woensdag 25 september 2013

Schulden aflossen: het verhaal van Krappe Kas (1)

Een tijdje geleden nam Krappe Kas contact met me op, een getrouwde vrouw van 50 jaar met een WAO-uitkering en een grote schuld. Haar ziek zijn is de reden dat zij financiële problemen heeft gekregen. Krappe Kas is iemand die veel mee heeft gemaakt in haar leven. Op jonge leeftijd is ze jarenlang misbruikt en als gevolg hiervan ontwikkelde ze een zeer ernstige eetstoornis. Ook kreeg zij zware psychische problemen. Toen ze 32 was ontmoette zij tijdens een opname haar man, die op dat moment ook ziek was. Ze trouwden vrij snel en haar man knapte snel op maar met Krappe Kas ging het nog lang erg slecht. Ze kwam in een rolstoel terecht en haar man bezat op dat moment niet de capaciteiten om de financiën goed te beheren. De aandacht van het stel ging vooral naar overleven in plaats van goed met geld omgaan. Toen ze iets opknapte drong het tot haar door dat ze er financieel heel slecht voor stonden.  Sommigen van jullie kennen Krappe Kas misschien, ze heeft een blog waarop ze verslag doet van het aflossen van haar schulden. Op dit moment staat dat even stil omdat ze oververmoeid is, psychisch gaat het weer naar wens nu ze weer gezonder is gaan eten en minder streng is in het bezuinigen. Op Spaarcentje vertelt ze nu haar verhaal. Hoe is ze zo in de problemen geraakt en wat doet ze om eruit te komen?


In een interview over schulden is deze vraag onontkoombaar: hoeveel schuld heb je op dit moment?
De schuld is nu nog € 22.100,- . Het is nu één schuld, ’n doorlopend krediet waar we niet meer van opnemen.  Het oorspronkelijke bedrag bestond uit allemaal losse schulden met een totaal van ruim € 50.000,- !!

Wist je altijd het totaalbedrag of was dat meer een sluimerend besef?
Destijds had ik geen idee hoeveel het precieze bedrag was. Dat kwam pas naarmate mijn psychische problemen minder werden.

Kun je me vertellen waar het geld naar toe is gegaan? Was het voor verbouwingen of ging het om kleding, luxe artikelen?
Waar het geld naartoe ging….echt naar compleet onzinnige dingen meestal, dingen die we toen leuk vonden, mooi vonden zoals een andere auto, kleding, andere computer, andere telefoon….maar ook kochten we allerlei spullen voor anderen. Als we hoorden dat van iemand de tv stuk was of de videorecorder…of de gasplaat….wat het ook was…wij kochten het voor ze omdat we dachten…och ja, wij hebben toch al schulden dus wat geeft het.

We waren destijds echt materialistisch en ik had ook een koopverslaving dus op momenten dat ik me niet lekker voelde ging ik kopen om me beter te voelen. Maar dat hielp uiteraard maar voor heel even en daarna zit je gewoon nog met hetzelfde klotegevoel. Ik zat vroeger echt in de slachtofferrol, mijn broer heeft mij misbruikt dus ik dacht: ik ben zielig en ik kan er niks aan doen. Tja, zo gaat dat als je nog niet echt goed na kunt denken door alle medicatie, je schuift alle verantwoordelijkheid voor je leven van NU van je af. Maar dat werkt natuurlijk niet. Je huidige leven heb je zelf toch redelijk in de hand, al kunnen er natuurlijk altijd weer nare dingen gebeuren. Tegenwoordig probeer ik er dan gewoon het beste van te maken in plaats van mezelf zielig te vinden. En meestal lukt me dat prima.

Heb je kunnen genieten van de spullen die je kocht? Of besefte je dat je een probleem had?
Destijds genoten we wel van wat we kochten of weggaven maar erop terug kijkend was dat niet echt genieten. Niet in de zin van…..'we zijn tevreden met ons leven'. Dat zijn we nu dus gelukkig wel.

Kun je iets vertellen over je achtergrond? Heb je bijvoorbeeld van huis uit een financiële opvoeding gekregen of juist niet? Wat voor betekenis speelde geld in het gezin waarin je opgroeide? 
Thuis kregen we geen financiële opvoeding, er werd nooit gepraat over geld. Het was er, maar ik heb geen idee van hoe mijn ouders de geldzaken regelden. Ik weet wel dat ze het goed deden want na hun overlijden in 2000 bleef er toch voor alle kinderen een leuk bedragje over. Nu moet je niet denken aan tienduizenden euro’s natuurlijk, maar het was toch iets waar we weer een tweedehands auto van konden kopen.

Je bent heel lang ernstig ziek geweest. In hoeverre heeft dat denk je bijgedragen aan het ontstaan van de schulden?
Mijn ziek zijn is DE oorzaak van onze grote schuld, daar ben ik van overtuigd. En dan doel ik met name op mijn psychisch ziek zijn door het misbruik. Want in feite kan ik tegenwoordig heel goed omgaan met onze financiën, ik ben goed met cijfers dus dat was het probleem niet.

Weet je nog wanneer je voor het eerst schulden maakte, wanneer is het begonnen?
Al op mijn 16de begon ik met te veel geld uitgeven en niemand die me in de goede richting stuurde destijds. Dat is wel jammer maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Toen ik trouwde had ik geen schulden meer, alleen mijn man had een hele kleine schuld. De schulden liepen dus op tijdens ons huwelijk want al waren we getrouwd, het ging nog steeds erg slecht met ons allebei.

Krappe Kas krabbelde heel langzaam lichamelijk en psychisch uit haar dal en zag in waar ze mee bezig waren. Ze kreeg er slapeloze nachten van en haalde haar man over om samen met haar hun problemen te gaan oplossen. Hoe, dat lezen jullie morgen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...