dinsdag 23 april 2013

Zonnepanelen

Al langere tijd gooit S. eens in de zoveel tijd een hengel uit en vist bij ons naar de mogelijkheden om zonnepanelen aan te schaffen. Niet zo vreemd, waarschijnlijk is dit kind behoorlijk gehersenspoeld door ons als het gaat om zorg voor het milieu/zuinig leven/groen leven. Ook al staan onze oren er wel naar, toch hebben wij nu andere prioriteiten zoals aflossen.

Gisteren kregen wij bij een bestelling een folder meegestuurd over zonnepanelen. Daar stonden ook prijzen bij van verschillende opties. S. las het en zette weer eens de aanval in. Wanneer wij dat nu eindelijk eens gingen doen? Ik stak weer eens mijn riedel af: dat we eerst de maandlasten meer omlaag willen brengen door zoveel mogelijk af te lossen. Hopelijk wordt zo de druk snel wat lichter om elke maand minimaal een X bedrag aan inkomsten naar binnen te slepen.

Niet voor één gat te vangen rekende hij ons voor dat als we de salarisverhoging die M. krijgt met ingang van deze maand, alvast opzij zetten voor de zonnepanelen, we in ieder geval al een start maken met sparen voor die panelen. € 50,- per maand is toch € 600 per jaar en met een paar jaar sparen zijn we er dan al.

Valt niets tegen in te brengen, toch? Hier zit een miniversie van Spaarcentje die de kunst van het potjesdenken tot in de vingers beheerst. Dus oké,  wie is voor? Drie handen in de lucht. Geen tegenstemmen? Dat is dan weer een spaarpotje erbij!

Voor ons is het een bewuste keus om ons kind te betrekken bij de financiën. Hij mag van mij weten wat er binnen komt en uitgaat en ik denk dat het alleen maar goed is als we hem betrekken bij het maken van keuzes. Zo lang we hem maar niet betrekken bij onze zorgen. Ik vind het ontzettend leuk om te zien dat hij de waarde van geld begrijpt en dat er voor een grote uitgave gespaard moet worden. Nog mooier vind ik het dat hij inmiddels zo uit zijn mouw schudt hoe zo'n grote uitgave dichterbij kan komen door een onverwachte salarisverhoging daarvoor te gebruiken.

Dus open ik binnenkort een extra rekening. Ik sluit niet uit dat de zonnepanelen toch eerder komen, dat is afhankelijk van eventuele meevallers. Maar ook dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik droom namelijk nog steeds van een andere keuken aangezien in de huidige overal het folie loslaat. M. droomt van andere tegels in de tuin en S. droomt dus van zonnepanelen....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...