vrijdag 9 augustus 2013

Waar begin je? De eerste 5 stappen naar consuminderen.

Toen ik tijdens onze vakantie een bericht plaatste dat we ook tijdens de vakantie onze hypotheek aflossen, kreeg ik deze reactie:

Pfff... knap hoor!
Ik lees al een tijd mee met je blog en heb respect voor hoe je het doet!
Ik wil ook graag beginnen met bezuinigen en aflossen, maar op een of andere manier trekt het consumeren harder dan het consuminderen.. Dan neem ik me voor om te beginnen, maar dan heb ik toch 'behoefte' om door de stad te lopen of kleding te kopen..

Waar begin je... 


Goeie vraag, waar begin je? Je begint altijd met de eerste stap, dat is meestal bewustwording. Je wordt je bewust van iets, er knaagt iets, je geeft te veel uit, je wordt geconfronteerd met minder inkomsten, hoge rekeningen, schulden. Voor iedereen zal dat anders zijn.

  1. De eerste stap zetten is onder ogen zien wat je situatie is. Accepteren dat een vaag voornemen je nergens brengt. In plaats daarvan moet je gaan doen: actie ondernemen. Beoordeel hoe hoog de noodzaak is om te consuminderen en af te lossen. Staat het water je aan de lippen of is het nodig om op een aantal gebieden gewoon iets rustiger aan te doen?
  2. Voor je als een dolle gaat consuminderen, is het belangrijk te weten wat waarde heeft voor jou. Bezuinig niet zomaar op zaken die je een enorme levensvreugde geven maar stop met ondoordacht geld uitgeven. Hoe meer geld je laat 'weglekken', hoe minder er over blijft voor zaken die jij echt belangrijk vindt. Maak een overzicht van alle niet noodzakelijke uitgaven die jij normaal gesproken doet, en geef er een prioriteit aan. Op 1 staat wat je heel belangrijk vindt en op 10 staat wat je minder belangrijk vindt. 
  3. Nu je weet waar je prioriteiten liggen is de derde stap een plan maken: maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven en stel een begroting op. Weet je niet hoe? Gebruik het huishoudboekje van Spaarblog als basis. Ik kan je ook een model opsturen gebaseerd op de begroting zoals het Nibud hanteert.
  4. Nu je een begroting en een plan hebt, ga je ook alle inkomsten en uitgaven die je vanaf nu doet bijhouden. Zo krijg je inzicht in je gedrag. Dat is de vierde stap die je zet en die duurt wat mij betreft de rest van je leven. Je raakt nooit uitgeleerd over je eigen financiële gedrag en het fijne is dat het je een houvast geeft om bijvoorbeeld een inschatting te kunnen maken over je gedrag in de toekomst. Als je nu al ziet dat je in de feestmaand december € 200 meer uitgeeft dan normaal, dan kun je óf elke maand een bedrag opzij zetten om ervoor te zorgen dat die € 200 niet voor roodstand zorgt, óf je besluit dat je helemaal geen € 200 wilt uitgeven aan decembercadeaus en je gaat zoeken naar goedkopere alternatieven.
  5. De vijfde stap tot slot is bereid zijn om gedrag af te leren. We zijn gewoontedieren en veel van wat we doen is gebaseerd op wat we altijd deden. Maar elk gedrag kan aangepast worden, al kost de ene aanpassing meer tijd dan de andere. Als jij wel wilt consuminderen maar dan toch weer de behoefte voelt om de stad in te gaan en dingen te kopen, dan is het natuurlijk zaak dat je onderzoekt waar die behoefte vandaan komt. En misschien moet je gewoon niet meer de stad ingaan, of zonder bankpas op stap gaan. Gedrag leer je af door jezelf alternatieven te bieden. Zie wat je zwakke momenten zijn en bedenk wat je kunt doen om die te omzeilen.
Elke stap die je zet is er één. Een keer de mist ingaan betekent niet dat je mislukt als consuminderaar, je gaat dan de volgende dag gewoon weer verder. Het belangrijkste is dat je weet wat je situatie is en wat je wilt dat je situatie is. Afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden, zal de noodzaak om te consuminderen urgent zijn of niet. Maar bijna elke situatie is te verbeteren, door de keuzes die je maakt en door jezelf ander gedrag aan te leren.

Zet 'gewoon' de eerste stap. Dat is vaak niet een kwestie van de knop omzetten maar van 'gewoon' de eerste stap zetten zonder het te zwaar maken voor jezelf. Hoe meer je het gevoel hebt dat consuminderen negatief is of dat er iets van je wordt afgepakt, hoe zwaarder het zal zijn. Zie het als een leuke uitdaging waarbij de winst groter is dan alleen dat wat je bespaart. Ik houd nu echt veel meer geld over dan vroeger maar doe ook nu veel meer leuke dingen dan vroeger, zonder geldzorgen. Eigenlijk alleen maar omdat ik mijn geld niet meer laat weglekken. Door het niet meer ondoordacht uit te geven, door torenhoge woekerpolissen stop te zetten en door me te verdiepen in mijn eigen relatie met geld.  Voor mij trekt het consuminderen nu meer dan het consumeren, omdat het eerste me gewoon meer oplevert....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...