donderdag 10 oktober 2013

De vruchten plukken van altijd alles zelf maken

Sinds kort eet ik glutenvrij en zuivelvrij. In eerste instantie was dat even slikken. Geen kaas meer, hoe moet dat nou? Brood missen kan ik wel, maar mijn bakje yoghurt, mijn kaas door de salade? Maar omdat het nu eenmaal niet in mij zit om lang te sippen, verdween dat snel. Ik ben er erg goed in om te focussen op wat nog wel kan en dat is best veel. Bovendien was ik met mijn eetpatroon van de afgelopen jaren al voor de helft op weg, zie ik nu in.

Wie zich in het glutenvrije leven verdiept, komt er al vrij snel achter dat er hier veel geld te verdienen valt. En dat veel glutenvrije producten helemaal niet gezond zijn. Mijn reformwinkel heeft een aparte glutenvrije hoek, helemaal afgeschermd van de rest van de winkel, met zelfs een eigen vriezer. Hier zal er geen kruisbesmetting plaatsvinden! Als Alice in Wonderland stapte ik voor het eerst daar naar binnen om me flink te verwonderen. Wat een prijzen! En bijna alles bevat suiker!

Ik sprak één mevrouw die ook glutenvrij eet en een vermogen uitgeeft aan alle producten die geschikt zijn. Maar zij heeft alles 1-op-1 vervangen met wat wel mag. Dus haar tomatensoep uit een pakje werd vervangen door een glutenvrij tomatensoep uit een pakje. En glutenvrije koekjes. Glutevrije snoepjes. Glutenvrij ijs. Tja, allemaal rommel die ik toch al niet kocht.

Ik kocht een paar basisproducten: glutenvrije pasta omdat ik dat wel heel graag eet en het fijn vind als die weg niet geheel wordt afgesneden. Ik kocht brood voor noodgevallen, bijvoorbeeld als ik ergens anders ga lunchen of in geval van acuut tijdgebrek om iets anders klaar te maken. En ik kocht glutenvrije havermout.

Een paar jaar geleden zou ik dit heel anders hebben aangepakt. Dan zou ik die mevrouw zijn geweest die nu een vermogen zou moeten uitgeven aan glutenvrije producten. Maar nu ben ik een consuminderaar die sinds jaar en dag het meeste zelf maakt. Ik kan prima zelf glutenvrij eten maken. Grappig genoeg had ik het meeste al in huis. Lang leve het boekweitmeel, het amandelmeel en het kikkererwtenmeel. Al mijn gezoek en uitproberen van de afgelopen twee jaren leidt ertoe dat ik nu naadloos overga naar een ander eetpatroon, zonder dat mijn portemonnee meteen leeg is.

Ik ging naar de voedingstherapeute met twee klachten: een stoelgang die niet normaal is en een overgewicht dat niet weg wou gaan. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Mijn stoelgang is zich aan het normaliseren en ik ben een kleine 2 kilo afgevallen in iets minder dan twee weken tijd. Nu hopen dat dit doorzet, het motiveert in ieder geval.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...