donderdag 19 december 2013

Schulden: het verhaal van Mirjam (3)

In de twee voorgaande delen (hier en hier)lazen we dat Mirjam na haar huwelijk berooid achterblijft met schulden die vooral door haar ex-man zijn aangegaan. Zelf gaat ze ook schulden aan om een nieuw leven op te bouwen, soms ook voor minder urgente zaken. Als ze opnieuw een relatie krijgt en trouwplannen heeft, neemt ze beslissingen die verkeerd uitpakken. Ze is van plan bij haar nieuwe man in te trekken, zegt de huur van haar huis op en doet bijna al haar spullen weg. Als het huwelijk op het nippertje niet doorgaat, staat ze weer met lege handen. Opnieuw worden er schulden aangegaan om iets op te bouwen. Om haar moeilijke verleden te verwerken gaat ze in therapie. Als ze vervolgens ziek wordt, is dat een keerpunt. Eindelijk kan ze nu ook de stap nemen om te gaan aflossen. Haar plan is om 2017 schuldenvrij te zijn.

Vertel je aan mensen in je omgeving dat je een schuld hebt? Hoe reageren ze?
"De zus bij wie ik schulden heb, weet het. Ik heb met haar heel duidelijk mijn aflosplan doorgenomen, juist om te voorkomen dat het weer te vrijblijvend zou zijn. Een andere zus heb ik het ook verteld. Zij weet wat dit traject inhoudt uit haar eigen situatie, dus we kunnen elkaar ondersteunen als het moeilijk is. Drie bevriende stellen weten het ook, niet de exacte cijfers, maar wel de strekking. Mensen reageren positief op mijn plan. Soms schrikken ze ook van de situatie, het is nog veel ‘ellende’ uit het verleden. Ik vertel dan dat het de laatste hobbel is om mijn ‘slachtoffer’-zijn van vroeger los te laten en weer de regie op dit terrein van mijn leven terug te krijgen."

Krijg je hulp van mensen en kun je dat aannemen?
"Soms krijg ik hulp van mensen. Ik kan dat nu wel aannemen maar heb vaak ook het gevoel: 'ik heb het zelf zover laten komen, het is mijn verantwoordelijkheid om het ook zelf op te lossen'. Maar ik kan nu wel vaker oprecht dank je wel zeggen ....."

Heeft het aannemen van hulp van mensen consequenties voor de omgang of de vriendschap?
"Ja-nee-soms, zo ambivalent voelt dat wel. Mijn zus en zwager zitten nu zelf ook in een lastiger financiële positie. Ik ben dus blij dat ik aflos en dat het straks klaar is. Ongemerkt is zo'n lening er altijd wel. Een vriendin weet dat ik aflos, niet de finesses, zij wil van alles voor mij gaan doen. En nee, dat wil ik niet. Ik maak zelf de keuze om naar een verjaardag te gaan of niet. Ik maak de keuze om daar benzine voor over te hebben, soms maak ik andere keuzes dan men misschien zou willen."

Hoeveel schuld heb je nu nog op dit moment?
"Ik heb nog een totale schuld van € 14.875,- . Dat zijn verschillende schulden: ik heb €7.200,- bij mijn zus en zwager uitstaan, €7.000,- bij de bank en bij Wehkamp €675,-."

Hoe los je tegenslag op? Heb je bijvoorbeeld wel een kleine buffer?
"Ik heb € 0 buffer!! Tegenslagen moeten af van het huishoudgeld. In geval van nood zou ik aan mijn zus kunnen vragen of ik een maand mag overslaan. Tegenslagen zijn een aanslag op je gezondheid, nachtrust, emoties, perspectief."

Hoe kun je je schulden aflossen? Waar bespaar je op? Welke keuzes maak je?
"Ik probeer een jaarplan te maken, heb nu goed op een rijtje wat er in komt en uitgaat. Ik heb met de bank een afspraak dat ik aflos, daar heb ik maatregelen voor getroffen. Ik ben prioriteiten gaan stellen. Natuurlijk zijn er valkuilen en emotionele uitglijders die geld kosten. Ik heb al een paar jaar een vast bedrag aan huishoudgeld per maand, dat gaat niet altijd goed. Soms gaat er toch teveel ‘zomaar opeens’ mijn portemonnee uit en waar naar toe?

Ik houd een kasboek bij, op momenten dat ik minder goed in mijn vel zit, laat dat als eerste te wensen over. Per maand kijk ik hoeveel ik moet rijden. De benzine calculeer ik in en ik maak keuzes als het teveel lijkt te worden. Ik heb in de afgelopen twee jaar alle abonnementen opgezegd. Ik heb een budget voor verjaardagen. Kaarten hergebruik ik, ik maak er nieuwe van. Kaarten per e-mail versturen gaat ook goed en kan gratis. Toen de kinderen klein waren had ik een cadeautjesdoos voor alle leeftijden voor vriendjes en feestjes. Doorgeef cadeaus vind ik ook niet erg. Ik laat iets in een mooi transparant folie zitten en leg het weg voor ‘later’. Ik maak voorraden met diepvriesmaaltijden. Ik weet van de kortingen bij de grote supers en maak boodschappenlijstjes. Ik heb geen wasdroger en afwasmachine. Ik rijd een kleine goedkope auto. Ik heb half lang opgestoken haar, dat spaart kapperskosten. Mijn zoon heeft kort haar, ik heb een tondeuse gekocht. Zolang hij het niet erg vindt, knip ik hem. Ik ga niet naar het theater of de bioscoop. Uit eten doe ik hooguit één keer per jaar, dat mis ik niet echt. Ik lees graag de krant, heb hem opgezegd, daar heb ik last van! Ik koop geen boeken maar ga naar de bieb. Ik ga vaak op zaterdagmiddag daar zitten om kranten en tijdschriften te lezen. Mijn zoon heeft nu maandelijks kleedgeld, dat helpt hem en mij om meer inzicht te krijgen en bewustere aankopen te doen. Mijn kledingkast is vrij bescheiden, ik koop in de uitverkoop. Sinds kort kom ik bij een hele leuke inruil zaak met goede kleding.  Ik wissel niet jaarlijks van energieaanbieder maar probeer zuinig te zijn met gas, licht en water."

