woensdag 14 augustus 2013

Vallen, opstaan en weer doorgaan

Soms geef ik een tijdje teveel geld uit, trek ik aan de rem en zoek ik weer de juist bespaarknop. Soms eet ik een tijdje niet zo goed, springen spontaan de knopen van mijn broek en graaf ik diep in mezelf op zoek naar de motivatieknop. Net als in het gewone leven, ga ik ook digitaal wel eens onderuit. Soms ben ik te open,  krijg ik de wind van voren uit een hoek die ik niet zie aankomen. En omdat ik ook maar een mens ben, raak ik soms van slag. Natuurlijk zit er ook bij mij een kruisje op het scherm en dat gebruik ik al veelvuldig. Waarom er dan toch soms iets doorheen sluipt? Wie het weet mag het zeggen. Natuurlijk is de mening van één persoon die mij aanvalt niet meer waard dan die enorme aantallen lezers die hier dagelijks langskomen en vaak laten weten dat ze blij zijn met het blog. Verder zou ik er een hele uitleg bij kunnen geven maar dat doe ik niet. Ik heb geen zin om alle ins en outs van dit verhaal op het blog te gooien, dat wordt te persoonlijk, voor mij en door de dame in kwestie.

Maar laten we er vooral geen woorden meer aan besteden. Nog steeds draait het bij mij om omgaan met geld. Voor wie schrijf ik? Voor iedereen die dat onderwerp interessant vindt. Heb ik zelf weinig geld? Nee, absoluut niet en soms is dat misschien te merken in mijn blogartikelen. Ik heb de ruimte om bepaalde keuzes te maken. Moet ik daarom mijn mond houden of heb ik daarom geen recht van spreken? Ik denk het niet! Dagelijks moet ook ik keuzes maken waar we ons geld aan uitgeven. Let wel: ik kan keuzes maken en dat is een luxe positie. Aan de andere kant heb ik ook financiële verplichtingen, aangegaan in een andere tijd waarin er beduidend meer geld binnen kwam. Die verplichting van de hypotheek is er nu eenmaal en slokt een groot deel van ons geld op. Van die verplichting afkomen lukt niet zomaar. Ik zit dus in een positie waarin heel veel mensen in deze crisistijd zitten. Daarover schrijven vind ik leuk.

Omdat voor iedereen zuinig leven of goed omgaan met geld een andere betekenis heeft, probeer ik ook anderen aan het woord te laten, door middel van aflosverhalen van de hypotheek of van een andere schuld of het onderwerp telkens van een andere kant te belichten. De ene keer zal dat gaan over basisprincipes van sparen, de volgende keren over wat zuinig leven met je doet, wat voor effect het heeft op je omgang met anderen of wat het je oplevert.

Dat is wat ik doe. Omdat ik het leuk vind. En gelukkig heel veel anderen ook, getuige de vele lieve reacties en mails die ik mocht ontvangen, waarvoor hartelijk dank!Die raakten me ook, maar dan heel positief.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...