vrijdag 5 juli 2013

Juni

In juni gaven we meer uit dan normaal: we gingen uit eten, ik kocht een zwembadabonnement, ik ging vaak naar het postkantoor en verstuurde voor in totaal € 30,- aan boeken en het te verdienen geld zie ik pas over ca 4 tot 6 weken terug. We kochten in de uitverkoop voor S. schoenen, een keeperstenue en een cadeautje voor zijn rapport. Ook gingen we een dagje naar het strand en trakteerden onszelf op een terrasje met versnaperingen. Tot slot betaalden we het restantbedrag van de huur van het vakantiehuisje voor twee weken, dat was een fors bedrag van € 960,-

Gelukkig kwam er ook meer binnen dan normaal. We ontvingen de voorlopige teruggave van De Belastingdienst, het vakantiegeld, ik kreeg alvast mijn verjaardagsgeld om het zwemabonnement te bekostigen, we kregen benzinegeld terug van de werkgever van M. en ik ontving € 50 van eerder verkochte boeken en dvd's.

Tegenvallers waren het weer overschrijden van het boodschappenbudget met € 20 en het fors overschrijden van het benzinebudget (met € 80). Twee keer extra rijden in het weekend (1 keer naar het strand en 1 keer naar familie) en je bent al  weer een volle tank kwijt. Ik blijf dit soort zaken moeilijk vinden om te budgetteren. In principe hebben wij een budget van € 300,- per maand voor benzine. M. rijdt immers de ene week 3 dagen, de andere week 4 dagen van en naar zijn werk  (en werkt één dag thuis en om de week heeft hij een parttime dag). Omdat er tussendoor soms ook ATV dagen zijn die meestal vrij onverwacht worden opgenomen, is het moeilijk daar in het budget rekening mee te houden. Zo komen we de ene maand heel ruim uit, omdat er bijvoorbeeld meer vrije dagen zijn opgenomen en de andere maand heel krap. Een oplossing heb ik hier niet echt voor. Ik vind ook dat we de vrijheid moeten kunnen hebben om onverwacht - als het eens mooi weer is - in de auto te springen en naar het strand te rijden. Wel werp ik soms een blik op de tussenstanden en zal dan soms zeggen dat een dagje in de tuin genieten ook goed voor het humeur is.

Met zoveel onverwachte niet reguliere inkomsten en uitgaven kost het me altijd moeite om overzicht te houden. Toch kwam alles redelijk goed uit. We deden geen extra hypotheekaflossing in juni en vulden in plaats daarvan de buffer weer aan tot het gewenste niveau. Bovendien lukte het zelfs om een extra noodpotje te starten zodat we bij pech eerst die openbreken en dan net doen alsof de rest van de buffer niet bestaat (en dus niet aangebroken wordt) Aan het eind van de maand eindigden we € 20 in de plus.

Ik merk dat ik meer dan normaal met geld bezig ben. Hoewel we het nog prima redden wordt alles wel beduidend krapper. Het zou zomaar kunnen dat we volgend jaar andere keuzes gaan maken met ons geld. Bijvoorbeeld kiezen voor niet op vakantie gaan en meer buffer houden.

Hoe verging het jullie in juni?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...