vrijdag 4 oktober 2013

Vergelijkingssite voor onderhoud auto

De V-snaar van onze Ford Focus moest worden vervangen. M. hoorde een vreemd piepgeluid en aangezien het eerder negeren van vreemde geluiden in onze oude Volkswagen ons uiteindelijk € 2000 kostte, zijn we tegenwoordig erg zorgvuldig met het op tijd vervangen van onderdelen. Zo voorkomen we een herhaling die toen toch wel een financieel traumaatje heeft veroorzaakt...Officieel moet een V-snaar bij een kilometerstand van 200.000 worden vervangen (heb ik me laten vertellen, heb er zelf echt de balle verstand van) en onze teller stond nu op 109.000, maar piepgeluid dus...

Omdat ook de warmtewisselaar van onze heteluchtketel moet worden vervangen, was ik dit keer erg gespitst op niet meer betalen dan noodzakelijk. Het vervelende met garagehouders is dat ze mij echt alles wijs kunnen maken. En hoewel M. bij een grote autofabrikant werkt, is dat niet op een afdeling waar ze de auto's in en uit elkaar schroeven. Er is wel wat kennis aanwezig, maar niet veel.

Zoekend op internet stuitte ik op een vergelijkingssite voor auto-onderhoud. Echt heel handig. Je geeft aan welk onderhoud er moet worden gedaan, voert een kenteken in en de kilometerstand en je krijgt een zeer algemene opgave van de kosten. Die opgave komt niet altijd te voorschijn, wel met het vervangen van een distributieriem of remmen, maar natuurlijk net niet met een V-snaar. Dat maakt op zich niet uit, want je kunt via dezelfde site meteen drie BOVAG erkende garages bij jou in de buurt selecteren en daar een offerte aanvragen. Dat deed ik dus en binnen twee uur had ik drie offertes in de mail. In de tussentijd stuurde ik ook een mail naar 'onze' garage (die niet in de lijst stond) en kon ik meteen prijzen vergelijken.

Wat vind ik van deze vergelijkingssite? Helemaal top! Sommige mensen weten natuurlijk alles van hun eigen auto of sleutelen er zelf aan maar in die categorie vallen wij niet. Carsom.nl is een overzichtelijke site, die met een paar muisklikken op een rij zet wat je aan kosten kwijt kunt zijn bij allerlei onderhoudsbeurten en reparaties. Je kunt meteen op een heel makkelijke manier offertes aanvragen en zo kosten vergelijken. Een aanrader! De site is sinds november 2012 in de lucht en biedt de service gratis aan consumenten aan. Op de site vind je ook artikelen als 'het nut van winterbanden' of 'hoe lees je een offerte'. Voor een auto-nitwit als ik best een uitkomst.

www.carsom.nl
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...