dinsdag 5 november 2013

Sparen

De afgelopen maanden vloog het geld er uit. Auto, hup € 300. Kachel repareren, even € 500 afrekenen. M. naar Engeland: dus zomaar € 1100 ophoesten als voorschot. Zielige zwerfkat oplappen: In totaal ongeveer € 450 aan uit gegeven. Ik gaf een kleine € 200 uit aan zorgkosten voor mezelf. Tot sloten deden we ook nog een extra aflossing van € 1500 op de hypotheek en 'ineens' was het bedrag van de buffer enorm gezakt, ook al betaalde ik sommige kosten zoals die voor de zwerfkat deels van mijn eigen zakgeld.

Aanvullen dus. De komende tijd lossen we even niet af. Dat maakt niet uit want ons streefbedrag hebben we al gehaald voor dit jaar. Deze week maakte ik al € 750 over naar de spaarrekening. Ik hoop dat het voorgeschoten geld in november terugkomt. Dan met de 13e maand van M. erbij en weer wat spaargeld in december, zouden we weer op het 'normale' bufferbedrag van € 10.000 uit moeten komen.

Waarom zoveel? Of zo weinig (t is maar net hoe je het bekijkt, ik vind het veel)? Ik heb geleerd dat pech altijd komt met nog meer pech. Het geeft me een veilig gevoel dat nu evengoed de wasmachine kapot kan gaan. Liever niet natuurlijk, maar dat kunnen we wel opvangen. Ik wil het gewoon even kunnen uitzingen zonder dat we meteen in de problemen komen. Dat doen we enerzijds door het aflossen van de hypotheek, zo worden de maandlasten lager. En anderzijds door een buffer aan te houden.

De hoogte van de buffer is afhankelijk van je leefstijl, je wensen en de ouderdom van de apparaten in huis. Woon je in een oud koophuis? Dan zal je meer moeten reserveren dan dat je in een huurhuis woont. Je kunt via het Nibud uitrekenen wat de hoogte van je buffer zou moeten zijn, alleen die bufferberekenaar houdt niet rekening met jouw eigen omstandigheden. Dus pak gewoon eens pen en papier, maak een rondje door je huis, kijk naar de hoogte van je vaste lasten, bedenk wat er gebeurt bij pech en/of verlies van inkomsten en kijk wat voor bedrag als buffer voor jou goed is. Tel daar dan nog eens 10 % bij op, voor 'je weet maar nooit'. En begin dan met sparen...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...