donderdag 22 augustus 2013

Dreigend ontslag

Onlangs kreeg ik een mail van een bloglezer. Ze leeft van een WAO uitkering, haar man heeft werk en ze hebben schulden. Die worden netjes afgelost. Nu dreigt de man te worden ontslagen. 'Wat moet ik doen' vroeg ze, 'aflossen of werken aan een buffer?'. Dat is een vraag die ik heel vaak krijg en waar veel mensen mee worstelen. Hoe lager je schulden, hoe minder kwetsbaar je bent. Aan de andere kant, als je elke cent die je overhoudt, in aflossingen stopt, heb je een probleem als er een apparaat in huis kapot gaat.

Mijn advies aan haar was eerst eens op een rij te zetten wat de financiële situatie is als haar man een uitkering heeft. Dat kan door de huidige begroting aan te passen aan de te verwachten situatie. Zo heb ik zelf al eindeloos veel situaties uitgerekend, met of zonder auto, met en zonder mijn inkomen (toen ik  nog niet wist of ik wel een WIA-uitkering zou krijgen), etc.. Door dat te doen,  zie je precies wat je kunt verwachten. Kun je dan nog wel de vaste lasten betalen? Zijn de aflossingen dan wel of niet mogelijk?

Dan zijn er in geval van een inkomensachteruitgang zaken waar je nu alvast mee rekening kunt houden: je hebt misschien straks recht op bepaalde tegemoetkomingen (je kunt dat onder meer hier bekijken: wijzer in geldzaken) maar sommige voordelen verdwijnen. In geval van ontslag vervalt bijvoorbeeld de arbeidskorting. In het jaar na het ontslag kan dit voor een vervelende naheffing van de Belastingdienst zorgen. Geef dus zodra je weet wat je uitkering wordt, aan de Belastingdienst door wat je nieuwe inkomen is, zodat je voorlopige teruggave direct wordt aangepast. Dit is goed om alvast in het achterhoofd te houden.

Dan tot slot, de vraag over de buffer versus aflossen is heel begrijpelijk. Dat kun je als volgt aanpakken. Ga uitrekenen wat je buffer zou moeten zijn. Loop je apparaten eens na in huis, wat moet echt worden vervangen als het kapot gaat? Bijvoorbeeld een droger en vaatwasser niet maar een wasmachine en de TV wel (ik zeg maar wat, misschien maak jij een andere keuze). En als iets kapot gaat, ga je dan voor 2ehands of nieuw? Reken zo uit wat je in geval van nood nodig hebt. Spaar dat bij elkaar plus 10 % voor onvoorziene nood en stop de rest in aflossingen.

Hebben jullie ook een advies voor de dame in kwestie?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...