende te eten is, dat er geen goede kleren zijn (...) Dat ze bang zijn dat de elektriciteit wordt afgesloten of dat de verwarming uitstaat. Dat ervaar ik als schokkend. Het gaat om basis dingen waarvan je mag verwachten dat ze er zijn.” (Eén Vandaag, uitzending van 4 maart 2013).

Uitsluiting of gebrek aan voeding of kleding is vaak dan nog slechts een deel van het probleem waarmee kinderen worden geconfronteerd. Er is immers een reden waarom deze gezinnen in de bijstand terecht zijn gekomen. Denk aan ziekte, echtscheiding, werkloosheid, verslaving....

Veel gezinnen die al gewend waren te leven van een klein inkomen, worden door de huidige crisis net de drempel over geduwd. Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen mensen die altijd goed rondkwamen en die tijdelijk door werkloosheid terugvallen in inkomen en mensen die altijd al op een minimum leven, met minder zicht op verbetering van de situatie. Die worden door de bezuingingen enorm getroffen. Niet rond kunnen komen, betekent ook meer kans op betalingsachterstanden en die zijn in de laatste twee jaar dan ook toegenomen (bron: Armoedesignalement 2012 SCP.)

Allemaal cijfers dus, waarachter een verhaal zit van kinderen die opgroeien onder moeilijke omstandigheden en die daardoor een flinke tik van de molen krijgen. Want hoe beïnvloedt de situatie de relatie tussen kind en ouder? De ontwikkeling op school? De gezondheid van het kind?  "Arme kinderen doen het ook minder goed op school, vertonen vaker probleemgedrag en zijn vaker sociaal uitgesloten vergeleken met niet-arme kinderen (...) Hierdoor maken kinderen in arme gezinnen een slechtere start en worden hun kansen voor de lange termijn bedreigd. Ze lopen een groter risico om ook als volwassene arm en sociaal uitgesloten te zijn" (bron:Nederlands Jeugd Instituut).

Natuurlijk groeit niet elk kind dat in armoede leeft op voor galg en rad. Er zullen kinderen zijn die juist hierdoor extra weerbaar worden of extra gemotiveerd om hun situatie te verbeteren. Maar niet iedereen lukt dat. Mensen die tijdens hun jeugd langere tijd in armoede leven, hebben meer kans dan anderen om tijdens hun volwassen leven opnieuw met armoede te maken krijgen (bron:Nederlands Jeugd Instituut).

Eén op de negen kinderen groeit op in armoede. Dat betekent dat minimaal 3 klasgenoten van mijn kind leven in armoede. Ik zou niet weten wie. Kinderen zijn goed in het verbergen van problemen en zullen hier niet makkelijk over praten.  Uit solidariteit naar de ouders toe of uit schaamte voor de situatie.

Wat me enorm raakte is de opmerking van een meisje in de uitzending van Eén Vandaag die hierover ging. 'Ik maak me eigenlijk voortdurend over van alles zorgen'. Dat zegt een kind. Erg toch?

De Kinderombudsman inventariseert alle op het meldpunt binnengekomen reacties en komt in juni met conclusies en aanbevelingen.



dinsdag 26 maart 2013

Verjaarspartijtje

Elk jaar is het best een uitdaging om iets leuks te verzinnen voor het verjaarspartijtje van Zoon. Sommige ouders zijn heel creatief, ik lees wel eens dat mensen een speurtocht in huis doen met in elke kamer andere spellen en opdrachten. Of alle kinderen doen braaf alle spelletjes die van te voren zijn uitgedacht. Ons lukt dat niet zo. Ooit tijdens het eerste verjaarspartijtje zijn we zo verschrikkelijk de mist in gegaan met een verkeerde inschatting van wat (volgens ons) leuk was en wat kon, dat we daarna altijd wat huiverig voor partijtjes zijn gebleven. Dat ik tijdens dit eerste partijtje één van de gasten voortijdig naar huis moest brengen wegens niet te hanteren wangedrag en ik dat kind krijsend en huilend afleverde bij de ouders (dat kind dan hè, niet ik) heeft een diepe deuk in mijn zelfvertrouwen als entertainer geslagen.

