maandag 10 juni 2013

Het aflosverhaal van K.

K. woont sinds 2006 in een rijtjes woning, deze woning is op "latere" leeftijd gekocht. Ze woont hier met haar partner, die een baan heeft als werkstudent. Zelf is ze sinds 1986 afgekeurd.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Wij hebben een 100% aflossingsvrije hypotheek en waarom we zijn gaan aflossen is voor ons zelf ook een beetje de vraag. Hoofdzakelijk omdat de spaarrente bedroevend laag is en het in deze tijd voordeliger is om af te lossen. Maar dat was toen we ons huis kochten helemaal niet de bedoeling, vandaar ook dat we een 100% aflossingsvrije hypotheek namen. Wij hebben geen kinderen en laten ons geld dus aan niemand na en elke cent die we in ons huis steken, komt niet eerder terug dan wanneer we ons huis verkopen. We willen hier eigenlijk zo lang als mogelijk wonen, dus ik vond het best een moeilijke gedachte dat ik niet meer bij mijn geld kan als het eenmaal is afgelost. 

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
We hebben geen echte vaste plannen wat aflossen betreft, alles wat er boven een bepaalde buffer komt lossen we af. Dat zal het ene jaar dus meer zijn dan het andere jaar, wel is er een minimum bedrag wat we willen aflossen. We houden altijd rekening met nog weer eens een andere auto, vervanging van spullen in huis en onderhoud van de woning of daling van onze inkomsten. 
 
Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?
Bij de bank mogen we 20% van het totaal bedrag per jaar aflossen. We bepalen zelf van hoe wat en wanneer, dus we hoeven dit niet aan te vragen. Heel ideaal dus.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
Hoe we het volhouden weet ik niet, we zijn pas een jaar bezig en als er tegenvallers zouden zijn dan lossen we of niet af of we gebruiken een deel van onze buffer. Wel heb ik heel veel bewondering voor mensen die nog een heel groot bedrag open hebben staan en toch gemotiveerd zijn om af te lossen.  In het begin motiveert het natuurlijk niet echt als je maar een paar minder euro aan rente hoeft te betalen. Dat wordt na jaren van aflossen of grotere bedragen ineens aflossen pas interessant. Het blog van Spaarcentje en de reacties erop zorgen er wel voor dat ik bij de les blijf. Ook ben ik een trouwe bezoeker en lezer van huizenweblog, Gerard Hormann, Kees de Kort, zodat ik alert blijf. 

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Of we het huis helemaal ooit af kunnen lossen denk ik niet, we hebben nog 13 jaar te gaan en we hebben pas 1/3 afgelost. Misschien dat we sneller zouden kunnen aflossen als we helemaal niets meer zouden doen. Dat willen we niet. Door ziekte ben ik jarenlang aan huis gekluisterd geweest en heb daar door weinig kunnen deelnemen aan het leven.Sinds een paar jaar gaat het iets beter met mij en nu wil ik de dingen die ik weer kan doen, toch ook wel heel erg graag doen. Op dit moment is dat sporten en tja, dat kost geld, maar toch heeft het nu kunnen leven wel prioriteit boven het aflossen.
Vandaag weet ik wat ik kan, in het verleden was er niets en wat er in de toekomst zal gebeuren weet ik ook niet. Dus.............genieten moet even mogen.

Maar..... we gaan daarentegen nooit op vakantie, uit, bezoeken niets, zitten nooit op een terras, gaan ook niet duur uit eten. In verhouding is het misschien niet eens zoveel geld wat ik daar aan uitgeef.   

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?
Hoe de omgeving er op reageert weet ik niet want ik vertel het eigenlijk tegen niemand. Wel hoor ik van mensen om me heen heel veel weerstand als ik het onderwerp aflossen aankaart. Veel mensen leggen echt totaal geen verantwoording bij zichzelf.  Verschillende mensen lossen weinig of niets af en hebben huizen die vet onder water staan.  Ik schrik wel heel erg als ik verhalen van andere mensen hoor en ben dan superblij dat wij niet een té duur huis hebben gekocht. Onze woonlasten zakken al pittig en ik hoef dus wat dit aangaat niet wakker te liggen. 

Wat  is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen? Een echte tip heb ik niet voor de mensen omdat alle situaties van mens tot mens zo verschillend zijn, maar misschien wel dit: blijf bij je zelf, laat je niet gek maken hoe een ander leeft of doet. Doe in ieder geval iets,  zodat je later niet hulpeloos om je heen hoeft te kijken. Blijf controle houden over je eigen financiële leven.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...