maandag 13 mei 2013

Plannen en potjes

Eerder had ik een visioen van mezelf van dit weekend dat ik heerlijk in de tuin zou zitten, in de zon, voetjes omhoog en af en toe naar de eenden met pulletjes zou kijken. Niet dus. Dan maar de financiën op een rij gezet. Er is veel gebeurd op financieel gebied de laatste tijd, in de zin van geld uitgeven door een verbouwing én vakantie. Tijd om even te kijken wat er moet gebeuren.

Allereerst moet de grote buffer weer aangevuld worden tot € 10.000. Dat is 1,5 maand sparen, (staat nu op € 9130). Is dat gebeurd, dan gaan we weer maandelijks een hypotheekaflossing doen en andere spaarpotten aanvullen. Zoals eerder geschreven sparen we sinds deze maand voor zonnepanelen. Die dingen zijn duur en het gaat lang duren voordat we genoeg hebben gespaard, want de maandbedragen zijn klein maar beter beginnen met iets dan met niets. Kleinere bedragen die voor langere tijd opzij worden gezet, kunnen tot een mooi kapitaal uitgroeien heb ik geleerd. Dus voor de zonnepanelen opende ik een spaarrekening bij MoneYou.  Aangezien je daar heel makkelijk meerdere rekeningen kunt openen, maakte ik meteen van de gelegenheid gebruik, er kwam een rekening voor een auto en één voor de hypotheek bij.

Het plan is maandelijks geld weg te zetten voor een andere auto, die ergens in de toekomst wordt gekocht. Nu nog niet relevant want de huidige is 5 jaar oud en nog prima, maar ooit gaat die natuurlijk sputteren. Ook wil ik kleinere bedragen kunnen wegzetten, die bedoeld zijn om de hypotheek af te lossen. Die aflossingen doe ik in ronde bedragen van € 500. Naast de maandelijkse storting, hebben we soms wat geld over, en dat wil ik opzij zetten op de hypotheekrekening tot daar ook de € 500 is bereikt en er een extra aflossing kan worden gedaan.

De grote buffer houden we op € 10.000. In principe groeit deze verder niet. Alleen als er geld van wordt afgehaald, vullen we weer aan. Hoeven we niet te sparen voor de buffer, dan is er ongeveer € 150 per maand te verdelen over de MoneYou rekeningen. Dan nog een maandelijkse aflossing van € 500 en maandelijks € 300 opzij zetten voor reservering, zoals we altijd al deden en alles is onder controle. Op papier dan hè. Dan ziet het er altijd zó mooi uit, zucht.

Voor ons werkt dit prima. Elke cent die binnenkomt krijgt een bestemming, hetzij voor de vaste lasten, voor de boodschappen, reserveringen, een uitje. Alles wordt begroot. Dat kan enerzijds heel beklemmend zijn. Alles is al bedacht en als je daar van af wilt wijken, dan klopt je begroting niet meer. Aan de andere kant is de kans zo veel groter dát sparen lukt. Vooraf je geld een bestemming geven werkt vele malen beter dan achteraf wel kijken wat je overhoudt. Want bij de laatste methode gaat alles op aan ijsjes, weet ik nu.....

Begroot jij ook tot de nul?



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...