vrijdag 27 september 2013

Klaar voor dit jaar

Wie hier regelmatig komt, weet dat wij onze hypotheek aflossen. Het streven is € 500 per maand, minimaal € 5000,- per jaar. Omdat er soms iets anders tussendoor komt fietsen, houden we dus een marge van 2 maanden niet aflossen aan. Tot nu toe zaten we op € 3500,- dit jaar.

Deze maand hebben we wat extra uitgaven. De warmtewisselaar van de heteluchtketel moet worden vervangen. De kosten zullen rond de € 500 uitkomen. Dat slaat een gat in de buffer. Ook moet de auto naar de gagare om de V-snaar te vervangen en kochten we nieuwe kussens om op te slapen. De oude waren bijna 12 jaar oud en aangezien ik nu al 1,5 jaar lang rondloop met forse nek- en schouderklachten, leek het me wijs te investeren in iets goeds waar ik mijn snel overprikkelde hoofd op te rusten leg.

Hoewel we pas in september leven, leeft er een kleine onrust in mij. Ik wil zekerste weten die € 5000 aflossen per jaar. Dus maakte ik in een impuls (wel na overleg met M., ik ben niet helemaal een dictator) de resterende € 1500, - over naar de hypotheekverstrekker. Wonderlijk genoeg geeft dat rust. Nu zijn we klaar voor dit jaar en gaan we de buffer weer aanvullen tot het gewenste niveau. Er staat nog voldoende op voor eventuele reparaties aan wasmachines, auto's of een TV of desnoods vervanging van een aantal kapotte apparaten. Luxe uitgaven zullen een tijd moeten wachten. Het dwingt ons nu weer even alle zeilen bijzetten om snel die buffer weer omhoog te krikken.

Bij elke aflossing maak ik een foto. In gedachten wijzen we dan aan welk stukje huis nu van ons is en niet meer van de bank. Omdat ik wat achterliep met foto's plaatsen, zien jullie hier drie foto's tegelijk. Met trots presenteer ik drie nieuwe stukjes eigen bezit:


23 juli 2013: stuk plafond met lamp


27 augustus 2013: stukje muur met thermostaat


19 september 2013: stuk muur met kast
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...