dinsdag 27 augustus 2013

Het jaar 2029

Het jaar 2029, wie is daar nu mee bezig? Nou ik, want als ik mijn 'heilige' exelsheet mag geloven zijn we dan zo goed als hypotheekvrij voor wat betreft de aflossingsvrije hypotheken. De annuïteitenhypotheek loopt door tot 2033. Op zich zegt het natuurlijk niets, ik kan niet in de toekomst kijken, maar wat ik wel weet is dat als we dit tempo van aflossen kunnen volhouden (€5000 tot € 6000 per jaar), we in 2029 klaar zijn.

Soms zakt de moed me in de schoenen, eerlijk waar. Aan de andere kant is het aflossen tot nu toe gelukt zonder grote problemen en is de balans die we nu hebben goed te doen. Redelijk zuinig leven, aflossen en tóch af en toe iets leuks kunnen doen om de sjeu er een beetje in te houden.

Na de schoolvakantie ging ik eindelijk weer eens de post doorwerken en opruimen. Hoewel ik normaal elke maandag alles lees, wegwerk en opruim, had ik het nu sinds het begin van de vakantie niet gedaan.  Uit de post bleek dat mijn WIA-uitkering met €5,- per maand is verhoogd. Hoera, is toch weer € 60 per jaar en goed voor bijna een week boodschappen. En, nog leuker, de hypotheekrente is gedaald. Dat scheelt € 29 per maand.

Vorig jaar hebben wij onze hypotheek omgezet. Toen hebben wij ook onze vaste rente omgezet naar een variabele rente. In het jaar voordat je rentevaste periode verstrijkt mag je dit meestal zonder boete doen. Lees je hypotheekakte en voorwaarden maar gewoon eens door van A tot Z, heel leerzaam. Die variabele rente scheelde toen meteen veel geld, bijna € 150 per maand. Dat compenseerde het feit dat we hogere lasten kregen doordat we de beleggingshypotheek omzetten naar een annuïteitenhypotheek (dat is immers duurder). Vooraf had ik veel spanning over de variabele rente, wat zou het gaan doen? Maar er gebeurde eigenlijk een jaar lang niets, tot deze maand. 0,2 % gezakt, fijn!

Jullie voelen het al aankomen, die € 29 ga ik opzij zetten, zodat dit bij de aflossingen gestopt kan worden. Dat doe ik totdat de rente weer wijzigt. Zo blijf ik mezelf bezig houden. Plannen maken, in exel uitwerken en aanpassen als dat nodig is. Soms vraag ik mezelf wel eens af, werk ik nog in exel in 2029? Waarschijnlijk is het hele hypotheekaflosplan dan als plugin in mijn hoofd gestopt.... 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...