vrijdag 30 augustus 2013

Terug naar de basis

De afgelopen maanden gleed ik een beetje weg van mijn eigen principes. In plaats van boodschappen doen met cash geld, pinde ik meestal. Omdat ik het strak bij hield, had ik even goed overzicht vond ik. Inderdaad, ik ben kampioen overzichten maar toch gaf ik zo meer geld uit. De bodem van de portemonnee zien maakt blijkbaar meer indruk dan getallen in exel. Ik wist het al maar ontdek het toch weer telkens opnieuw en ga dan weer met goede moed verder.

Boodschappen worden steeds duurder en het lukte niet goed om met ons budget uit te komen.  Zeker in de zomermaanden word ik altijd wat losser en makkelijker. De zon doet zaken blijkbaar heel ruim zien. Om dit af te remmen kocht ik wat minder biologisch en wat meer in de gewone winkel. Ook daar kun je als je goed etiketten leest, prima spullen kopen. Mijn eisen zijn wel dat het suikervrij moet zijn als het iets is dat ik eet. De mannen eet soms wel broodbeleg met suiker, zoals hagelslag of chocopasta. Een aantal zaken koop ik wel bij voorkeur biologisch: vlees, zuivel, eieren en die groente- en fruitsoorten die erg bespoten worden.  Het is vaak even uitzoeken. Aardappelen, appelen, paprika's, aardbeien, druiven en zo worden erg bespoten maar vrijwel alle koolsoorten zijn heel schoon. Kijk ook hier maar eens.

Mijn manier van eten is best prijzig. Amandelmeel, kokos & kokosolie, gojibessen, noten, het is allemaal verschrikkelijk duur. Maar ik reageer er veel beter op dan op mijn vroegere broodje met kaas.  Vaak ging ik aan het begin van de week naar de biowinkel en dan sloegen de uitgaven daar een enorm gat in het budget voor de rest van de week. Daarom draaide ik het om. Ik doe de biologische boodschappen nu aan het eind van de week en de gewone boodschappen aan het begin van de week. Curieus genoeg kom ik nu wel uit. De wetenschap dat ik nog meer spullen moet kopen aan het eind van de week die ik nodig heb voor mijn manier van eten, maakt dat ik me in de gewone winkel meer inhoud en me vooral netter aan lijstjes houd. Al een paar weken op rij kom ik uit met het budget en houd ik zelfs soms iets over. Dat gooi ik in een potje voor de weken dat het niet lukt.

Heb jij ook trucjes om met je boodschappengeld uit te komen?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...