donderdag 20 juni 2013

Wat wel en wat niet: advertorials

Steeds vaker krijg ik mail van mensen die iets van me willen. Of preciezer gezegd die via mij iets denken te verdienen. Bijna dagelijks krijg ik daar vragen over. Of ik mensen wel eens een gastblog laat schrijven? Ja, inderdaad, een heel enkele keer. Maar niet als de afzender een site beheert waarop uitjes met kortingsbonnen staan. Of een site heeft met schreeuwende reclame. Of een site heeft vol met financiële producten. Doe ik niet, wil ik niet. Daarentegen laat ik Hormann graag soms hier een gastblog schrijven en als hij daardoor een boek extra verkoopt vind ik dat alleen maar leuk voor hem. Ik geef anderen wekelijks de ruimte om hun aflosverhaal te doen en binnenkort verschijnt hier een interview met een vrouw die als alleenstaande moeder de schuld heeft moeten aflossen waarmee haar ex haar liet zitten. Omdat het past bij het blog. Omdat het inspireert, mensen aanzet tot nadenken over hoe en waarom ze met hun geld omgaan.

Ik ben niet tegen geld verdienen maar ik ben er niet op uit om met mijn site geld te verdienen. Ook wil ik niet op deze site een platform bieden voor mensen die reclame willen maken voor zaken waar ik niet achter kan staan. Nu kan je denken, wat is er erg aan een site met kortingsbonnen a la G.roupon? Ik gruw ervan. Ten eerst wekt het behoeften op waar je als je even nadenkt heel goed zonder kan. Marieke Henselmans schreef daar eens een heel leuk stukje over. Voor de kortingssite was ze volmaakt gelukkig en na aanmelding vond ze zichzelf al surfend terug op die site op zoek naar 'onmisbare' koopjes en trapte bijna in de valkuil van gaan uitgeven 'omdat het bijna voor niets is'. Ten tweede zijn dergelijke sites al heel makkelijk vindbaar en die hebben mij helemaal niet nodig om reclame te maken. Tik maar dagje uit & korting in en je hebt het voor het uitzoeken. Ten derde en dat is het grootste bezwaar, vind ik deze sites de doodsteek voor de kleine ondernemer in nood. Mijn zus heeft een eigen mini-welnessbedrijf en ik heb van dichtbij gezien dat mensen met kortingsbonnen haar meer kosten dan opleveren. Bovendien bouw je niets met mensen op die altijd maar voor het goedkoopste gaan, want een volgende keer gaan ze naar de concurrent, die ook weer niets aan ze verdient.....

Natuurlijk zal je als consuminderaar altijd op zoek gaan naar de beste deal. Maar is de beste deal alleen die deal waar jij beter van wordt? Voor mij niet. Dus loop ik met een boog om grote witgoedzaken heen en koop bij een klein familiebedrijf dat weet wat service is. Nou ben ik niet roomser dan de paus, dus zelfs ik ga wel eens tijdens de uitverkoop de stad in en koop dan iets. Toch probeer ik me wel aan een aantal basisregels te houden. Is iets zo goedkoop dat het te gek voor woorden is? Dan is dat gewoon vaak ook zo. Tien tegen één dat er een niet zo fijn verhaal achter zit. Of dat nu kinderarbeid is of een ondernemer die zoveel korting moet bieden omdat zijn collega's dat ook doen.

Soms verbaast het me ook dat mijn site die overduidelijk over minder geld uitgeven en financiële bewustwording gaat, zo uitnodigt aan anderen die daar dan juist reclame willen maken voor hun zaakjes. Dat wringt toch?

Wat vinden jullie van advertorials op een blog? Is er voor jullie verschil tussen een gastblog van een auteur als Hormann of een gastartikel van een kortingssite?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...