woensdag 21 augustus 2013

Schulden aflossen: het verhaal van J. (2)


In het voorgaande deel lazen we dat J. langzaam steeds meer schulden aangaat. Ze verdient goed en kan in eerste instantie telkens alles ook weer aflossen. Gaandeweg wordt de situatie moeilijker. Ze gaat na de geboorte van haar dochter minder werken, gaat nog een aantal leningen aan om onder meer een ruimere auto te kopen. De combinatie van minder inkomsten en hogere lasten breekt haar uiteindelijk op. Hoe is J. in deze situatie geraakt?

Kun je achteraf een verklaring geven voor je gedrag , anders dan ‘meer te willen dan mijn budget toeliet’. Werd je bijvoorbeeld beïnvloed door je omgeving, zijn er veel vrienden die ook op krediet kochten of die het breed lieten hangen?
Waarom ik dit deed: geen idee? Deels omdat ik van het leven wilde genieten en mij zelf geen dingen wilde ontzeggen en te positief dacht van “ach dat lossen we binnen een mum van tijd wel weer af zodra a, b of c weer binnenkomt”. Ook komt het wellicht deels door de omgeving waarin ik werk en nog steeds werk. Ik werk in een omgeving waar de grote geldbedragen om je oren vliegen en waar over een paar miljoen wordt gesproken alsof het over een paar euro gaat. Veel collega’s woonden in mooie huizen, reden in dure auto’s, kochten dure (merk)kleding en ging op luxe vakantie. Ik ging dit soort dingen dus als normaal ervaren. Onbewust wilde ik daar ook aan mee doen want ik houd ook van mooie dingen en ben ook wel gecharmeerd van luxe. Ik realiseerde me alleen niet dat hieraan wel een prijskaartje hing en dat dit niet altijd binnen mijn budget viel. Manlief was daarbij niet echt een grote hulp. Hij komt uit een welgestelde familie waar alles binnen financieel handbereik ligt. Hij was dus gewend om in luxe op te groeien en wilde dat in eerste instantie ook niet opgeven. Ik was er alleen maar door gefascineerd en liep er dus in mee.

Kun je iets vertellen over je financiële opvoeding? Was het je als kind duidelijk hoe je ouders met geld omgingen? Werd er gespaard thuis? Mijn vader was bijvoorbeeld altijd heel zuinig en hield alles bij. In reactie daarop heb ik jaren geld over de balk gesmeten en er op los geleefd. Dat was denk ik een vorm van verzet. Is dat herkenbaar voor jou of juist niet?
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 1 jaar oud was. Mijn moeder belandde toen in de bijstand. Mijn vader voldeed vaak niet aan zijn alimentatieverplichting. Mijn moeder heeft zich als eerste geconcentreerd om haar leven weer op te bouwen. In de tussentijd sprongen mijn opa en oma soms financieel bij door mijn kleertjes maar ook de boodschappen te betalen. Ze had wellicht ook toeslagen of subsidies kunnen krijgen maar mijn moeder was te trots om dit aan te vragen. Toen ik eenmaal 4 jaar was, is mijn moeder aan een opleiding begonnen. Tijdens die opleiding verdiende ze ook al een beetje. Helaas moest al dat geld naar de kinderopvang voor mij. Toen ze haar opleiding eenmaal had afgerond, kreeg mijn moeder meteen een baan aangeboden. Hierdoor ging ze ook meer verdienen. Mijn moeder houdt van mooie spulletjes en kleding. Ze spaarde een bedrag samen en daarvan kocht ze dan antieke meubels ter vervanging van de meubels die ze uit haar huwelijk had overgehouden. Toen ze daarmee klaar was, kocht ze vaak designerkleding en nam ze me soms mee uit eten of naar de bioscoop. We hadden het met zijn tweetjes goed. Hoe het financieel zat, wist ik alleen niet maar dat kwam ook deels omdat ik nog te klein was om dat te kunnen begrijpen.

Toen ik een jaar of 13 was , ontmoette mijn moeder haar nieuwe man. Deze man kwam met schulden. Inmiddels was mijn moeder ook arbeidsongeschikt geraakt. Hierdoor was ze er in inkomen op achteruit gegaan. Bovendien moesten de schulden van haar man ook worden afgelost. Alles werd dus voor een paar jaar minder thuis. Toen eenmaal de schulden waren afgelost, kwam er weer meer ruimte. Ik ging toen echter het huis uit. Mijn moeder kan dus eigenlijk heel goed met geld om gaan. Ze heeft nooit een lening gehad. Alles wat ze ooit heeft gekocht, daar werd vooraf voor gespaard.

Toen ik op mezelf woonde, was ik vrij zuinig. Ik had altijd bijbaantjes. Dat geld zette ik opzij zodat ik hiervan op vakantie kon gaan en later naar mijn vriend kon die een aantal jaren in de Verenigde Staten en Engeland heeft gewoond. Mijn schulden ontstonden dus eigenlijk pas toen ik ging werken.

Kon je genieten van de spullen die je kocht?
Ja en nee. Ik was (ben) blij met de aanschaf van de keuken en de badkamer. Ondanks dat deze nu al 11 jaar oud zijn, vind ik het nog steeds prachtig.

Ook van de weekendjes weg en de vakanties kon ik in eerste instantie echt genieten. De laatste vakantie (2010) en het laatste weekendje weg waren een nare droom. Ik heb toen alleen maar kunnen denken aan hoeveel het eigenlijk kostte. Dat wierp een schaduw over de vakantie want daar waar mogelijk probeerde ik de schade te beperken door constant “nee” te verkopen op alles wat mogelijkerwijs geld kostte.

Ook van de nieuwe auto heb ik niet kunnen genieten. Het heeft nooit als mijn auto gevoeld. Pas de laatste maanden begin ik enigszins het gevoel van “dit is mijn auto” te krijgen. Misschien komt het omdat ik hard aan het aflossen ben op de schuld, de schuld zie slinken en de eindstreep in de verre horizon zie.

Wanneer drong het echt tot je door dat je een probleem had?
Er waren eigenlijk twee momenten. Het eerste moment was dat ik niet meer bij mijn geld kon omdat ik 24 uur geen roodstand had gehad. Ik realiseerde me dat ik hierdoor mijn hypotheek, verzekeringen maar ook de boodschappen niet kon betalen. Gelukkig heb ik dat wel kunnen oplossen.

Het tweede moment was toen ik in het buitenland aan het solliciteren was en er een grote kans was dat ik de baan zou krijgen. Ik realiseerde me toen dat ik nooit naar het buitenland kon gaan met de achterlating van zo’n grote schuld. Ook zou de verhuizing naar het buitenland veel geld kosten. Geld dat ik niet had.

Ook realiseerde ik me dat als ik mijn baan zou verliezen wij financieel flink in de problemen zouden komen. Dat wilde ik mijn kind niet aandoen.

Het niet bij haar geld kunnen was een belangrijk moment voor J.. Ze begreep dat ze zichzelf erg kwetsbaar had gemaakt, zag de realiteit onder ogen en begon met aflossen. Vrijdag lezen jullie hoe ze dat aanpakt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...