vrijdag 15 november 2013

Uit de oude doos: Inzicht door overzicht

Uit de oude doos maar nog steeds actueel. Want er zijn nog steeds mensen die niet weten wat ze aan vaste lasten uitgeven. En of dit in evenwicht is met wat er binnenkomt.

dus:
  • Zorg dat je weet wat er inkomt en wat er uitgaat. Maak een overzicht gebaseerd op je afschriften en kijk waar ruimte is om te besparen;
  • Hou vanaf nu van al je uitgaven een kasboek bij, doe dat gewoon in een schriftje of via de computer;
  • Maak elk jaar een begroting en houd je daar aan. Kijk halverwege het jaar of deze nog klopt en pas zo nodig aan naar aanleiding van stijgende tarieven of consuminderplannen;
  • Kies per periode of jaar telkens een een paar bespaarobjecten en voer je reorganisatie door. Bijvoorbeeld goedkoper boodschappen doen, besparen op energie/overstappen naar een andere energieleverancier of zorgverzekeraar, opzeggen van abonnementen. Als iets afgehandeld is, ga je door naar de volgende actie. Beetje bij beetje aanpakken werkt meestal beter dan alles tegelijk op zijn kop zetten. Dit is wel afhankelijk van je financiële situatie;
Hoe pak je dat aan? Heel simpel: ga aan de slag! Pak je afschriften van het afgelopen jaar, trek de stekker van de telefoon er uit, zet je mobiel uit en doe niet open als er wordt aangebeld. Dit is ff een klusje, maar het levert wel veel op. 

Noteren
Neem je afschriften door en noteer alle uitgaven en inkomsten die je hebt. Bijvoorbeeld links op de pagina de inkomsten en rechts de uitgaven. Verdeel dit meteen onder in categorieën door uitgaven een code of cijfer te geven. Je kunt dit natuurlijk in een schriftje doen maar in excel werkt het een stuk sneller en krijg je sneller overzicht. Zo kun je uiteindelijk uitgaven als hypotheek/huur, energie, onderhoude cv-ketel bijvoorbeeld onderbrengen in de categorie 'Wonen'.

Bijvoorbeeld:
Inkomsten: Salaris; Kinderbijslag; Huursubsidie of Renteaftrek; Toeslagen; Vakantiegeld; 13e maand
Uitgaven: Wonen (hypotheek, huur, gemeentebelastingen, water, energie); Verzekeren; Abonnementen & Contributie; Vervoer (benzine, auto/openbaar vervoer; onderhoud); Huishouden; Persoonlijke verzorging (kleding, kapper); Recreatie; Medisch; Divers;Etc. 

Optellen en aftrekken
Tel alles bij elkaar op en trek het totaalbedrag van je uitgaven af van je inkomsten. Je ziet nu meteen of je problemen hebt of niet. Hou je elke maand geld over en kun je gaan sparen of moet je nu echt serieus aan de slag?

Omrekenen van je periodieke uitgaven die niet maandelijks komen
Niet alle uitgaven komen maandelijks terug. Zo betaal je het ANWB-lidmaatschap of de TV-gids waarschijnlijk maar één keer per jaar. Reken dat om naar een maandbedrag en noteer het in het overzicht. Noteer ook in een apart overzicht wanneer de rekening komt. Zo weet je altijd wanneer je wat kunt verwachten. 

Weet wat je vaste lasten zijn
Geef op je overzicht aan of een uitgave vast of variabel is. Je huur zal niet zomaar veranderen maar de post Recreatie, Medisch of Divers wisselt natuurlijk. Concentreer je op de vaste uitgaven die onvermijdelijk zijn. Hoeveel is dat?  Je krantenabonnement is dus geen vaste last die onvermijdelijk is maar luxe. Vast is: huur, energie, kosten zorgverzekering en vervoerskosten om naar werk of studie te komen. Het bedrag dat je overhoudt na het optellen van de vaste uitgaven kun je uitgeven (afhankelijk van je situatie) aan aflossen, reserveringen en sparen en tot slot aan variabele uitgaven. 

