donderdag 31 oktober 2013

Doelsparen

Wie hier regelmatig leest, weet dat ik een groot voorstander ben van potjessparen. Natuurlijk is het mogelijk al je spaargeld op één hoop te gooien maar ik raak dan het overzicht kwijt. Ik wil niet dat ik bijvoorbeeld het geld dat bedoeld is voor een nieuwe auto, uitgeef aan een vakantie. Natuurlijk is dat eenvoudig op te lossen door netjes een overzicht bij te houden, maar toch raak ik dan de kluts kwijt. Ik verdeel daarom ons spaargeld over verschillende potjes.

Zo sparen wij voor vakantie, een andere auto, hebben we een reserveringsrekening voor periodieke uitgaven en ook een 'gewone buffer' om klappen op te vangen en ook rekeningen voor kleding en zakgeld. Ook is er soms geld dat tijdelijk even geparkeerd moet worden in afwachting van iets anders, bijvoorbeeld een extra hypotheekaflossing. Heel wat rekeningen dus. Op zich is daar niets nieuws aan. Vroeger hadden de huisvrouwen ook een blik, dat onderverdeeld was in allerlei vakken. Daar werd het geld in gestopt voor de kolenboer, de boodschappen, de huur. Ook om te voorkomen dat het één per abuis werd uitgegeven aan het ander.
afb. van www

Die behoefte om duidelijk onderscheid te maken is van alle tijden. Banken spelen daar tegenwoordig ook op in. Ik heb bijvoorbeeld nu al een flinke tijd een rekening bij MoneYou, die de mogelijkheid biedt van een gratis spaarrekening die je kunt onderverdelen in een aantal spaardoelen. Die doelen kun je allemaal een andere naam geven, je kunt het te sparen bedrag in stellen en zelfs een waarschuwing krijgen als je bijvoorbeeld bijna dit bedrag hebt bereikt. Ook kun je makkelijk tussentijds de namen veranderen, omdat bijvoorbeeld de spaardoelen veranderen.

Moneyou was de eerste aanbieder van doelsparen en inmiddels hobbelen andere banken er achter aan. Die bieden dat trouwens niet allemaal gratis aan. Voordat ik een rekening bij MoneYou opende, probeerde ik aan doelsparen te doen bij de Rabobank, die het ook introdcudeerde. Omdat het daar niet lukte - ik kreeg alleen maar foutmeldingen - ben ik toen naar Moneyou gegaan. Inmiddels zullen de opstartfouten wel zijn opgelost, maar je betaalt er wel voor.

Vorige maand lanceerde MoneYou een nieuwe website: doelsparen.nl waarbij spaarders snel kunnen uitzoeken bij welke aanbieder ze het beste af zijn. De website wil de Doelspaarmarkt begrijpelijk en grijpbaar maken voor consumenten. Volgens de aardige meneer die mij hierover benaderde is het
'doel van de website consumenten te informeren, te inspireren en inzicht te geven in hoe ze snel hun doelen kunnen bereiken. Hiervoor gebruikt doelsparen.nl inspirerende tips, nieuws en verhalen van echte mensen, maar ook renteoverzichten en rekentools (nu nog 1, maar dit wordt uitgebreid).'

Een goed initiatief! De website is erg overzichtelijk en duidelijk. Nog niet heel erg gevuld maar dat heeft natuurlijk wat tijd nodig. Ook mogen wat mij betreft de blogs wel wat informatiever. De artikelen zijn interessant maar zouden zich wel wat meer op voorlichting mogen richten. Nu zijn het wel hele korte vrijblijvende verhaaltjes.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...