vrijdag 6 december 2013

Veranderingen (2): kleedgeld

Nu S. binnenkort naar de middelbare school gaat, wordt het niet alleen tijd om na te denken over een mobiele telefoon, maar ook over kleedgeld. Ik wil hem dat zo rond zijn 14e gaan geven en hem in het jaar ervoor daar op voorbereiden.

Al geruime tijd houd ik bij wat ik koop. Ik heb een lijst van wat er minimaal voor hem in de kast moet liggen zonder in problemen te komen. We hebben geen droger dus dan red je het in de winter niet met drie spijkerbroeken. Omdat ik ook altijd alle uitgaven noteer, heb ik ook redelijk goed voor ogen wat we gemiddeld aan hem uitgeven, inclusief sportkleding.

Vanaf 1 januari zet ik kleedgeld voor S. opzij op een aparte rekening. Dat doe ik van het geld van de kinderbijslag. Een deel gebruik ik voor kleding en het andere deel is voor andere uitgaven, dat laat ik op de kinderbijslagrekening staan. Met het bedrag dat voor kleding is bedoeld moeten we 3 maanden vooruit kunnen.

Ik wil S. met ingang van volgend jaar gaan betrekken bij de financiën rond zijn kleding. Hem zelf laten nadenken wat hij nodig heeft en wat hij kan uitgeven. Om vervolgens samen met hem (of M. doet dat, dat maakt niet uit) de inkopen te gaan doen. Ik ga uit van € 50. Dat is voor alles: sportkleding, gewone kleding, ondergoed, etcetera. Tot nu toe hebben we het altijd voor minder gedaan. Dat dit lukte is zeker te danken aan M. die een neus heeft voor aanbiedingen. € 50 moet ruim voldoende zijn en wordt ook genoemd door het Nibud. Nou is het met kleding ook sterk afhankelijk van wat voor type je bent, hoe belangrijk je kleding vindt, hoe merkgevoelig je bent. Tot nu toe merk ik daar niets van bij S., maar dat kan natuurlijk veranderen. En dan vergeet ik nog het belangrijkste: hoeveel je aan kleding kunt uitgeven.

Ook hiervoor geldt dat we afspraken moeten gaan maken maar dat die niet voor eeuwig vastliggen, omdat we niet weten wat we gaan tegenkomen. Dus gaan we een jaartje droog oefenen.

Vanaf welke leeftijd kreeg jouw kind kleedgeld?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...