Wij kiezen het liefst voor activiteiten buitenshuis, onder meer omdat dit qua energie beter te behappen is voor mij. De kinderen worden hier wel ontvangen, we duwen er wat lekkers te eten en te drinken in, dan gaan ze met Meneer Spaarcentje en hulptroepen een paar uur weg. Bij terugkomst duw ik er weer wat eten en drinken in en dan is het weer klaar.

Na theaterbezoek, filmvoorstellingen en museumbezoek was het dit jaar de wens van Zoon te gaan zwemmen. Leuk, vooral voor 11-jarigen met teveel energie, dus een prima idee. Hoewel het niet de opzet was, bleek dit het goedkoopste partijtje ooit. Wij hebben meestal een budget van maximaal € 100. Eerst vond ik dat belachelijk veel maar na een paar partijtjes weet ik dat je dat zo uitgeeft zonder heel gek te doen. Naar een 3D film gaan met 7 kinderen en 2 begeleiders met in de pauze wat te drinken en te happen, dat is al € 100. Zoon gaat wel eens naar partijtjes waar ze gaan karten of lasergamen en die ouders zijn dan vast het dubbele kwijt. Dat hebben we niet en dat geven we dus ook niet uit.

Wij  gaven voor het partijtje dit keer iets minder dan € 70,- uit:
€ 37 toegang zwembad
€ 16  ijsjes en wat te drinken voor Meneer Spaarcentje en Opa.
€ 15 eten en drinken

Vooral op eten valt te besparen als je alles zelf voorbereid. Ik bakte chocolademuffins, kocht geen voorgesneden gourmetschotel zoals je die nu overal in de winkels ziet liggen maar maakte zelf gehaktburgers, maakte pannenkoekenbeslag, klutste wat eieren en maakte verschillende dipsauzen waarvoor ik niets speciaal in huis hoefde te halen. Eigenlijk het enige dat ik speciaal kocht voor dit partijtje was wat chips, gehakt en wat Turkse broden. De rest had ik allemaal al in huis. Dat is het voordeel van een goede voorraad en altijd alles zelf maken.

Het partijtje zelf was zeer geslaagd. Om de kinderen hier in huis ook afleiding te geven, haalden we het keyboard uit de muziekkamer. Zo zat de ene helft nog aan de muffin en kon de andere helft zich lekker uitleven op één plek zonder heen en weer te rennen en te gillen en met ballen te gooien want dat schijnt heel erg leuk te zijn voor jongens....

We hebben het weer gehad, iedereen vond het leuk en zelf had ik dit keer geen gevoel van paniek of totale mislukking achteraf. Dit was voor iedereen gewoon een heel leuk partijtje.

maandag 25 maart 2013

Het aflosverhaal van Zakelijk Bezuiniger


Vandaag komt medeblogger Zakelijk Bezuiniger aan het woord:



Mijn naam is Zakelijk Bezuiniger, ik woon samen met mijn vriendin en ben vader van een  baby van 5 maanden oud. Ik woon in Utrecht in een grote tussenwoning van 140 m2. We zijn allebei nog twintigers. Ik woon hier sinds begin 2009, vanaf het moment dat ongeveer de huizenprijzen zijn gaan dalen. Ik ben soms een vreemde eend in de bijt in het “consuminderen”-land. Ik ben namelijk een zakenmannetje, een groot contrast tegenover de toch vele huismoeders die bloggen. Mijn mening kan dus nogal verschillen t.o.v. andere bloggers. Verder zijn de beslissingen die ik neem uit zakelijk oogpunt genomen, dus bijvoorbeeld op basis van rendement. Gevoel probeer ik zoveel mogelijk te negeren. Wel probeer ik niet in te leveren op luxe, dus ik ga bijvoorbeeld gewoon op wintersport. Eigenlijk ben ik dus geen consuminderaar.


Waarom ben jij gaan aflossen?
Het absolute hoofddoel voor ons is financiële onafhankelijkheid. Dus daarmee willen we uiteindelijk in ieder geval onafhankelijk zijn van bijvoorbeeld banken en andere financiële instellingen.

De trigger voor mij om uiteindelijk af te gaan lossen was de flinke verlaging van de spaarrente, waardoor het voor mij verstandiger wordt om af te lossen dan te sparen. De hoofdreden voor mij om te gaan aflossen is omdat het mij een flinke hoeveelheid geld scheelt. Ik betaal 5.8% rente en na aftrek van HRA (hypotheek rente aftrek) is dat netto ongeveer 3.2%, op dit moment valt daar niet tegenop te sparen. Ook wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn van de grappen en grollen van de politiek omtrent de HRA. Een andere trigger is de daling van de huizenprijzen, mijn huis staat nu flink onder water.

