vrijdag 28 juni 2013

Aflossen: hoe houd ik mezelf gemotiveerd?

We zijn nu ruim 1,5 jaar aan het aflossen. In deze tijd losten we € 9675,- af op de aflossingsvrije hypotheek. De beleggingshypotheek werd omgezet naar een annuïteitenhypotheek en met de vrij gekomen woekerpolis verlaagden we de schuld in één klap met € 11.697,50.

In het begin vond ik het allemaal reuze spannend. We waren volop in conclaaf met de hypotheekverstrekker, onze voormalige adviseur en met elkaar om alles zo te regelen dat we aan het einde van de looptijd niet in de problemen zouden komen. Nu, anderhalf jaar verder, is alles geregeld en is het aflossen teruggebracht tot een bijna maandelijkse handeling. Dat is meestal een aflossing van € 500,-. Veel geld voor ons, aangezien we naast onze jaarlijkse vakantie vrij sober leven. We gaan niet zo maar uit eten, kopen vrijwel geen boeken of cd's, geven weinig uit aan kleding en hoesten zo maandelijks een aflossing op. We zouden veel van die € 500 kunnen doen. Hoe houd ik mezelf gemotiveerd?

  • Omdat ik het geld naar de hypotheekverstrekker overmaak, zodra we het geld van salaris en wia-uitkering ontvangen, beschouw ik dit niet als beschikbaar geld. Het staat hooguit 5 minuten op de rekening en dat is te kort om het als van onszelf te zien. Dat scheelt!
  • Elke hypotheekaflossing wordt als een feestje gevierd. Ik bak iets lekkers of we hebben ijs toe als toetje of we gaan ergens iets drinken. Iets wordt vanzelf feestelijk als je er een feest van maakt. Heel hard drie keer HOERA roepen, zorgt al snel voor een feestelijk gevoel.
  • Ik dompel mezelf onder in aflosverhalen. Jullie denken misschien dat ik de serie aflosverhalen op dit blog plaats om jullie te plezieren? Het is vooral om zelf gemotiveerd te blijven ;-). Ik leer er zo veel van en elke keer na het lezen van een verhaal heb ik zin om versneld af te lossen.
  • Het vuur word ook brandend gehouden door veel te lezen over de huizenmarkt, hypotheekperikelen, berichten in de krant over de huizencrisis. Het besef dat wij van een financieel onveilige situatie naar een financieel stabiele situatie zijn gegaan, scheelt nachtrust.
  • Tegenwoordig praat ik te pas en te onpas met iedereen in mijn omgeving over aflossen. Zo raak ik met mensen die ik eigenlijk helemaal niet goed ken, in geanimeerd gesprek over woonlasten, aflossingen en schulden. Het verbaast me hoe open mensen zijn over hun financiële situatie als ik ze vertel dat wij aflossen.
  • Bij veel mensen thuis hangt een bordje met een totaalbedrag van de schuld. Bij ons hangt op de koelkast een exelsheet met de aflossingen:
    Elk blokje staat voor € 500. De lichtgroene onderkant is de annuïteitenhypotheek, daar hebben we nu geen omkijken naar. Daar boven is de aflossingsvrije hypotheek. Elke aflossing van € 500,- wordt gevierd met het inkleuren van een blokje in de kleur groen. Die taak heeft S. in dit huis. We lossen dus tegenwoordig alleen nog af in bedragen van € 500 of een veelvoud daarvan, omdat dit makkelijk inkleurt. Hoe meer groen je ziet op de tekening, hoe meer het huis van ons is. Heel motiverend!
  • Tot slot: bij elke aflossing wijs ik in gedachten een plek in het huis aan die nu van ons is en niet meer van de bank en maak daar een foto van. Eens in de zoveel tijd die foto's bekijken, motiveert. Natuurlijk weet ik dat de bedragen niet kloppen, maar het gaat om het idee hè! Moet je kijken hoe ons bezit is toegenomen sinds maart vorig jaar:

    21 maart 2012: de voordeur (€5000)

     12 juni 2012: stukje muur met deurbel (€750)
























































    23 juni 2012: raam (€425)



     1 september 2012 :de trap (€11.697,50)

     
    24 november 2012: Stukje muur met spiegel (€1000)

    25 januari 2013: de lichtkoepel in de keuken (€ 1000)

    26 februari 2013: hoek van de huiskamer (€500)

    24 april 2013: stukje muur (€500)


    24 juni 2013: stuk muur (€500)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...