woensdag 28 augustus 2013

Geef ik nu meer geld uit?

Toen ik in januari een blogpost maakte over wat 5 jaar ziekzijn mij had gekost, kwam ik op een groot bedrag uit. Minder inkomsten en meer zorgkosten leverden een bedrag van iets meer dat €30.000 op dat het ziekzijn mij heeft gekost. Omgerekend was dat € 17 per dag. De strekking van mijn verhaal was dat ziekzijn je altijd overvalt en dat veel mensen misschien wel rekening houden met een eventueel ontslag, maar nooit met ziek worden. Ziek zijn kost veel geld en een goede buffer hebben is dan een groot goed. Die hadden wij toentertijd niet en dat leverde veel stress op.

In de reacties die volgden schreef Julia:  
Wat ik me al een tijdje afvraag Spaarcentje, en ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat, was het door jouw ziekte ook niet makkelijker om te consuminderen? Ik bedoel daarmee dat je al aan een heleboel sociale, dure zaken toch niet mee kon doen, je schreef bijv.zelf al eens dat je veel vrienden bent kwijt geraakt, uiteten, kleding kopen, dit raakt allemaal op de achtergrond als je ziek op de bank ligt. En ben je niet bang dat nu je je beter voelt, je ook het gemiste op dat gebied wilt inhalen? 

Wat antwoordde ik haar toen?
Dat mag je vragen hoor Julia: ja en nee is het antwoord.
Ja het was makkelijker om zuinig te zijn omdat ik inderdaad niet zomaar uitstapjes maakte met gezin of vrienden en ook niet veel geld aan kleding uitgaf. Dus de kosten op het sociale vlak zijn beduidend lager geworden.
Maar er is ook een andere kant: ziekzijn betekende ook geen energie hebben om op koopjes te jagen, achter boodschappenaanbiedingen aan te gaan. Met een man die ft werkt, heb ik vaak het boodschappen doen en koken moeten uitbesteden aan anderen als het M. niet lukte (die was ook permanent overbezet doordat ik niets kon doen) En dat was bepaald niet goedkoper.

Ik weet niet of ik nu het gevoel heb dat ik iets moet inhalen. Ik wil wel gaan genieten van wat er nu kan, maar dat hoeft niet veel geld te kosten. Na 5 jaar op de bank liggen is 5 minuten schaatsen al iets waar ik helemaal van uit mijn dak ga, zoals je dit weekend kon lezen.
En de financiële situatie verandert natuurlijk niet 1-2-3 met me mee nu ik me iets beter begin te voelen, dus we zullen zeker moeten blijven oppassen.
Maar wie weet wat er gebeurt als ik ooit weer aan het werk ben? Misschien sla ik helemaal door. Ik hoop het niet. Ik zou wel graag in de toekomst meer naar theater en concerten willen gaan, ervaringen op doen dus. Maar van spullen ben ik wel afgekickt geloof ik.

 
Wat is inmiddels nu (een half jaar later) de realiteit? Geven we inderdaad meer geld uit aan uitjes? Het leek me leuk dat eens uit te zoeken. Ik nam de de periode van januari tot 15 augustus 2012 en vergeleek dat met onze uitgaven in dezelfde periode dit jaar. De vakantie heb ik buiten beschouwing gelaten.


maand
2012
2013
jan
0
        85,79
feb
6,5
        27,50
maart
54
        65,00
april
60,5
        20,60
mei
0
        61,85
juni
40
     119,70
juli
90
        44,90
aug
22,9
        55,00
totaal
273,9
     480,34
gemiddeld
34,2375
        60,04



Er is dus zeker een verschil. Niet alleen in bedragen, we zijn meer gaan uitgeven maar ook in soort uitjes. Wat niet terugkomt in het staatje maar wat ik wel zie in ons uitgavenoverzicht is dat de uitgaven in 2012 vooral zijn gedaan door M. omdat hij bijvoorbeeld naar North Sea Jazz ging of met een vriend ging stappen, en dat dit jaar de uitjes zijn gedaan door ons 3tjes. Ik zie nu ook meteen dat het budget van € 25 per maand om een uitje te doen, inderdaad niet meer voldoet. Tijdens de vakantie hadden we al met elkaar gepraat of dit budget omhoog zou kunnen.

Is een budgetoverschrijding erg? Waarom hebben we dit eerder niet zo gemerkt? Blijft er ergens anders geld over dan? Kijk even mee met de gemaakte zorgkosten:








maand
2012
2013


jan
123,12
     180,92


feb
130,5
          3,00


maart
323,85
          3,00


april
88
        16,94


mei
163,12
        44,82


juni
91
          8,99


juli
194,1
        20,25


aug
627,53
          3,00


totaal
1741,22
     280,92


gemiddeld
217,6525
        35,12







Dit is natuurlijk een enorm verschil! Ook gaf ik op een ander gebied meer geld uit. Kocht in in 2012 één paar wandelschoenen, een spijkerbroek en een trui, dit jaar kocht ik veel meer. Wie ziek is ligt veel op de bank en heeft aan een paar lekkere fleecetruien genoeg. Deze zomer heb ik bijvoorbeeld veel shirts gekocht en wat broeken en dat was broodnodig. 

Zijn er nog meer verschillen? We gaven meer uit aan boodschappen in 2013 maar weer minder aan andere huishoudelijke uitgaven, en het totaalbedrag is net iets lager dan dezelfde periode in 2012.

Als ik kijk naar alle totaalbedragen van 2012 en 2013 zie ik iets opvallends. We gaven tot 15 augustus 2013 € 2111,84 minder uit dan dezelfde periode in 2012. Dat is dus € 263,98 per maand minder, iets meer dan het bedrag aan zorgkosten.

Kan ik hier een conclusie uit trekken? We zijn in totaal niet meer uit gaan geven sinds ik aan het herstellen ben, wel zijn de accenten verschoven. Waar aan de ene kant geld overblijft omdat er minder zorg nodig is, geven we aan de andere kant meer geld uit omdat het nu wel kan. Ik heb zelf wel gemerkt dat ik nu makkelijker ben over sommige uitgaven. In die zin heeft Julia zeker gelijk gekregen dat ik het gemiste wil inhalen. Ik snak naar leuke dingen doen, al hoeft dat natuurlijk niet altijd iets te kosten. Nog steeds neem ik zelf eten en lekkers mee als we gaan wandelen. Maar ik zeg nu wel vaker: kom we gaan een ijsje halen, we gaan hier even wat drinken, omdat het kan. En ik geloof oprecht dat ik er meer van geniet dan vroeger, ik ben het meer gaan waarderen, omdat het speciaal is in tegenstelling tot vroeger toen we zowat woonden op terrassen....

Dus, door mijn ziekte was het zeker makkelijker om te consuminderen op het gebied van uitjes. Wie zich belabberd voelt, doet weinig. Maar er waren wel hoge zorgkosten. Nu is dat enigszins omgedraaid. We doen veel meer leuke dingen dan voorheen en dat kost geld. Geld dat overblijft omdat er minder zorgkosten zijn. Al met al geven we minder uit dan vorig jaar tot nu toe. Dus als ik al een conclusie kan trekken dan is het dat het ziekzijn meer kostte dan wat we nu aan uitjes uitgeven. Dat wil niet zeggen dat we aan het laatste nu bewust meer geld gaan uitgeven. Ons doel blijft nog steeds zoveel mogelijk aflossen op de hypotheek. Maar af en toe een filmpje vaker pakken moet kunnen.   

Kijk jij wel eens op zo'n manier naar de uitgaven over verschillende jaren?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...