Om geld te besparen en risico te verminderen ben ik begonnen in juli 2012 met aflossen.

 
Wat voor hypotheek heb jij?
Ik heb een combinatie van een bankspaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek. Daarnaast hebben we ook nog een zogenoemde familiebank constructie. De verdeling daarvan is als volgt:

Aflossingsvrij: €200.000 tegen 5,8% rente
Banksparen: €86.000 tegen 5,9% rente
Familiebank: €50.000 tegen 7.2% rente (zie ook mijn blog voor meer uitleg over de werking van een familiebank)

De totale rentekosten waren € 1.689,50 per maand, waarvan we ongeveer € 800,- terugkregen via de belastingdienst en via de familiebank. De rentekosten zijn nu gedaald naar ongeveer €1.540,- en we krijgen nu ongeveer € 750,- per maand terug van de belastingdienst en de familiebank.

 
Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Ik ben wel van plan om alles af te lossen in de loop van de tijd. Ik heb een buffer die voldoende is, dus al het geld wat over blijft kan naar de hypotheek. Op dit moment heb ik ruim € 31.000,- afgelost.

 
Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen? En je omgeving?
Geen reactie van de hypotheekverstrekker, het is ook niet zo dat ik het de hypotheekverstrekker vooraf heb laten weten. Ik heb gewoon een aflossing gedaan.

De omgeving vind het ook helemaal niet vreemd dat ik aflos. Ze vinden het over het algemeen een zeer verstandige beslissing.

 
Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?
Ik kan gewoon aflossen wat ik wil tot een maximum van 10%. Het minimum aflosbedrag is € 500,- per keer. Ik hoef geen vreemde toestemmingen te vragen. Ik vul mijn leningnummer in het opmerkingenveld in en een aantal weken later wordt de afschrijving verwerkt.

 
Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
Nee, ik maak geen aflossingsplan. Ik los af wat ik af kan lossen. Daarom vind ik een aflossingsvrije hypotheek zo heerlijk, ik mag zelf beslissen wanneer ik wel/niet aflos. Niemand die me daarop kan aanspreken. De enige restrictie is dat ik maar 10% mag aflossen per leningdeel per jaar. Voor 2013 zit ik al aan die restrictie en het is jammer dat ik niet meer kan aflossen in een jaar.

 
Hoever ben je met aflossen?
Op dit moment heb ik in totaal € 31.296,- afgelost op een totale schuld van € 336.000,-. Hierdoor is mijn maandelijkse inleg voor de bankspaarrekening gedaald met € 5,37 en zijn de maandelijkse rentelasten gedaald met € 150,87 per maand.

Nog een lange weg te gaan dus.

 
Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
Het is geen kwestie van volhouden, ik budgetteer mezelf niet kapot om een aflossing te kunnen doen. Ik ben niet van plan om luxe in te leveren zodat ik kan aflossen. Ik ga dus niet besparen op onderhoud van de cv-ketel, ik ga gewoon op wintersport, ik haal nog gewoon mijn boodschappen bij de AH en de lekkere dingen bij de speciaalzaak, etc. Als ik niet aflos is dat namelijk ook geen probleem. Hierdoor wordt aflossen helemaal een makkie, want het gebeurt met geld dat we kunnen missen en het voelt nooit als een opgave om weer een aflossing te doen. Meevallers worden vaak gebruikt om mee af te lossen, omdat we onze lasten kunnen betalen van de maandelijkse inkomsten.

Tegenvallers worden simpel opgevangen door de buffer die we hebben aan spaargeld. Op dit moment is dat € 12.000,- wegens het vooruitbetalen van de zorgverzekering, maar die wil ik opkrikken naar € 14.000,-. De komende maanden zal ik dat dus gaan doen. Tegen de grootste tegenvallers hebben we ons verzekerd, denk aan bijvoorbeeld een auto total loss of een flinke schadepost aan je huis.


Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan
doen?
Wat ik zelf al vanaf het begin doe is een overzicht maken per maand met daarin mijn inkomsten/uitgaven en een schulden/spaargeld overzicht. Zo heb ik iedere maand een overzicht van wat er in komt en wat er uit gaat. Dit geeft mij inzicht in mijn uitgaven en daardoor weet ik ook waar ik op kan besparen en wanneer ik kan aflossen.

Verder ga ik niet prediken dat je perse moet gaan aflossen. Ik kan namelijk niet in andermans portemonnee kijken. Mijn tip zou zijn om goed naar je financiële situatie te kijken en dan alles op een rijtje te zetten. Zet om te beginnen je hypotheekoverzicht op een rijtje met daarbij de rentelasten per maand en de HRA die je ontvangt. Zet daarnaast je buffer en bekijk of je buffer voldoende is voor je (het Nibud heeft een calculator om een minimum buffer vast te stellen). Bekijk ook de spaarrente die je momenteel ontvangt voor je spaargeld. Als het financieel verstandiger is om af te lossen dan te sparen, dan zou ik het spaargeld wat hoger is dan je minimum buffer gebruiken om af te lossen.

Los nooit teveel af, een gezonde buffer hebben is belangrijker dan je hypotheek aflossen!

~

Dank je wel Zakelijk Bezuiniger! Ook je verhaal vertellen? Stuur een mail naar consuminderenmetspaarcentje@gmail.com en je ontvangt van mij de vragenlijst.



Morgen op Spaarcentje een stuk over kinderen en armoede in Nederland.


zondag 24 maart 2013

Zondagpraat

Het wordt hier bepaald geen rustige zondag. Vanmiddag viert Zoon zijn partijtje. Eerst gaat hij zwemmen en dan gaan ze hier gourmetten. Gisteren heb ik daar al alles voor klaargemaakt: tsatsiki, cocktailsaus, satésaus, knoflooksaus, gehaktburgers, mini rundervinkjes. Ook kunnen ze zelf pannenkoekjes en een omelet bakken en met wat brood erbij moet het helemaal goed komen. Als de meute na het eten van de chocolademuffins richting zwembad vertrekt, kan ik even bijkomen en een krantje lezen voordat het huis weer volstroomt.

Buiten het partijtje om gaat het klussen boven door. We doen hier de grote kamerwissel. Eén kamer is klaar, één kamer is leeg en klaar om geschilderd te worden en één kamer is één grote bende met bedden, matrassen, meubels, dozen met zooi. Dat is de kamer waar we nu tijdelijk even met zijn allen slapen. Hoewel ik me er niet te veel me bemoei en mijn aandeel bestaat uit meedenken en aanmoediging, heeft dit alles een grote invloed op mijn energieniveau. Ik probeer me dus zo rustig mogelijk te houden.

Omdat deze miniverbouwing wel wat kosten met zich meebrengt, lossen we deze maand niet af. Dan kunnen we de verbouwing bekostigen zonder aan de buffer te komen. Evengoed letten we wel op de kosten. Zoon wil graag in zijn nieuwe kamer een lekkere tv-stoel. Dan rennen we niet naar de IKEA voor een zitzak maar rijden we naar de kringloop om te kijken of er iets moois tussen staat. Vast wel, elke keer als ik daar kom zie ik zat, wat ik zó mee wou willen nemen. Er staan nu al maanden twee hele dolle banken bij de kringloop waar ik bijna van ga kwijlen. Voorbij is de tijd dat daar alleen oude troep staat die werd opgehaald uit het huis van overleden bejaarden.

Het salaris werd eergisteren gestort en de financiële maand maart is alweer afgesloten. Ondanks extra uitgaven (drie dekbedden die van de buffer werden betaald), deden we het op alle fronten goed. We gaven niet meer uit dan begroot. Ik vergelijk altijd de uitgaven achteraf met de vooraf gemaakte begroting. Dan moest ik soms concluderen dat er hier en daar uitschieters waren. Ik zocht naar een manier om meer grip tijdens de maand zelf te hebben. Nu heb ik mijn uitgavenoverzicht zo aangepast dat ik daarin ook zie wat de begroting is. Gedurende deze maand kon ik dus in één oogopslag zien hoe we het deden en hoeveel ruimte er nog was. Geniaal! Ik heb helemaal geen app nodig die me waarschuwt dat ik te veel uitgeef, dat doe ik zelf wel!

Hoe zie jij of je niet te veel uitgeeft gedurende de maand?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...