maandag 5 augustus 2013

Klopte de vakantiebegroting?

Omdat ik tijdens de vakantie alle uitgaven braaf noteerde, wist ik natuurlijk wel al een beetje wat ik kon verwachten. Vrij snel na thuiskomst gisteren ging ik achter de laptop zitten om te kijken of de vooraf gemaakte vakantiebegroting klopte met de uitgegeven werkelijkheid. Omdat wij meer uitjes deden dan voorgaande jaren was ik een beetje bang dat we het budget hadden overschreden. Aan de andere kant had ik sommige posten vrij hoog geschat.

We gaven iets meer benzine uit dan begroot, ook de boodschappen en de uitjes vielen hoger uit. Daarentegen deden we geen onzinnige uitgaven op luxe gebied dit jaar, een paar jaar consuminderen heeft de 'heb' neigingen aardig doen verdwijnen. We gaven € 60 meer uit dan begroot, maar we gaven wel € 75 minder uit dan vorig jaar. Al met al ben ik héél tevreden. We hebben enorm genoten, vreselijk veel gedaan en gezien en het was het geld meer dan waard.

Het is nu het derde jaar op rij dat ik alle uitgaven heb begroot en genoteerd. Ik verdeel het in de posten: benzine/tol; hotel en eten en drinken onderweg;  boodschappen; uitjes; huur huisjes; verzekering. Ik kan steeds beter een schatting maken en vooral vooraf keuzes maken. Ik gebruik de begroting van het voorgaande jaar als leidraad maar houd me er ter plekke niet te veel aan. Ik noteer gewoon alles braaf en zie dan achteraf wel of het klopt zonder me er al te krampachtig mee bezig te houden.  Maar door vooraf keuzes te maken, houd de boekhouder in mijn hoofd toch een soort vinger aan de pols.Vroeger deed ik het heel anders. Ik ging op vakantie, pinde om de dag geld en zat nog maanden op de blaren. De manier waarop ik het nu aanpak bevalt veel beter!

Vandaag ben ik trouwens jarig. Veel joligheid is er overigens niet, ik vier het eigenlijk nooit. Meestal is iedereen die ik ken op vakantie als ik jarig ben of ik ben er zelf niet en dus word het al jaren niet uitbundig gevierd. Daarnaast vertoonde mijn vader jaren geleden de 'onhebbelijkheid' om op de dag voor mijn verjaardag te overlijden, wat ook maakte dat 5 augustus jaren lang geen feestgevoel in me opwekte. Om nu met dit gevoel te breken gaan we vandaag wel ergens lunchen waarbij ik iets met veel suiker naar binnen wil gaan werken zodat we morgen weer over kunnen gaan tot de orde van de dag. Misschien dat ik dan volgend jaar zover ben dat ik op 5 augustus visite uitnodig....



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...