donderdag 27 juni 2013

Zo wordt het wel heel makkelijk gemaakt

Laatst bestelde ik een badpak bij Wehkamp. Natuurlijk had ik ook even naar de stad kunnen fietsen maar de gedachte alleen al om mijn 'goddelijke' lijf in een sportzaak in een badpak te hijsen, is goed voor hartkloppingen. Liever alleen ik en mijn gehannes voor de spiegel dan publiekelijk vernederd te worden. Vijf jaar ziek zijn levert geen gestroomlijnd lijf op, zo kan ik jullie verzekeren.

Afijn, voordat ik te ver afdwaal: terug naar de bestelling. Ik kreeg een bevestigingsmail en daarin stond: 'Je koopruimte is nog €2187.10'. Huh?! Waar baseert Wehkamp dat op?

Meteen maar even gemaild:

Beste mensen, vandaag deed ik bij u een bestelling en in de bevestigingsmail stond dat mijn koopruimte €2187,10 bedraagt. Kunt u mij uitleggen wat u hiermee bedoelt en waar dit bedrag op is gebaseerd?

Binnen 24 uur ontving ik een antwoord:

Uw koopruimte geeft aan voor welk bedrag u bij wehkamp.nl nog kunt bestellen. De koopruimte wordt onder andere bepaald op basis van hoe lang u al klant bent, uw betaalgedrag en uw persoonlijke situatie. Als de gegevens over uw koopruimte beschikbaar zijn dan kunt u deze inzien op Mijn wehkamp.nl onder 'mijn koopruimte'.

Dit antwoord had ik natuurlijk al wel verwacht. Ik weet immers best dat je bij postorderbedrijven op krediet kunt kopen. Wel verbaas ik me er over dat Wehkamp meent te weten wat mijn persoonlijke situatie is. Ik heb nooit gegevens over gezinsinkomen, gezinssamenstelling of de hoogte van mijn vaste lasten doorgegeven. Toch menen zij te weten dat ik voor meer dan € 2000 kan bestellen en dat niet ineens hoef te betalen. Dat wordt een postorderkrediet genoemd: Je maakt een afspraak met het postorderbedrijf voor welk maximum bedrag je op rekening mag kopen. Per maand moet je een vast bedrag aflossen. Het afgeloste bedrag kun je weer opnemen wanneer je andere spullen op krediet bij het bedrijf koopt.( vragen over lenen.nl)

Er schuilt ook een gevaar in, want zo wordt het wel heel makkelijk gemaakt om iets te bestellen. Bovendien gaan ze ook een stap verder, ik kan niet alleen bestellen maar ook geld pinnen bij Wehkamp. Ik dacht voorheen dat dit toch echt alleen bij banken kon maar vanaf een bestelling van € 150 kan ik bijpinnen. Ook hier weer is het te pinnen bedrag afhankelijk van mijn persoonlijke situatie. Wat ze dus in mijn geval uit hun duim hebben gezogen. Ik zou dus waarschijnlijk zonder slag of stoot € 1900 kunnen bijpinnen bij Wehkamp. Bovendien kom ik op internet verhalen tegen van klanten van Wehkamp die ongevraagd een persoonlijke brief ontvingen van Wehkamp waarin melding werd gemaakt van het bedrag dat zou worden kunnen geleend.

De door Wehkamp gebruikte omschrijving 'pinnen' is natuurlijk heel misleidend. In feit gaat het om een ordinaire lening waarover 15 % rente betaald moet worden. Als ik ga zoeken op internet verdwaal ik onmiddellijk in ervaringsverhalen van mensen die op krediet kochten en zonder dat ze het wisten een BKR registratie aan hun broek hadden hangen. Omdat ook het kopen op krediet als een lening geldt. Hier wordt in de wervende tekst op de site van Wehkamp geen melding van gemaakt. Wel zijn ze meesters in het aantrekkelijk maken van bijpinnen en op krediet kopen. Je wordt aangemoedigd een 'balansrekening' te openen met als argument: 'je uitgaven in evenwicht'.

Natuurlijk trap ik hier niet in. Maar anderen blijkbaar wel, anders wordt het ook niet aangeboden. Dit is niet iets recents want ik kan tot jaren terug verhalen hierover op diverse fora vinden. Jammer genoeg is het verlenen van consumentenkrediet, zoals het op krediet kopen of geld pinnen bij een postorderbedrijf, volkomen legaal, mits je als postorderbedrijf toestemming kreeg van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Om consumenten te beschermen zijn er wel regels met betrekking tot bijvoorbeeld de hoogte van de te betalen rente.

Er is al veel geschreven in de media over de schandalige praktijken van bijvoorbeeld DSB. DSB verleende leningen aan mensen die niet in verhouding stonden tot het inkomen. De gevolgen zijn bekend. En daar spraken we allemaal schande van. Maar in hoeverre wijken de praktijken van een Wehkamp of een Otto hiervan af? Het wordt mensen zó makkelijk gemaakt. Ik sta stevig in mijn schoenen en het badpak dat ik kocht, is betaald van geld dat er was. Maar ik krijg regelmatig mails van mensen die enorme schulden hebben en dat is niet altijd het resultaat van een echtscheiding en  een verkocht huis waarbij de verkopers achterbleven met een restschuld. Nog veel vaker lees ik van uit de hand gelopen aankopen, schulden bij postorderbedrijven die oplopen tot tienduizenden euro's. Meestal aangegaan in een periode waarin mensen zich slecht voelden.

Natuurlijk zijn veel mensen bij hun volle verstand schulden aangegaan en zullen ze op de blaren moeten zitten om deze af te betalen. Maar is het niet zo dat het lenen nog steeds veel te makkelijk wordt gemaakt? Velen zetten netjes regelmatig een bedrag opzij ter vervanging van spullen die kapot gaan. Als na de wasmachine ineens ook de TV en de koelkast kapot gaan, komen mensen in de verleiding te kopen bij een postorderbedrijf dat geen lastige vragen stelt. Ik kan dan ook goed begrijpen dat mensen in de problemen komen. Er bestaat vaak een beeld van schuldenaren als hersenloze handelsonbekwame mensen die spullen kopen die ze zich niet kunnen veroorloven. De werkelijkheid is heel wat genuanceerder. Het zou veel ellende schelen als meer mensen zich in situaties met opeenstapelende pech kunnen wenden tot een gemeentelijke kredietbank, in plaats te bestellen bij een postorderbedrijf dat geld verdient aan andermans ellende en zich nauwelijks informeert over de daadwerkelijke koopkracht van de klant en dat dan verkoopt onder de slogan 'je uitgaven in evenwicht'. Het zou verboden moeten worden.

Heb jij wel eens op krediet gekocht? Waarom? Zou je me je verhaal willen mailen naar consuminderenmetspaarcentje at gmail punt com? Een reactie achterlaten mag natuurlijk ook.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...