dinsdag 1 oktober 2013

Recensie: Genoeg

Sinds ik consuminder heb ik minder abonnementen op tijdschriften. Hier en daar iets opzeggen leverde heel makkelijk een flinke besparing op. Toch werd niet alles op gezegd, ik nam zelfs een abonnement op Genoeg. Het eerste jaar kreeg ik het als kerstcadeau, het jaar erop betaalde ik het zelf. Dat doe ik van mijn zakgeld.

Genoeg is natuurlijk best bekend. De voorloper van Genoeg was de Vrekkenkrant, een begrip in de consuminderwereld. Genoeg ziet er 'gelikter' uit dan zijn voorganger en mikt op veel meer dan het vrekkenleven alleen. Het is een tijdschrift met aandacht voor een zuinige levensstijl, waarbij zuinig ook kan staan voor duurzaam. Veel aandacht voor repareren, hergebruik, natuur. Kortom voor iedereen die meer wil doen met minder en op zoek is naar inspiratie.

Tegenwoordig bestaat elke aflevering uit vier vaste onderdelen:
Gelukkig: inspiratieverhalen
Genoeg: wat is dan genoeg, waar ligt de grens?
Geld genoeg: over keuzes en besparen
Praktisch genoeg: zelf doen

Onlangs verscheen het herfstnummer. Wat vinden we daar onder meer in?
  • een interview met Marijke Helwegen die over mij totaal onbekende eigenschappen en interesses bleek te beschikken. Ik moest mijn beeld van haar na lezing van het artikel grondig herzien
  • een verschrikkelijk inspirerend interview met Robert Skidelsky, één van de auteurs van het boek 'Hoeveel is genoeg' dat een alternatief voor de onvermijdelijke economische groei probeert te geven. Ik heb meteen een recensie-exemplaar van het boek aangevraagd, hopen dat ik er binnenkort meer over kan schrijven
  • een portret van Jan van Arkel die ooit landelijke bekendheid kreeg doordat hij de aanleg van een snelweg wist tegen te houden. Tegenwoordig geeft de voormalige actievoerder boeken uit, vaak over klimaatverandering of energie
  • Één van de leukste onderdelen van Genoeg: Het Huishoudboekje! Met dit keer een fascinerend en voor mij onbegrijpelijk huishoudboekje van Stefan en Simone die volgens het verhaal opkrabbelen van wat tegenslagen, die volgens mij zijn veroorzaakt doordat ze gewoon op te grote voet leven en te weinig buffer hadden. Niet te begrijpen vind ik ook de rekensom waarmee Stefan uitlegt hoe hij spaart voor de studie van zijn kind. De benodigde € 50.000 voor studeren wil hij bij elkaar sparen door € 40.000 in te leggen en dat wordt 'door rente op rente vanzelf een halve ton'. Kijkend in het huishoudboekje zie ik dat er slechts €216 over blijft om te sparen. Daarmee gaan ze het niet redden! Al zijn er heel makkelijk slagen te maken in de financiële huishouding: maandelijks € 1000 aan kleding en cadeaus uitgeven, € 500 voor vakantie, nog een € 100 voor uitgaan? Ik zie wel bezuinigingsmogelijkheden. Kunnen ze makkelijker sparen en ook nog minder werken volgens mij!
  • aandacht voor gezondheid want niet ziek worden is beter door de steeds meer onbetaalbare gezondheidszorg. Met tips over geestelijke gezondheid, het nut van bewegen en gezond eten
  • een goed artikel over hoe je mobiel bellen zo goedkoop mogelijk kunt houden
Zo maar een greep uit het laatste nummer. Genoeg verschijnt 4 keer per jaar en elk nummer is goed voor een flink aantal uren leesplezier. Dit laatste nummer bevat bijvoorbeeld 75 pagina's. Een abonnement kost € 24,50 per jaar, voor België is dat € 29,50.  Je kunt ook een proefabonnement nemen, dat stopt na twee nummers automatisch.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...