maandag 28 oktober 2013

Het aflosverhaal van M

M. woont in haar koopwoning sinds 2004, ze is 47 jaar, heeft een lat relatie en een zoon van 6 jaar. Dit huis kocht ze destijds voor € 215.000 kosten koper.  Het is een rijtjes huis uit 1900 in een hele gezellige straat met veel kinderen.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Ik las vorig jaar ergens een artikeltje over een boek over versneld aflossen, van Gerhard Hormann. Er waren al wat belletjes gaan rinkelen over hypotheken en al dan niet aflossen. Tot die tijd ben ik er niet echt mee bezig geweest. Dat artikel kwam precies op het goeie moment, boek gekocht (ook het boek van Marieke Henselmans gekocht) en direct uitgelezen. Ik wil gaan aflossen omdat ik eigenlijk van mijn hypotheek (lees banken) af wil én omdat ik later lagere lasten wil. Ik spaar al jaren in de levensloopregeling met als doel straks wat minder te kunnen werken. Nu ook die regeling weer is afgeschaft ga ik het op een andere manier doen. Mijn streven is zo onafhankelijk mogelijk te kunnen zijn. Een afgeloste hypotheek gaat daar zeker bij helpen.

Wat voor hypotheek heb jij?
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek van € 69.000,- en een beleggingshypotheek (woekerpolis) van € 102.000,-.(*) Ik heb al advies ingewonnen over de beleggingshypotheek. Volgend jaar bij het aflopen van de rentevaste periode ga ik bekijken wat daarmee te doen. Ik heb inmiddels wel compensatie gekregen, dat is in ieder geval wat! Er zit nu € 20.000,- in het beleggingspotje.

(*) Update M:  Inmiddels heb ik ook € 2600 op mijn beleggingshypotheek afgelost, ik zit nu onder de € 100.000 en dat voelt gewoon lekker.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Ik heb eind 2012 € 10.000,- afgelost op de aflossingsvrije en in januari weer € 10.000,-, ook op de aflossingsvrije.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen?
Die gaven gewoon antwoord op mijn vraag hoe ik extra (waar dat extra vandaan komt weet ik overigens niet want je lost normaliter niets af)(*) af kon lossen. Ik kreeg duidelijke aanwijzingen hoe af te lossen.

(*) noot van Spaarcentje: deze vraag had ik ook en die heb ik 1,5 jaar geleden gesteld aan mijn hypotheekverstrekker. Als je aflost moet je het woord 'extra' vermelden op de overschrijving. Zo weet de hypotheekverstrekker dat het niet om een reguliere rentebetaling gaat maar om een betaling die daarvan losstaat.

Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?
Ik weet eigenlijk niet of er een minimaal aflosbedrag is, ik mag 15% boetevrij aflossen per jaar. Het aflossen is erg eenvoudig, gewoon geld overmaken naar een rekening en mijn polisnummers erbij vermelden onder de vermelding “extra aflossing”.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
Na het lezen van de boeken en diverse blogs over aflossen en besparen ben ik gewoon begonnen. Ik spaarde al behoorlijk, iedere keer dat ik er in salaris op vooruit ging ben ik extra gaan sparen, dat doe ik al jaren en dat tikt lekker aan. Ik heb mijn uitgaven niet mee laten groeien met mijn salaris. Ik ben in verband met mijn aflossingsplan minder gaan uitgeven en meer gaan besparen. Bijvoorbeeld toch vaker boodschappen doen bij de Lidl, in plaats van altijd naar AH. Ik heb al mijn abonnementen opgezegd. Als je er 5 hebt, scheelt dat ook weer. Ik heb de krant opgezegd, had toch vaak geen tijd om hem te lezen. De hulp is opgezegd en ik doe nu mijn huis weer zelf. Ik koop veel minder kleren, kijk nu wat er nog hangt. Dat doe ik ook met schoenen, eerst maar eens kijken wat er nog staat. Ik struin marktplaats wat vaker af, laatst een loveseat gekocht, dat scheelde al snel € 700 euro met een nieuwe, dat is snel verdiend. Ik let dus op met wat ik koop en uitgeef. Wat ik aan het eind van de maand overhoud, spaar ik (extra dus, want ik spaar automatisch).

Hoever ben je met aflossen?

Eind 2012 dus € 10.000 en in januari 2013 nog eens € 10.000. Dat scheelt € 77 in de maand aan rente. Mijn plan is om in mei 2014, als mijn rentevaste periode van 10 jaar afloopt, het aflossingsvrije deel zo ver mogelijk af te lossen. Dat is momenteel nog € 49.000. Dan betaal ik nog eens € 190 in de maand minder. Ik ga daar ook mijn levensloop voor gebruiken aangezien die regeling afloopt en ik geen verlof wil. Dus ik laat het nog in 2013 uitbetalen, er wordt in 2013 namelijk minder ingehouden. Het gaat overigens wel invloed hebben op kinderopvangtoeslag en zo, dus zo gunstig is uitbetalen helemaal niet, maar het tikt wel lekker aan. Ik heb er nu € 22.000 inzitten, weet nog niet precies hoeveel ik daar van over houd. De rest moet ik dus sparen.

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?

Ik heb een paar mensen om me heen ook aangestoken, die zijn ook begonnen. Mijn familie vindt het heel goed, mijn ouders zijn wel trots ja. Ik doe het namelijk wel alleen. Ik heb het er verder niet met zoveel mensen over, dus veel commentaar krijg ik niet.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
Aangezien ik geen vastomlijnd plan heb, heb ik ook geen echte tegenvallers. Soms moet ik iets duurs betalen waar ik dan eigenlijk geen zin in heb, maar daar kan ik redelijk makkelijk over heen stappen. Ik zie het als een soort wedstrijd met mezelf, kijken hoe ver ik kom volgend jaar. Het lijkt me heerlijk als het aflossingsvrije deel gewoon is afgelost, weg is.

Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen?
Ik zou zeker proberen wat af te lossen, je weet niet wat er nog meer met de hypotheekaftrek gaat gebeuren, ik wil straks geen problemen. En je kunt niet alles voorzien, je weet niet wat er nog aan regelingen op je af komt maar aflossen heb je zelf in de hand.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...