Hoe ga je om met sociale activiteiten? Wat doe je met verjaardagen en momenten waarop mensen van je verwachten dat je op koffie trakteert of een cadeautje meebrengt?
"Daar word ik steeds beter en makkelijker in. Jaren had ik een rot gevoel omdat dit me overkwam, alsof ik er geen keuze in had. Ik ben klaar met dat slachtoffergevoel en maak nu keuzes, dat klinkt veel beter hè. Ik ben nu weer iemand die iets doet ja/nee, omdat ik dat wil . Niet omdat ik iets niet kan. Dat is een wereld van verschil. Ik weeg de aanwezigheid bij sociale activiteiten af. Soms zeg ik eerlijk dat iets niet past in mijn budget of dat ik die maand al te veel activiteiten heb. Ik bak vaak zelf een cake als cadeautje of maak een lekkere soep of een quiche. Mijn zus plukt vaak een bloem uit de tuin, in een glazen potje met een leuk lintje er om heen en voilà, klaar. Het gebeurt ook dat mensen zeggen ‘dat je komt is al een cadeautje,’ Daar heb ik lange tijd moeite mee gehad, omdat ik me toch vaak geneerde dat ik het niet kon. Nu denk ik ‘inderdaad, dat ik er ben is goed genoeg.’ Ik ga me ook niet meer verontschuldigen. Ik merk dat steeds meer mensen zo doen."

In hoeverre beïnvloeden de schulden je relatie met je omgeving?
"Veel mensen weten het niet, zoals bijvoorbeeld collega’s. Op sommige momenten denk ik wel eens ‘ze zouden eens moeten weten’, alsof ik nog steeds bang ben dat ze me dan niet meer moeten, dat ik afga of zo. Ik schiet nooit grote bedragen voor wanneer ik langere tijd op teruggave moet wachten, die ruimte heb ik niet. Waarschijnlijk ben ik altijd wel in bepaalde mate op mijn hoede."

Waar ben je trots op?
"Dat nu de knop echt om is, dat ik het heft in handen neem. Dat ik weer zelf verantwoordelijk ben voor mijn leven. Dat mijn dochter nooit schulden heeft gemaakt, zij is zuinig en spaart! Dat ik de mogelijkheid heb om weer een buffer op te bouwen als ik 55 ben en dan misschien de keuze heb om naar een andere stad te verhuizen en voldoende te hebben voor de inrichting. Dat ik geen eeuwige heimwee meer ervaar maar dankbaar kan zijn voor mijn leven en mijn ex-man heb vergeven. Dat ik op de bankafschriften twee keer per maand een aflosbedrag afgeschreven zie staan, weer een stukje schuld minder, yes! Ook al is het soms moeilijk en frustrerend en hard bikkelen, ik doe het wel zelf!
Ik ben trots dat ik langzaam aan de finish ga halen, jarenlang was daar helemaal geen zicht op.

Elke maand ga ik meer de goede kant uit. Het gaat naar: er is geen roodstand als de rekeningen zijn betaald, ik kom uit met mijn salaris. En over een jaar: ik kan € 100 op de spaarrekening laten staan zonder die toch weer nodig te hebben." 

Wat is je eerste stap - denk je - als je schuldenvrij bent?
"Geld uitgeven, ha ha ha, naar een theatervoorstelling of een musical gaan. Met mijn kinderen uit eten, een abonnement op een krant nemen en mezelf plechtig beloven nooit meer in zo'n situatie terecht te komen!"

Tot slot: Wat zou jij mensen vanuit de ervaring die je nu hebt, willen meegeven over geld en schulden? 
"Geld is emotie. Een paar van jouw blogs ging daar ook over: laat je je beheersen door je geld of beheers jij het geld? Zorg dat je inzicht krijgt wat jouw relatie is met geld. Zoek op tijd hulp,stap over de schaamte en het schuldgevoel heen! Verdiep je in de mogelijkheden, bijvoorbeeld blogs als deze, NIBUD, lees boeken over omgaan met geld.

Als je door emotionele problemen dit niet zelfstandig kunt doen ga dan naar bijvoorbeeld het maatschappelijk werk. Zij bieden (gratis) hulp, ze geven cursussen voor budgetbeheer. Door de hele omslag in de maatschappij wordt het nu waarschijnlijk ook makkelijker om hulp te vragen en te krijgen, er zijn zoveel mensen in de problemen. En zorg dat je één of twee mensen in je omgeving hebt die je echt vertrouwt, wees eerlijk over de situatie waarin je terecht dreigt te komen of al zit."

~
Dank je wel Mirjam voor je openhartigheid en je bereidheid je verhaal met ons te delen. Wie weet inspireer je mensen of weet je ogen te openen! Ik wens je veel sterkte met het aflossen!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...