maandag 24 juni 2013

Het aflosverhaal van Luccy


Als single vrouw kocht Luccy op haar 21e een huis met een annuiteitenhypotheek. Op haar 18e was ze gaan werken als administratief medewerker op een notariskantoor in 1983, een tijd met een hoge werkloosheid. Na een half jaar werd ze aangenomen bij de rijksoverheid en op basis van een mager salaris kreeg ze met moeite een hypotheek. De bijkomende kosten (zoals kosten voor de notaris) spaarde ze zelf bij elkaar.

Na een mislukte relatie werd Luccy een alleenstaande moeder die weliswaar heel blij was met haar huisje maar ook door haar ex werd achtergelaten met een schuld van 50.000 gulden. Ze zat op de blaren, nam haar verantwoording en heeft alle schulden afgelost. Het waren dus heel magere tijden waarin de schulden van haar ex-vriend en de kosten van het kinderdagverblijf een groot deel van het salaris opslokte, evenals de hypotheek.

In deze periode werd ze lid van 'De Vrekkenkrant' en las het boek : 'Your money or your life'. Het was hard werken: moeder zijn, een betaalde baan, studie en huishouden. Work hard, play hard. Later kreeg ze een fijne relatie. Nu is Luccy een academisch gevormde vrouw van 48 jaar, woont samen met haar man en hebben ze twee kinderen (een uitwonende zoon van 21 en een thuiswonende dochter van 16) en een afgelost eigen huis.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Ik wil economisch volledig onafhankelijk zijn.

Wat voor hypotheek heb jij?
Een annuïteitenhypotheek, afgesloten in 1985, met een hoge rentestand. Die hoge rentestand heb ik altijd gewoon gehouden, niets overgesloten.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Ik heb alles afgelost, de hele som op mijn 42e jaar. Na de aflossing heb ik bij de notaris ook de hypotheek laten doorhalen bij het kadaster. We hebben dit gevierd met het gezin en de familie met een etentje.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen? En je omgeving?

Volgens de hypotheekakte mocht ik maximaal 10% aflossen per jaar. Je moet gewoon de hypotheekakte doorlezen, daar staat het in. Ik ben eenmaal naar de bank (Rabobank) geweest om te vragen hoe ik af kon lossen. Dat mocht in een bedrag in honderdtallen (dus hele honderden guldens/euro's), en dit moest worden overgemaakt naar een bepaald nummer met als referentie hypotheeknummer. Ik heb gewoon jaarlijks gespaard en dit overgemaakt.
Het lukte niet elk jaar om volledig 10% af te lossen, maar ik loste wel elk jaar iets af.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
Ik heb geen aflosplan gemaakt, maar probeerde zo veel mogelijk jaarlijks te sparen en dan eenmaal per jaar af te lossen. Voor mij werkte het prijzenboekje (supermarktprijzen) erg goed. Successen vieren overigens ook, hoe klein ook (ik ben bourgondisch ingesteld). Hoe meer het einde in zicht kwam, hoe fanatieker dat ik werd. Nog even doorrijden met een (geheel zelf betaalde) oude auto bijvoorbeeld. In de herfstvakantie kocht ik de Sinterklaascadeautjes en rond Kerstmis had ik mijn vriezer vol.

Hoever ben je met aflossen?

Volledig afgelost.

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?
Ik heb dit niet breed gedeeld, maar gewoon gedaan. Alle verhalen over hypotheek oversluiten en beleggen heb ik genegeerd en hier ook niet op gereageerd. Sparen snap ik (beleggen niet) en dat heb ik gedaan. Ook alle fiscale voordelen van schulden leg ik naast me neer. Ik betaal liever belasting dan dat ik aan de bank rente betaal. Een schuld blijft namelijk een schuld, totdat je aflost. Ik betaal graag belasting, hoe meer hoe beter (want dan heb je ook een goed inkomen en vermogen). Ik blijf verre van ingewikkelde producten, want daar verdient altijd iemand aan, zoals de bank bijvoorbeeld.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
Ik ging soepel om met tegenvallers, alle aflossingen beschouwde ik als meevallers. Het is geen kwestie van volhouden, ik ben dankbaar dat ik kan en mocht aflossen. Dankbaar voor een fijne baan, dankbaar voor mijn fijne gezin, dankbaar voor het fijne huis.

Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen?
Vooral naar je eigen gevoel luisteren. Een hypotheek is een schuld. Vind je dat fijn, blijf dan vooral de hypotheek aanhouden. Word je blij van fiscale voordelen, blijf dan vooral die hypotheek houden.
Ik houd het liever in eigen hand. Zowel banken als de overheid kunnen zo maar de regels wijzigen, met een hypotheek (schuld) ben je toch afhankelijk van anderen. Ik was heel blij met mijn hypotheek hoor, daardoor kon ik mijn eigen huis kopen. Ik ben ook gewoon blijven wonen in hetzelfde huis.
Wel verbouwen, maar met geld wat ik gespaard heb. De keuken is tweedehands (mensen hadden een huis gekocht en wilden een nieuwe keuken, de oude keuken zat er net één jaar in!) Nu heb ik een prachtige keuken. Ik ben heel blij dat ik de hypotheek afgelost heb, daardoor ben ik economisch onafhankelijker geworden. Nu ben ik aan het sparen en aan het investeren. Ik ben ook Rob van Eeden en Hanneke van Veen dankbaar voor de denkbeelden die zij destijds hebben durven uitdragen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...