donderdag 21 november 2013

Begroting volgend jaar

De afgelopen twee jaar hielden we een buffer van € 10.000 aan en losten we € 500 per maand af aan de hypotheek. Dat beviel redelijk. Vooral het aflossen is stimulerend en voelt goed. Alleen moet er soms natuurlijk ook iets in en om het huis gebeuren. We gaven wat geld uit dat uit de buffer kwam en dan was het weer sparen tot het gewenste niveau. Dus in de praktijk kwam het neer op minimaal € 5000 per jaar aflossen, gemiddeld zo'n € 500 per maand, maar soms sloegen we een maandje over om de buffer aan te vullen.

Komend jaar wil ik het iets anders aanpakken. Ik wil naast het aflossen meer gaan sparen. Zodat een grotere onverwachte uitgave niet meteen er voor zorgt dat we een tijd moeten stoppen met aflossen. Ik verwacht zorgkosten, er wachten wat klussen in huis, de auto moet ooit worden vervangen en dat geld moet ergens vandaan komen.....Komend jaar gaan we € 400 per maand aflossen. Het doel is nog steeds € 5000 per jaar. Die ontbrekende € 200 weet ik vast wel ergens vandaan te peuteren. Die € 100 die nu niet naar het aflossen gaat, gaat dan naar de spaarrekening. Dan sparen we in totaal € 300 per maand, los van het sparen dat we voor een eventuele studie van S. doen of de reserveringen voor periodieke uitgaven. Het is maar wat geschuif met getallen maar dit voelt net iets beter.

Verder zijn er geen grote wijzigingen. Was het doel de afgelopen jaren vooral het met minder te doen dan de voorgaande jaren, nu is het uitgangspunt anders. Ik ben al blij als we niet meer uitgeven dan voorgaand jaar. Had ik in 2013 bijvoorbeeld mijn boodschappenbudget naar beneden geschroefd, een kleine 3 maanden later moest ik dat terugdraaien. Het lijkt me uitdaging genoeg om te kunnen uitkomen ondanks de stijgende prijzen.

Is jouw begroting al klaar?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...