dinsdag 3 september 2013

Vooruit denken, omdenken en nadenken

Sinds ik meer op mijn geld let doe ik aan vooruit denken en omdenken. Zonder kan ik niet. Door vooruit te denken word ik nooit meer verrast door een uitgave en door het omdenken ben ik flexibeler geworden.

Vooruit denken doe ik voortdurend. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik met mijn hoofd in de toekomst leef, maar ik houd in het 'nu' regelmatig rekening met 'straks'. Dat doe ik bijvoorbeeld voorafgaand aan een nieuwe maand. Dan kijk ik welke uitgaven we kunnen verwachten. Dat doe ik soms ook een paar maanden vooruit. Nu weet ik al dat ik in december wat cadeaus ga geven. Ik houd eigenlijk altijd wel lijstjes bij van wat mensen graag willen hebben. Vooral voor M. en S. die ik goed ken, is dat makkelijk. Zo kocht ik deze week al 2 felbegeerde artikelen die nu met een grote korting verkocht werden. Vooruit denken is ook geld opzij zetten voor spaardoelen, een weekmenu maken, een beetje hamsteren voor de vakantie en ga zo maar door. Het levert me over het algemeen tijd en geld op.

Omdenken is iets anders, Omdenken is van beren op de weg lieve kittens maken en in problemen uitdagingen zien. Vaak zijn we vast geroest. We doen iets omdat we dat altijd deden en als er iets mis gaat, reageren zoals we altijd reageren. En dan lopen we maar al te vaak vast. Het is een gewoonte geworden om op veel zaken te reageren met ja, maar.... en dat brengt je weinig. Ooit deed ik eens een test tijdens een opleiding. De ene helft van de klas moest op elk idee of opmerking van de andere kant van de klas reageren met ja maar en bezwaren opwerpen.  En dan maar zien wat er gebeurde.  Nog nooit zo'n doodse sfeer meegemaakt!

Van alles de bezwaren zien, doet alles stoppen. Alle energie glipt weg en er wordt ook niets opgelost. Ja maar gooit de deur dicht en doet verder niets. Met omdenken maak je de wereld niet mooier dan het is maar ga je uit van feiten (zonder de bijbehorende emoties) en kijk je wat je met die feiten kunt doen. Ik dacht serieus dat ik omdenken zelf had bedacht omdat ik me dit zo gaandeweg eigen heb gemaakt maar onlangs ontdekte ik dat het een bestaande theorie is van Berthold Gunster.

De basis van zijn therorie is:
'Deconstrueren is van het probleem een feit maken. Je neemt een probleem, haalt daar af wat-er-zou-moeten-zijn en houdt dat-wat-er-is over.
Construeren is het transformeren van bestaande feiten tot een nieuwe mogelijkheid. Je start met een feit, en kijkt wat je daar mee zou kunnen doen.'
(citaat afkomstig van omdenken.nl).

Wie moet consuminderen, merkt dat niet alles meer mogelijk is wat voorheen wel kon. Dan ben je misschien geneigd te gaan zoeken naar alternatieven. Grappig genoeg kan de oplossing soms zijn dat loslaten de beste methode is. We kennen allemaal de voorbeelden van consuminderaars die noodgedwongen op kleding en spullen gaan besparen, erachter komen dat ze al die 'troep' helemaal niet nodig hebben en vervolgens fervente minimalisten worden. Dat is van de nood een deugd maken en een manier van omdenken. Je hebt een probleem: minder geld en uiteindelijk levert je oplossing (minimalist worden) je veel winst op. Hoe vaak jubelt Valhalla niet over de voordelen van weinig zooi in huis?

Dit is maar één klein voorbeeldje. Als je een probleem niet als een probleem maar als een feit benaderd, wordt het al snel minder zwaar en ben je meer in staat op een creatieve manier tot een fijne oplossing te komen. Daarmee wil ik niet zeggen dat sommige situaties niet heel vervelend zijn, maar wel dat een luchtigere benadering letterlijk voor een frisse wind kan zorgen.

Wie wil omdenken moet ook nadenken: wat wil ik? Wat vind ik belangrijk? Als ik keuzes moet maken, wat gaat dan voor? Leef ik op de manier die bij me past? Geef ik geld uit aan zaken die ondersteunend zijn voor mij of laat ik mijn geld weglekken? Ook hier zou je kunnen zeggen dat sommige mensen weinig keuze hebben, doordat er nu eenmaal weinig geld is. Maar ook dan geldt: ben jij de baas over je eigen geld? Durf jij te zeggen dat jij je iets niet kunt veroorloven? Vooraf hier over nadenken, zorgt ervoor dat je een tactiek kunt bedenken.

Doe jij wel eens aan omdenken?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...