woensdag 22 mei 2013

Cash geld

Toen ik net begon met zuiniger leven, hielp het enorm om met cash geld te betalen voor de dagelijkse zaken. Ik nam een vast bedrag per week op en daarmee moest ik uitkomen. Wat overbleef, stopte ik in een potje voor die weken dat ik niet uitkwam of wat onverwachte uitgaven had. Tegenwoordig pin ik de boodschappen meestal, ik heb grip op de uitgaven en ik houd alles toch strak bij in een huishoudboekje. Ik werp geen blik in de portemonnee om te zien hoe ik het doe, maar in excel.

Een tijd geleden riep het Nibud op om meer cash geld in huis te hebben. Na een aantal stroomstoringen bij banken, bleken veel landgenoten met rammelende maagjes naar bed te zijn gegaan. Vandaag presenteerde het Nibud de uitkomst van een onderzoek wat het resultaat van die oproep was. Boven het nieuwsbericht stond de kop dat na de oproep daadwerkelijk een kwart van de Nederlanders meer cash in huis is gaan halen. Hoe die rekensom tot stand is gekomen begrijp ik echter niet helemaal: 75% van de Nederlanders vernam volgens dit onderzoek van de oproep en een kwart daarvan is daadwerkelijk meer cash in huis gaan halen. Verderop in het nieuwsbericht staat weer dat 18 % van de mensen die de oproep hoorde, meer cash in huis haalde en dat dit bij 9% van de mensen een tijdelijke actie was.

Kortom een kwart van de Nederlanders is nogal overtrokken. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het doel van het Nibud is mensen meer geld in huis te laten hebben voor noodgevallen. Is dat verstandig? Ja en nee. Natuurlijk is het fijn als je beschikt over wat geld als je niet kunt pinnen en je wel een tas met boodschappen moet afrekenen. Aan de andere kant denk ik dat er veel mensen zijn bij wie dat extra-alleen-in-noodgevallen-te-gebruiken-geld in de zak brandt. Ik voelde me ook rijk als ik aan het begin van de week pinde voor een week vooruit, laat staan dat ik zou pinnen voor een onbestemd doel in de toekomst. Je moet best veel zelfbeersiing hebben om niet aan dat geld te komen. De cijfers van het onderzoek bevestigen dat, de helft van die 18 % had tijdelijk meer geld in huis maar heeft dat inmiddels weer uitgegeven.

Het echte probleem is niet over geen geld beschikken maar niet vooruit plannen. Wie goed omgaat met geld, kijkt altijd vooruit. Wat komt er deze week, deze maand? Moet ik tanken deze week, is er iemand jarig, zijn er veel rekeningen te betalen? Zo kun je dat ook met levensbehoeften doen. Maak een weekmenu en zorg dat je elke keer dat je boodschappen doet wat extra's koopt voor je voorraadkast.

In geval van storingen kunnen wij wel even vooruit, eerst eten we de koelkast leeg, dan de vriezer en de voorraadkast en dan storten we ons op die zak meel van 25 kilo die hier in de keuken staat, daar kan ik vast wel iets van bakken. Oké, het menu is dan weinig afwisselend, maar het is maar voor even, daar gaan we van uit.

Ben jij iemand die elke dag na het werk boodschappen doet en ook de lunch hapklaar koopt? Dan kom je inderdaad snel in de problemen bij een storing van je bank. Extra geld in huis halen is dan handig. Nóg handiger is leren vooruit te plannen. Reken eens uit hoeveel tijd en geld jij overhoudt als je niet meer hap snap dagelijks boodschappen doet.

Heb jij naar aanleiding van de oproep van het Nibud nu meer geld in huis?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...