dinsdag 12 november 2013

Kinderen en geld

Volgens mij ben ik best streng. Dat valt me op. S. is 11 jaar en wordt steeds zelfstandiger. Dat betekent dat hij niet alleen zelf overal naar toe gaat in plaats van te worden gebracht, maar ook dat hij steeds meer zijn eigen agenda bepaalt. Zo ging hij laatst zwemmen met een aantal kinderen uit zijn klas. Hij had een heerlijke middag. Naderhand vertelde hij dat alle ouders geld hadden meegegeven om patatjes te kopen of iets anders lekkers. Ook hadden de andere ouders allemaal het geld meegegeven voor het toegangskaartje. Tja.

Hoe anders gaat het bij ons.  Een toegangskaartje voor het zwembad kost € 4,70. Met kluisjesgeld erbij € 5. Vooraf besprak ik met hem wat hij een redelijk bedrag vond om zelf te betalen. Hij stelde € 2,50 voor en ik ging akkoord. Zo gaat het hier. Dat doen we ook met bijvoorbeeld dvd's huren in de bibliotheek. Soms betaal ik dat, soms hij en soms delen we.

Natuurlijk geef ik hem heus wel eens wat geld mee om een ijsje te kopen, maar heel vaak ook niet. Ik wil hem leren dat iets doen en iets lekkers kopen geld kost en dat je dus keuzes moet maken. En die keuzes betaalt hij van zijn zakgeld. Ook heb ik gemerkt dat het voor een kind meteen duidelijk is hoe graag het iets wil, als er zelf voor betaald moet worden. Omdat we dit al heel lang zo doen, vind hij het vanzelfsprekend dat hij bijdraagt.Ik hoor hem er niet over mopperen. Toch voel ik me wel erg streng als ik hoor hoe het er bij anderen aan toegaat, ook al sta ik achter mijn eigen beleid.

Laat jij je kind zelf betalen voor uitjes die hij op eigen initiatief onderneemt?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...