maandag 11 november 2013

Het aflosverhaal van John

John woont met zijn vrouw en kind van 20 sinds 1997 in zijn huidige woning, een eengezinswoning. De rest is al het huis uit. Ze werken allebei fulltime en hebben het niet slecht, ongeveer € 3800 netto per maand te besteden. Ze leven 'best wel makkelijk met 2 auto's maar letten ook op de centen hoor'. Wat niet gaat, gaat niet. Schulden zijn er niet,  behalve die voor het huis. Ze hebben het niet slecht en  kunnen naar eigen zeggen zeer goed met geld omgaan.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Mijn ogen gingen open na het boek van Gerhard Hormann en divers weblogs. Ik dacht als zoveel anderen natuurlijk. Ik heb een oude vriend en die leeft bijna in armoede omdat hij alleen AOW heeft. Ik heb weinig pensioen opgebouwd en wil niet in armoede leven als ik oud en wijs ben. Er is maar één manier, je huis aflossen..

Wat voor hypotheek heb jij?
We hadden een aflossingsvrije hypotheek van € 184.600,- met een leven- cq beleggingshypotheek daarnaast. We betaalden € 753 per maand aan alleen rente. De hypotheek hebben we dit jaar aangepast naar een aflossingvrij deel van € 124.680,- en de rest is een spaarbankhypotheek. We zitten nu op ongeveer € 670 per maand aan bruto lasten, dat is € 330 voor de aflossingsvrije en € 337 voor het spaardeel. De belastingteruggave tel ik niet mee, dat is leuk maar niet noodzakelijk.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Het aflossingsvrije gedeelte staat dankzij spaargeld nu op € 95.000, mede door een woekerpolis. Dat is een mooi verhaal trouwens. Vijftien jaar  hebben wij € 130,00 per maand ingelegd, ruim € 23.000 dus. Een gedeelte beleggingen en een gedeelte levensverzekering. Nu kon ik op de website van Reaal kijken wat deze waard zouden zijn na 30 jaar. Ik sloeg steil achterover, daar stond € 6750!!!! Na een inleg van € 46.000!!!!

Gelukkig was er de telefoon nog om uitleg te vragen. 'Ehh ja, dat klopt, dat gaat op aan de premie voor de levensverzekering. Van de inleg van € 1500 in het afgelopen jaar, is er € 300 belegd. Het goede nieuws is dat ik deze polis kon afkopen na 15 jaar en dat heb ik natuurlijk gelijk gedaan. Ik kreeg toch nog € 12.880 terug, want dat was de polis nu waard. Nou, dat ging lekker het huis in. Een losse verzekering van € 30,00 per maand scheelt nog eens € 100,00 per maand die we nu niet meer betalen.

Tevens hebben we  € 14.000 ingelegd in de spaarhypotheek, deze loopt 15 jaar. Mijn streven is om de komende 15 jaar zoveel mogelijk af te lossen. Of het lukt om het aflossingsvrije gedeelte naar € 0 te brengen? We zien het wel. In ieder geval naar € 30.000. Maar minder is beter. Ik ken mezelf en ga er alles aan doen. Alleen niet ten koste van alles, zoals Hormann. Dat vind ik knap hoor maar het gaat wel erg ver. Mocht ik geen baan meer hebben, dan kan ik altijd nog minderen.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen?
Was wel soepel.  Bij Florius mag je aflossen wat je wil.

Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?
Gewoon storten onder vermelding van je gegevens en het komt voor elkaar.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
 Ik maakte in overleg een plan en verander soms, maar dat is meer van hoe of wat ik aflos.

Hoever ben je met aflossen?
De aflossingsvrije staat nu  op € 95.000. Ik probeer vanaf nu € 500 per maand te storten. Daarnaast probeer ik ook nog € 300 te sparen,  maar of dat lukt? Ik heb dus in totaal ongeveer € 45.000 afgelost.

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?
Weinig mensen weten dit. De één vindt het prachtig, de ander vindt het dom in verband met de aftrek die je misloopt.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
Ik hou het vol door het minder afhankelijk te zijn en het vooruitzicht dat bij ontslag, ziekte of wat dan ook we het met één salaris ook redden. We hebben nog een reserve van ongeveer € 20.000 voor tegenslag maar ik denk er over om de helft toch te gebruiken om af te lossen. Het lijkt wel een verslaving hoor. Ik heb ook de  krant opgezegd alhoewel ik deze wel mis en soms een proefabonnement neem.

Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen?
Lees het boek, volg de blogs, erg leuk hoor. Alleen sommige mensen gaan wel heel ver. Ik wilde dat ik 15 jaar geleden al was gaan aflossen. Spaargeld levert niks op en dit geeft zoveel rust in je ziel. Ik ken iemand met € 1200 in de maand aan hypotheeklasten. Die zegt dan doodleuk, 'ja ik heb nationale hypotheek garantie. Dus mocht het mis gaan vangen die het op.' Ik zou niet meer slapen!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...