dinsdag 3 december 2013

Laat ik mijn leven door geld beheersen?

'Je bent ziek..maar geld beheerst je hele leven, snap dat niet...' schreef een lezeres afgelopen zaterdag in een reactie. De aanleiding was mijn stukje waarin ik vertelde bezig te zijn met de financiële consequenties van het Ipadonderwijs dat S. volgend jaar gaat volgen en mijn voorbereidingen om een mobiel voor hem aan te schaffen en hem met kleedgeld om te leren gaan.

Een beetje vreemde en nare opmerking vind ik het. Vreemd omdat je deze onderwerpen nu eenmaal kunt verwachten op een blog over (be)sparen en consuminderen en naar omdat ze een link legt met mijn ziek zijn en de opmerking een oordeel inhoudt, althans zo komt het op mij over. Maar uiteindelijk gaat het er niet om of de opmerking vreemd of naar is, maar dat iemand volledig de clou mist van wat ik doe. Dat blijkt ook uit de aanvullende reactie een dag later:  
'Ik bedoel ermee dat als je nu al krampachtig bezig bent met de vraag hoe je een I pad bij elkaar moet sprokkelen voor ergens ver weg in volgend jaar, geld je leven wel heel erg beheerst. Overal spaarpotjes voor bedacht worden en de vraag waar 5 cent bespaard kan worden en het moeten aflossen van een hypotheek. Gaat wel erg veel energie in zitten als je ziek bent, kun je beter ergens anders voor besteden'.

Geld beheerst niet mijn leven, ik beheers het geld! Zo! Vroeger beheerste het mijn leven en hoe. Want ik had altijd tekort. Er was nooit genoeg om dat aan te schaffen wat belangrijk was of nodig was. Er was geen geld door het slecht omgaan met geld. En dát zorgde er voor dat het mijn leven beheerste. Want overvallen worden door rekeningen zorgt voor buikpijn, stress en rood staan. En in het geval van ziek zijn is dat nóg pijnlijker omdat zelf voor een inkomen zorgen niet meer mogelijk is. Het kwetsbare gevoel dat ik toen heb ervaren, was voor mij een keerpunt. Dat nooit meer.

Dus draaide ik het om en leerde vooruit te denken. Ik laat me niet meer overvallen, omdat ik vooruit denk. Als ik nu al weet dat mijn kind volgend jaar een onderwijsvorm gaat volgen die veel geld kost, vind ik het prettig om nu al na te denken waar dat geld vandaan moet komen. Als ik me nu realiseer dat we een woekerpolis hebben, is het verstandig om die te ontwoekeren. Als we ontdekken dat ons huis onder water staat, dan is in actie komen en aflossen het beste wat we kunnen doen. Als we graag biologisch blijven eten, dan moeten we keuzes maken en niet zomaar naar de winkel rennen en zonder plan kopen wat we willen. Als ik hoge ziektekosten maak, dan moet dat ergens vandaan komen. Ik ben chef geldstromen en ben daar trots op! Sterker nog, ik probeer anderen aan te moedigen ook na te denken, vooruit te denken over wat ze met het beschikbare geld kunnen doen. Ook daar ben ik eigenlijk best trots op.

Geld beheerst niet mijn leven, ik beheer(s) het geld! En dat voelt voor mij goed. Iedereen maakt andere keuzes dat besef ik me. Maar wel is het zo dat tegenwoordig veel mensen bezig zijn met hoe ze zullen uitkomen volgend jaar, volgende maand. Dat is niet vreemd, dat is realiteitszin. Het is jammer dat deze lezeres daar zo'n hard oordeel over heeft, aangezien het de gedwongen realiteit is van veel mensen in dit land, ziek of niet ziek. Natuurlijk gaat het in het leven niet om geld maar om fijn kunnen leven, gezond kunnen zijn, liefde en jezelf kunnen zijn. Ook ik heb door het ziekzijn een heel proces meegemaakt. Ik ben op emotioneel vlak erg veranderd, vooral in positieve zin. Ik geniet meer dan vroeger en dat terwijl ik minder kan dan vroeger. Ook dat probeer ik over te brengen. Het draait in het leven niet om hebben en steeds meer willen, maar om ervaren, voelen en kunnen genieten van wat je hebt en wat er op je pad komt. Goed en slim omgaan met geld hoort daar ook bij voor mij.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...