maandag 4 november 2013

Het aflosverhaal van Emiel

Emiel (30) woont sinds 2006 samen met zijn partner in een nieuwe rijtjeswoning in het oosten van het land. Hij kocht de woning op zijn inkomen en betaalt de maandlasten samen met zijn partner. Het geld dat hij aan de verkoop van zijn vorige woning overhield, heeft hij in zijn huidige woning gestopt.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Ik ben er van overtuigd dat een lening alleen maar geld kost en ben altijd voornemens geweest om mijn hypotheek zo snel als ik kan, af te lossen. Ik wil hier wel zelf controle over hebben, en heb wel gekozen voor aflossingsvrijheid. De belangrijkste afwegingen bij het afsluiten waren minimale kosten en maximale vrijheid. Ik heb destijds gekozen om geen verzekeringen te koppelen aan de hypotheek en zo helemaal vrij te blijven. Ik heb een overlijdensdekking voor mij en mijn partner los van de hypotheek geregeld.

Wat voor hypotheek heb jij?
Aflossingsvrije variant 2/3 deel en annuïteit 1/3 deel.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Ja, mijn doel is helemaal aflossen. Behalve als het gunstiger blijkt om niet af te lossen en zelf vermogen op te bouwen. Met de huidige rente is aflossen het voordeligst. Ik heb op dit moment 2/7 deel van de hypotheek afgelost en heb een bedrag ter grootte van 2/7 deel van de hypotheek op een langjarig termijndeposito staan tegen een hogere rente dan dat ik bruto betaal aan hypotheekrente. Dit geld kan ik ook opnemen als ik zou besluiten te trouwen, ik of mijn partner komt te overlijden of (en daar doe ik het natuurlijk voor) een andere woning koop.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen?
Ik ben niet actief in gesprek gegaan over mijn aflosplannen. Ik mag 20% per jaar boetevrij aflossen. Dit was een belangrijk selectiecriterium bij de keuze van mijn hypotheek.

Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?
De bank wil dat er procedures en formulieren worden ingevuld, waarna de bank (SNS) het af te lossen bedrag automatisch incasseert. Ook erg vervelend dat ik zoals gezegd precies maximaal 20% per leningdeel af mag lossen. Ik zou het liefst het aflossingsvrije deel zo spoedig mogelijk aflossen.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
Ja, ik reserveer een vast bedrag per maand een bedrag voor de woning. De hypotheekkosten gaan daar af en de rest spaar ik en los ik af. Ook willen we ooit een ander huis kunnen betrekken en het geld is daar voor bedoeld. We willen zelf kunnen kiezen tussen aflossen of 'doelsparen' voor de volgende woning.

Hoever ben je met aflossen?
2/7 deel van de hypotheek, 4/7 deel als je het doelsparen voor de volgende woning meerekent.

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?
Veel mensen snappen het aflossen niet. 'Dan betaal je toch meer belasting?' is een veel gehoorde vraag. Ik merk dat veel mensen zich slechts focussen op de aftrek en niet op de echte netto maandlasten van de hypotheek.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
We sparen in eerste instantie. Door twee keer per jaar met mijn partner de balans op te maken en te bepalen wat te doen, kunnen we expliciete keuzes maken of we het geld inzetten voor aflossen of sparen voor de nieuwe woning.

Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen?
Probeer eens je situatie over tien jaar in gedachten te nemen. Wat wil je dan verdienen of betalen en welke maandlasten wil je dan maximaal hebben? Probeer eens uit te rekenen wat je af moet lossen wil je jouw ideale situatie bereikt hebben.
Als je twijfelt, probeer dan eens een jaar doel te sparen, zonder dat je aflost. Na dat jaar kun je bepalen of je het de moeite waard vindt, of dat je toch liever andere dingen met het geld doet.


Dank je wel Emiel! Ook je aflosverhaal vertellen? Stuur een mail naar consuminderenmetspaarcentje at gemail punt  com.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...