donderdag 6 juni 2013

Een meevaller

Zoals altijd gaat elk voordeel samen met een nadeel. In dit geval andersom: eerst ging de laptop kapot en toen kwam het bericht van de Belastingdienst dat we over 2012 iets meer dan €400,-  terug krijgen. Zeer welkom, want als ik denk aan de voor mij gemaakte zorgkosten vorig jaar, krijg ik nog buikpijn. Al dat geld betaald voor een behandeling waar ik alleen maar slechter van werd. En dan nu dit jaar nauwelijks uitgaven en zo veel beter worden, door een goedkope behandeling. Het kan raar lopen.

Omdat we de aangifte digitaal deden, konden we bij het invullen al zien dat het op dit bedrag uit zou lopen. Het plan was om van een klein deel ervan uit eten te gaan met elkaar en de rest in de hypotheekaflossing te stoppen. Nu is dat plan door de kapotte laptop aangepast: we gaan wel uit eten maar de rest zetten we even weg, totdat duidelijk is hoe hoog de rekening uitvalt.

Waarom dan niet alles opzij zetten, hoor ik je denken. Dat doet een echte consuminderaar toch? Dat zou kunnen ja, maar ik doe het niet. Elk financieel voordeel dat we hebben wordt verdeeld. Een klein deel is voor de lol, zomaar, en de rest gaat of naar de spaarrekening of naar de hypotheek. Zo zijn we ook in staat om door een voordeeltje eens iets te doen, wat we normaal niet doen.

Uit eten gaan is hier geen normale gang van zaken. Vroeger wel, we gingen zeker twee keer in de maand naar een restaurant. Ziekte en inkomensverlies maakten daar een einde aan. Uitendelijk waren er andere prioriteiten dan uit eten gaan met elkaar. Hoewel ik sinds dit jaar (omdat ik zoveel mobieler ben) wel maandelijks € 25,- reserveer voor een uitje, gaat dat meestal op aan naar de film gaan met zijn drietjes, of aan een ijsje, terrasje of een keer een tosti als we op het strand zijn gaan uitwaaien. Met € 25 kom je niet ver in een restaurant.

Dus gaan we uit eten, hopelijk komende zaterdag. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij - in tegenstelling tot mijn vroegere geldsmijtende ik - moeite kost. Meestal vind ik de kwaliteit van het eten niet in verhouding tot wat je ervoor betaalt. Toch gaan we. Want er is ook voorpret, je verheugen op een avond met elkaar buiten de deur, er naar toe fietsen, lekker samen kletsen. Dat kan ook allemaal aan onze gewone eettafel maar in een restaurant is het dan toch net even anders.

Nu maar hopen dat ik het red tot het toetje. Hoewel ik enorm vooruit ben gegaan, vallen bij mij nog steeds de luiken dicht zo rond een uur of 8 in de avond.....

Krijg jij geld terug dit jaar? Waar ga je het voor gebruiken?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...