vrijdag 29 november 2013

Consumindertips uit de oude doos: je hebt minder nodig dan je denkt


Je hebt minder nodig dan je denkt! Echt? Echt!

Dit geldt voor alles en je kunt het in het oneindige doortrekken:

  • Gebruik de helft van de hoeveelheid shampoo, wasmiddel of schoonmaakmiddel.
  • Schep minder op, grote kans dat je evengoed verzadigd bent.
  • Zeg alle abonnementen en onnodige financiële verplichtingen op. Kijk wat je echt mist, dan kun je later – als er financiële ruimte voor is – alsnog een abonnement overwegen of een goed doel steunen. Je kunt echter ook tijdschriften en kranten met vrienden en buren delen, als je dezelfde leesvoorkeuren hebt of één keer per week naar de bibliotheek fietsen en daar de tijdschriften die je echt niet kunt missen lenen.
  • Lees geen reclame, plak een ‘nee’ sticker op je deur, negeer advertenties. Wat je niet weet, wekt ook geen behoefte op en wordt niet gemist.
  • Vaak is een behoefte eigenlijk een impuls die vanzelf (verbazingwekkend snel)wegtrekt. Zoals de trek in een sigaret ook verdwijnt, zo wordt ook de koopneiging steeds minder.  Soms hebben koopimpulsen – net als eetimpulsen – eigenlijk een emotionele oorzaak. Je vindt dat je recht hebt op nieuwe schoenen, een reep chocolade omdat je je klote voelt en je behoefte is dat dit gevoel weggaat. Je behoefte is dus een ander gevoel en niet iets wat je koopt. Aandacht aan jezelf geven kost niets, terwijl een koopimpuls een aanslag op je portemonnee is. Neem gewoon eens een warme douche - natuurlijk wel van maximaal 5 minuten ;-) - of zet eens mooie muziek op als je je zo voelt. Gewoon eens lekker janken werkt ook goed!
  • Laat je niet gek maken door anderen, vergelijk jezelf niet met anderen en verkijk je niet op de situatie van anderen.
  • Leef in het NU. De behoefte aan spullen wordt vaak veroorzaakt door de verwachting van een beloning: als ik dit koop dan voel ik me straks zo, dan is alles beter, mooier, fijner. Alleen het fijne gevoel houdt maar heel even aan na een aankoop. Door vaak te kopen ben je voortdurend bezig met later, met dat wat er nog niet is en wat nog moet komen. Gewoon mee stoppen. Kijk om je heen, zie wat er is en geniet daar van.
  • Ga eens na wat je in huis hebt staan aan apparaten die energie verbruiken en bedenk of de kosten opwegen tegen de voordelen. Heb je echt de droger nodig, de magnetron? Drie televisies en twee computers? Wat voegt iets toe aan je leven en wat niet?
  • Loop op dezelfde manier eens door je huis heen en kijk of er spullen zijn die weg kunnen. Stop eens wat zaken in een doos en kijk een maand later of je het hebt gemist. Nee? Weg ermee! Meer spullen leiden alleen maar af. Dat is prima als je er geen last van hebt. Maar knap lullig als je thuis komt met een boek dat al in je kast blijkt te staan.
  • Geef minder geld en tijd uit aan impulsen en dingen die je eigenlijk niet nodig hebt en je houdt meer (geld en tijd) over voor de zaken die er echt toe doen voor jou.
  • Schroef heel langzaam je uitgaven terug. Begin bijvoorbeeld met je boodschappenbudget. Kijk wat je normaal uitgeeft en ga daar eens € 5 euro per week onder zitten. Dan € 10, en dan € 15. Wanneer heb je het gevoel dat je iets tekort komt? Waar ligt de grens? Grote kans dat die heel erg anders ligt dan dat jij dacht!
  • Oké, je staat per ongeluk opeens toch in de winkel of je bezoekt die webshop en je voelt een onweerstaanbare koopdrang. Stel jezelf de loodzware vraag: word ik hier gelukkig van? Brengt de aanschaf van dit boek, deze broek, deze belachelijk dure voorgesneden en gemarineerde feta- en olijvenblokjes me dichter bij mijn doel? Heb ik dit echt nodig? Als het antwoord op deze vraag volmondig JA! is, dan stel je de aankoop alsnog 24 uur uit. Ben je na 24 uur nog steeds hyper en ervan overtuigd dat deze aankoop iets aan je leven toevoegt en heb je voldoende saldo op je bankrekening dan…….visualiseer je wat er gebeurt na de aanschaf van het fel begeerde. Gewoon je ogen dicht doen en er in gedachten van genieten. Wist je dat je door visualisatie geluksgevoelens kunt opwekken? En daar gaat het toch vaak om, om je beter te voelen. Dus voilà: ogen dicht en visualiseren maar!

Vooruit, dat laatste was natuurlijk een beetje flauw! Iedereen doet dat wat het beste werkt. Maar ga er niet van uit dat wat voorheen het beste werkte ook nu nog geldt. Misschien ben je wel heel erg veranderd. Consuminderen gaat ook over zelfonderzoek, jezelf leren kennen om te weten wat je echte behoeften zijn, zodat je daar geld voor overhoudt in plaats van dat het onbewust door je vingers glipt. Begin klein, met dat wat haalbaar lijkt. Wees je bewust van wat jij nodig hebt. Als je ineens op straat zou komen te staan en maar 3 dingen uit je huis zou kunnen halen, wat zou je dan pakken? (en vergeet vooral je partner niet!)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...