zaterdag 4 mei 2013

Alles wat je moet weten over scheiden

Eén op de drie huwelijken strandt. Dat is veel. De kans dat een huwelijk vastloopt als het een tweede huwelijk is, is nog groter. 60 % van alle tweede huwelijken stranden. Ik ben niet getrouwd maar ging met M. een geregistreerd partnerschap aan. Wij wilden niet trouwen maar wel alles geregeld hebben. Bij ons is dat in gemeenschap van goederen. Dat daar nogal wat nadelen aankleven, besef ik me inmiddels. Toen niet. Eigenlijk waren we heel naïef.

Gelukkig zijn wij niet de enige sukkels. Met ons velen. Nu gaan wij niet uit elkaar, dat zijn we althans niet van plan, maar de kans is natuurlijk altijd aanwezig als ik Annemarie van Gaal mag geloven, in haar boek Exit. Alles wat je moet weten over scheiden. Dat zie ik overigens ook wel in mijn omgeving. Veel kinderen in de klas van S. hebben een scheiding meegemaakt en ik zie het ook in mijn vriendenkring. De eerste huwelijken zijn inmiddels geklapt.

Uit elkaar gaan is pijnlijk en ingewikkeld. Niet alleen moet er emotioneel afstand worden genomen van elkaar, ook financieel moet alles worden ontrafeld. Wat was het gezamenlijke bezit op het moment van uit elkaar gaan? Heeft één van de twee een eigen onderneming? Was er sprake van gemeenschap van goederen of juist van koude uitsluiting. En wat, als je in het laatste geval bent vergeten jaarlijks met elkaar af te rekenen?

In dit boek bespreekt Van Gaal heel uitgebreid alle situaties die voorbij komen als je voornemens bent om te gaan scheiden. Welke stappen dien je te zetten? Moet je er altijd een mediator bijhalen? Hoe wordt de kinderalimentatie berekent? Wat als jij met pensioen gaat? Heeft je ex-partner dan recht op de helft van jouw pensioen? Ook als jij al weer getrouwd bent met de nieuwe liefde van je leven? 

Bijzonder belangrijk is de financiële startpagina. Ga je uit elkaar, dan moet tot in details worden vastgelegd wat het financiële plaatje is van jullie gezamenlijke huishouding: inkomsten uit werk en erfenissen, maar ook schulden worden vastgelegd en de gezamenlijke kosten die zijn aangegaan. Van daaruit kun je afspraken gaan maken over de verdeling.

Als dit boek iets duidelijk maakt dan is het wel het belang dat nog tijdens het huwelijk beide partners betrokken zijn bij de financiën. Ik ken iemand die van het ene moment op het andere moment is opgestapt, koffer heeft gepakt en is vertrokken maar die zich nooit met de financiën heeft bemoeid. De achterstand die dit oplevert tijdens het afwikkelen van de relatie is desastreus en de achterblijvende partner doet er alles aan om het maken van afspraken te belemmeren.

Ook dat komt uitgebreid aan de orde: wat als de aanstaande ex niet meewerkt, tijdens de scheiding of erna? Waar heb je recht op en wat kun je wel vergeten? En als je alimentatie krijgt of betaalt, hoe lang duurt dat dan en wat als de alimentatiebetalende partner meer gaat verdienen of komt te overlijden?

Natuurlijk hoop ik niet mee te maken dat M. en ik uit elkaar gaan. Maar met dit boek in de hand zou ik wel goed beslagen ten ijs komen. Maar eigenlijk zou dit boek in een eerder stadium nog beter van pas komen: voordat je met iemand trouwt of een langdurige relatie aangaat. Lees het en je ontdekt als vanzelf waar jullie beiden eens een goed gesprek over moeten voeren.

Exit is een helder boek met veel voorbeelden uit de praktijk van een ervaringsdeskundige. Van Gaal heeft zelf maar liefst twee echtscheidingen meegemaakt en begeleidt tegenwoordig ook stellen tijdens het proces van scheiden. Overweeg jij om je partner gedag te zeggen? Lees dit boek en bereid je voor. Goed boek voor een redelijke prijs.

Annemarie van Gaal
Exit. Alles wat je moet weten over scheiden
ISBN 9789461560513 /  € 16,95
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...