Aflossen, reserveren en sparen
Bepaal als je schulden hebt, allereerst een bedrag per maand dat je gebruikt om zo snel mogelijk af te lossen. Heb je geen schulden dan begin je met sparen. Bepaal een percentage dat voor jou reëel is en zet dat meteen opzij op een spaarrekening zodra je salaris binnen is. Of liever: regel een automatische overschrijving.

Vervolgens houden we ons bezig met de reserveringen voor kosten die niet maandelijks zijn maar wel regelmatig terugkeren en waar je niet onderuit kunt komen: zoals onderhoud van je cv-ketel, ANWB-lidmaatschap, cadeautjes voor familie, dierenartsbezoek… tel al die bedragen op en zet het totaalbedrag bijvoorbeeld maandelijks op een aparte betaalrekening. Sinds ik dit doe, kom ik nooit meer tekort.

Hou bij de reserveringen ook rekening met een vast bedrag per maand voor vervanging van kapotte apparaten, eigen risico zorgkosten, kleding. Kijk wat past binnen jullie budget. Wil je als je vaatwasser kapot gaat meteen een nieuwe, ben je blij met een 2ehands van de kringloopwinkel of ga je met de hand afwassen? In dat geval hoef je daar minder voor te reserveren. Koop je regelmatig kleding? Werk met een vast budget en zet dat apart. 

Boodschappenbudget
Nu er geld is gereserveerd voor vaste lasten, aflossen, sparen en periodieke uitgaven kun je kijken naar de variabele uitgaven. Bepaal een boodschappenbudget, een vast bedrag per maand of per week waarmee je boodschappen doet. Zet niet te laag in. Het is makkelijker om uitgaven langzaam naar beneden te schroeven. 

Recreatie, pret en andere niet echt noodzakelijke uitgaven
Wat nu nog overblijft (als er nog iets overblijft) is voor recreatie, film, vakantie, pret, divers, “verspilling”. In ieder geval voor de niet noodzakelijke uitgaven.

Het kan zijn dat je even bezig bent. Misschien heb je een bedrag ingevuld bij sparen en zie je nu dat je te weinig overhoudt voor de boodschappen. Het is dus even schuiven met de bedragen tot het klopt.

Nu heb je een begroting gemaakt die de basis vormt van je financiële huishouden. Je houdt je uitgaven en inkomsten bij, liefst per maand en zo krijg je steeds meer inzicht. Het voordeel van dit overzicht is dat je nu precies weet waar je het geld aan uitgeeft en of dit wel wenselijk is. Als je voldoende overhoudt aan het eind van de maand, maakt het niet uit. Maar als je moet besparen om wát voor reden dan ook, dan kun je nu gericht bepaalde posten naar beneden brengen.

Begin met de open deuren: het is heel verhelderend als je er achter komt dat je bijvoorbeeld omgerekend maandelijks € 50 aan contributie betaald voor allerlei tijdschriften die je eigenlijk toch niet leest.  Start consuminderacties met uitgaven die variabel zijn, dus de categorieën boodschappen, kleding, recreatie, impulsaankopen. Verleg dan langzaam je grenzen en aandachtsgebieden naar de vaste lasten en kijk wat je kunt doen om die omlaag te brengen. Je huis verkopen is ook weer meteen zo drastisch, maar misschien kun je wel je energiekosten flink omlaag brengen of van verzekeraar wisselen.

Tot slot,  iedereen maakt zijn eigen keuzes op basis van wat hij zelf belangrijk vindt. Bespaar op dat wat je niet zo belangrijk vindt of wat je makkelijk kunt missen. Misschien komen zo zaken binnen handbereik die nu nog onbereikbaar lijken (een reis, aflossen van schulden, een huis, een nieuwe keuken, gemoedsrust).

Bovenstaande manier is natuurlijk maar één manier. Zoveel mensen, zoveel manieren om overzicht te krijgen. Maar je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Een zetje nodig? Ik kan je een exelbestand sturen om je wat op weg te helpen. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...