vrijdag 1 november 2013

Doe wat je goed kunt en laat de rest aan anderen over....

Deze week las ik in de krant dat de HEMA voortaan notarisdiensten aanbiedt. Voor een bijzonder laag tarief kunnen mensen een samenlevingscontract of een testament laten opmaken. Dus voortaan eerst naar de worst en dan door naar de notaris? Dat is natuurlijk wat te simpel gesteld, de notarisproducten worden via de website aangeschaft, maar toch. Vinden we het normaal als de banketbakker ook mobieltjes verkoopt? Als de fietsenmaker zegt: 'wacht even, ik heb nog een geweldig lekker broodje voor u liggen'. Als de drogist verzekeringen gaat aanbieden?

Natuurlijk is dat al jaren het geval. Maar is dat wel een gewenste ontwikkeling? Worden alle winkeliers experts in alles en wat zijn daar de gevolgen van? Iedereen weet van alles iets maar niemand weet het naadje van de kous?

De motivatie om dergelijke diensten aan te bieden zal duidelijk zijn: omzet en klantenbinding. Je bindt mensen met steeds meer producten en diensten aan een winkel. Maar is dat ook niet een deel van het probleem van deze tijd? Mensen worden overgehaald diensten af te nemen tegen bodemtarieven en zijn een dief van eigen portemonnee als ze daar niet intrappen. Maar wat voor gevolgen heeft dat voor de overige notarisdiensten?

Altijd en overal willen we voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Steeds meer en steeds vaker. Maar wat zijn de gevolgen op lange termijn? Dat er straks geen specialisten meer zijn omdat ze zijn weg geconcurreerd door grote eenheidsworsten?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...