donderdag 5 september 2013

Anticiperen op de crisis

De tijden veranderen. Ik las onlangs ergens dat bij veel veel banken tegenwoordig vooral één afdeling explosief is gegroeid: daar waar schuldenaren worden begeleid. Steeds meer mensen komen steeds dieper in de problemen en banken worden daar dus ook steeds vaker mee geconfronteerd.

Mijn bank stuurde deze week een mail met de titel: Een restschuld. En dan? De mail bevatte voor mij geen nieuwe informatie. Als je nu je huis verkoopt voor een lager bedrag dan waarvoor je het kocht en je hebt in de tussentijd niets of te weinig afgelost, dan heb je een probleem. Dat kan je ook bedenken zonder dat je een mail van de bank moet lezen. Maar het geeft wel wat aan. Een restschuld zie je vaak van te voren aankomen. Hoe eerder je contact opneemt met je bank of hypotheekverstrekker, hoe beter jij én de bank kunnen anticiperen op wat gaat komen. Veel mensen blijven maar wat aanmodderen en doen niets tot het zover is. Eerder contact opnemen, kan veel ellende schelen. Zo kunnen er misschien al voor de verkoop van het huis andere keuzes gemaakt worden. In je eentje is het moeilijker al die keuzes te overzien. De bank kan je daar bij helpen.

Niet dat de bank een moeder Theresa is, verre van. Banken hebben natuurlijk een groot eigen belang bij verkochte huizen met weinig restschuld. Dat is begrijpelijk. Maar dat betekent wel dat je dat goed voor ogen moet houden als je aan de bel trekt bij je bank omdat je een restschuld verwacht. Jouw belang is niet hetzelfde als het belang van de bank. Ga goed voorbereid een gesprek in, neem iemand mee en teken niets zonder dat je alles van A tot Z thuis 2 keer hebt doorgelezen en besproken hebt met iemand anders.

Niet alleen de banken springen in het gat dat de crisis achterlaat. Het Nibud gaat financiële coaches opleiden die bedrijven helpen werknemers met schulden te steunen. Een werknemer met schulden kost een bedrijf veel geld. Je kunt denken aan verzuim omdat er vaak door de schulden ook veel andere problemen gaan spelen. Maar ook bijvoorbeeld een loonbeslag kost veel tijd en geld. Bovendien heeft een bedrijf niet altijd de kennis in huis om een werknemer met deze problemen te helpen.

Zelf oplossingen bedenken kan natuurlijk ook. Verdiep je goed in je hypotheek, los af waar mogelijk als je huis onder water staat en maak realistische plannen voor de toekomst. Merk je dat dit niet voldoende is, steek dan niet je kop in het zand maar ga praten met de bank en je werkgever om samen naar oplossingen te zoeken.

Wie heeft ervaringen met een restschuld en praten met een bank? Of ervaring met financiële hulp door de werkgever? Als je je ervaringen wilt mailen, graag: consuminderenmetspaarcentje at gmail punt com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...