donderdag 7 november 2013

Fysiotherapie in 2014

Al geruime tijd ga ik twee keer per week naar een fysiotherapeut. Komende maart vier ik daar mijn 2-jarig jubileum. Helaas staat 'mijn' aandoening niet op de lijst van chronische aandoeningen waar zorgverzekeraars zich op baseren bij de vergoedingen. Ik moet me dus maximaal aanvullend verzekeren om die pak em beet 100 keer per jaar dat ik naar de fysio ga, vergoed te krijgen.

Eén van de behandelend fysiotherapeuten wees me er op dat mijn huidige verzekeraar Menzis stopt met het vergoeden van onbeperkt fysiotherapie vanuit de aanvullende verzekering. In plaats daarvan kan ik maar 40 behandelingen claimen. De resterende 60 ga ik dan zelf betalen, dat is 60 x € 30. Komend jaar ben ik met wat pech dus  €1800 kwijt aan fysiotherapie. Best pittig. Het is ook niet bepaald dat ik een keus heb. Voor mij is het noodzaak, en wel één die me helpt met beter worden. Ik ben met behulp van fysiotherapie stapje voor stapje aan het terug landen in mijn lichaam, op zoek naar beweging die mogelijk is zonder mijn lijf te belasten en zonder een terugval te veroorzaken. Voor ME-patiënten is dat balanceren op een heel dun koord.

Natuurlijk houd ik goed in de gaten wat andere zorgverzekeraars van plan zijn. Op het moment dat ik dit schrijf, hebben de meeste verzekeraars nog niet de tarieven bekend gemaakt. Die paar die dit al wel hebben gedaan, bevestigen mijn vermoeden dat mijn zorgverzekeraar niet de enige is die een stap terug doet. De basisverzekeringen worden goedkoper, de aanvullende verzekeringen worden duurder en wát er vergoed wordt, is aan verandering onderhevig. Ik las het eerder al in de krant: de grote zorgverzekeraars bedingen lagere tarieven bij fysiotherapeuten, onder meer door het schrappen van de onbeperkte fysiotherapiebehandelingen.

Ik vraag me wel af wat de gevolgen hiervan zijn. Ik blijf gewoon gaan. Het is noodzaak en ik kan het betalen. Niet makkelijk maar het lukt wel. Er zullen ook mensen zijn voor wie het noodzaak is die het niet kunnen betalen. Die zich ook geen dure aanvullende verzekering kunnen veroorloven en te lang wegblijven als er klachten opspelen. Klachten die geëscaleerd zijn en een langere behandeltijd nodig hebben, als er eindelijk een behandeling wordt gestart.

Half november moeten alle zorgverzekeraars hun tarieven bekend hebben gemaakt. Je kunt je via diverse vergelijkingssites aanmelden om alerts te ontvangen wanneer er nieuws is. Je kunt ook gewoon even wachten en dan vanaf 15 november uitzoeken wat voor jou de beste optie is. Voor mezelf houd ik er rekening mee dat ik waarschijnlijk veel moet gaan betalen aan fysiotherapie. Dat betekent dat ik nu de begroting voor volgend jaar aan het aanpassen ben. Die € 1800 zal toch ergens vandaan moeten komen. Aan de andere kant kan goed zoeken lonen. Zo las ik op het reumaforum (niet dat ik reuma heb maar ik kwam er na een zoektocht in google op de term 'onbeperkte fysiotherapie 2014') dat verzekeraar PNO wel onbeperkt fysiotherapie gaat aanbieden dit jaar.....dat houd ik in de gaten!

Ben jij al aan het grote zoek-een-verzekeraar-die-bij-je-past-spel begonnen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...