dinsdag 21 mei 2013

Inspirerende leraren

Als je aan de middelbare schooltijd terugdenkt, dan denk je vast niet aan alle details van die jaren. Veel is je misschien niet bijgebleven, maar wel die ene leuke jongen, dat stomme vak waar je buikpijn van kreeg of die inspirerende leraar.

Ik had een geweldige leraar Geschiedenis. De dag dat hij op school kwam werken, ging er een schok door het gebouw heen. Geen suffe ingedutte leraar maar een lekker ding, groot, mooi lijf, beetje onhandig, hij struikelde regelmatig over de tassen die wij in de klas lieten rondslingeren. Dit was een leraar die heel dicht bij ons stond, omdat hij zelf nog zo jong was en nog goed wist hoe het was om puber te zijn. En tjonge, hij kon ook nog eens geweldig goed les geven, was een begenadigd verteller, liet ons documentaires, boeken, platen zien, kortom sleepte er alles bij om de geschiedenis voor ons levend te maken.We hingen aan zijn lippen.

Later werd hij mijn klassenleraar en kreeg ik meer met hem te maken. Net als elke andere puber had ik mijn problemen en hij bood een luisterend oor.  Na de middelbare school hadden we nog wel eens contact, totdat het verwaterde, wat ook goed was. Mijn leven ging van start en zijn leven nam een andere wending. Hij verliet de middelbare school en ging werken bij een HBO instelling. Hij hield zich onder meer bezig met de digitalisering van het onderwijs. Later was een volgende stap dat hij  het onderwijs verliet en het zakenleven indook. Ook daar wist hij mensen te inspireren want hij werd een succesvol zakenman. Als klap op de vuurpijl was hij een tijd manager en sponsor van het Nederlands Volleybalteam.

Iemand met een interessant leven, dat heel plotseling een onbegrijpelijke wending nam. Sinds vorige week maandag wordt Lodewijk Severein en zijn partner oud volleybalster Ingrid Visser vermist. Na de incheck in hun hotel in Murcia in Spanje zijn ze een ommetje gaan maken en lijken ze van de aardbodem te zijn verdwenen. Natuurlijk verdwijnen er dagelijks meer mensen, elk geval op zich is uniek en verschrikkelijk. Alleen deze ene vermissing raakt me wel erg diep, ik ben er ziek van. 

Heb jij ook een inspirerende leraar gehad waar je nu nog wel eens aan terugdenkt?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...