zaterdag 7 december 2013

Zaterdag

Het was een rustige week. Ik deed weinig en knapte eindelijk wat op van de verkoudheid die me al weken achtervolgt. Ook gaf ik veel geld uit. Al langere tijd was ik niet echt tevreden over het vlees dat we eten. Het is weliswaar biologisch maar ik kocht het in de gewone super. Naast het feit dat daar weinig keus is, is de kipfilet vaak taai en komt er altijd zoveel vocht uit bijvoorbeeld het rundergehakt. Soms koop ik ook vlees in de biologische winkel, maar daar is het assortiment heel wisselend. Heel onhandig als je met bijvoorbeeld een weekmenu werkt. Tijd om op zoek naar een alternatief te gaan.

Mijn fysiotherapeute tipte me over natuurvlees.nl en ik plaatste daar een bestelling waarmee ik zeker twee maanden vooruit moet kunnen. Ik bestelde het de ene dag in de namiddag en de volgende dag werd het in de vroege avond bezorgd, supersnelle service. En lekker vlees! Het is wel duurder dan wat we normaal betaalden maar de kwaliteit is dan ook beduidend beter.

Deze week had ik contact met de dierenarts. Hoewel ik vorige week hier nog een foto plaatste van drie katten die tevreden op bed liggen te slapen, was het geluk maar tijdelijk. Als ik bijvoorbeeld Moos of Smoes aai gooit Dibbes zich er vaak voor, hij is enorm jaloers en ik ben van hem, zoveel is wel duidelijk na 7 weken. Hij is erg dominant van karakter en vooral Moos is het lijdend voorwerp. Dibbes vertoont veel dreigend gedrag en Moos weet niet wat hij er mee aan moet, zachtaardige sukkel als hij is. Het enige dat Moos doet als Dibbes hem wil aanvallen, is hard wegrennen. Hij voelt zich daardoor duidelijk minder prettig want in zijn eer aangetast (althans, dat denk ik dan). Dat is niet de bedoeling. Alleen, ik weet niet goed hoe Dibbes aan te pakken. Ik sprak hem laatst bestraffend toe en toen ging hij plat op de grond kruipen met zijn oren naar achter en helemaal in paniek. Duidelijk een kat met een verleden. En hij bespeelt me verschrikkelijk, ik ben nog nooit zo 'versierd' door een kat. Maar hoe corrigeer je een kat?  Ik heb al bijna 20 jaar katten en als ik iets heb geleerd dan is het dat ze hun eigen agenda hebben.

Dierenarts gebeld dus en daar later naar toe gegaan om advies te vragen. Waar het op neer komt is dat we Dibbes iets te veel hebben verwend. Hij is zo overladen met aandacht en liefde dat hij zich erg overheersend gaat gedragen, zeker omdat we hem dus nauwelijks corrigeren. Net als met verwende kinderen moeten we hem meer  gaan opvoeden. Ongewenst gedrag niet belonen door alsnog aandacht te geven maar hem negeren of wegduwen. Het lijkt zo logisch natuurlijk maar t is best moeilijk. Het beest heeft zo'n verschrikkelijk verleden en zoveel pijn gehad, ik vind het zoooo zielig en dat voelt hij.

Naast ongewenst gedrag negeren moeten de katten het zelf met elkaar uitzoeken. Nu ben ik telkens tussebeide gesprongen als het op knokken dreigt uit te lopen maar dat moeten we niet meer doen. Ik heb van de dierenarts feliway mee gekregen, een verdamper die een feromoon verspreid dat lijkt op het feromoon dat katten verspreiden als ze zich prettig voelen. Dat zou de agressie uit de lucht moeten halen. Dit wordt ook gebruikt in dierenasiels en pensions.  Dan na een paar dagen moeten we tijdelijk het leefgebied van de katten kleiner maken. Nu kunnen ze zich overal terugtrekken ook in de kamers boven. Dan hebben ze tijdelijk alleen de huiskamer tot hun beschikking. Dan moeten ze wel de confrontatie aangaan in plaats van hard wegrennen.

We gaan het merken, spannend vind ik het wel. Opvallend genoeg waren er meteen vandaag al nauwelijks moeilijke momenten.

Tot zover het nieuws van deze week dat weinig met consuminderen te maken heeft, maar daar is het dan ook een zaterdagberichtje voor.  Maandag staat hier weer een aflosverhaal. Ik ben blij te kunnen melden dat 7 mensen op de oproep van afgelopen maandag hebben gereageerd, dus we kunnen voort tot ergens in februari!

Fijn weekend allemaal!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...